Problemer med Czech pils gjær

Har ein vørter på 1052, tilsette chech pils, flytande gjær i går kl.16.00. Gjæringa er ikkje kome igang.
Dette er første gong eg bryggar lager, og har ikkje erfaring med denne gjæra.
Nokon som har erfaring med denne gjærtypen??
Har valt å la vørteren stå i romtemp. til gjæringa er i gang.
Audun
 
Hei, og velkommen til forumet Audun!

Ja, da kommer motspørsmålene med én gang :D :

- Hvor stor er vørteren (liter) og hvilken temperatur hadde den?
- Var Wyeast-posen ordentlig oppblåst og hvor lang tid tok det til den var det (og gjerne ved hvilken temperatur)?
 
Hei.
Vørteren var på 23 liter, pakka var halvvegs blåst opp (låg i rom på 21 C), temp.på vørter var omlag 23 C.
Bommerten er kanskje at gjæra blei liggande eit par timari bryggerommet,  temp. på 10 C, mot slutten av brygginga.
Håpar at den kjem for eg har ikkje anna lagergjær liggande.
Audun
 
En halvveis oppblåst pose kan tyde på lavere gjæraktivitet eller at du ikke har knekt den indre pose lenge nok før bryggingen  :-\ . Jeg mener det står noe om dette på selve posen. Det at den stod kald kan ha bidratt til lavere aktivitet etterpå.

Akkurat nå så kan du ikke gjøre så mye annet enn  :ber:.

Har du også beluftet vørteren ordentlig ved å la det plaske ned i gjæringskaret f eks? Hvis ikke, så ville jeg i ditt tilfelle prøve dette så snart (men ikke lenge etter) vørteren begynner å vise tegn på forgjæring. For da kan man ihvertfall være temmelig sikker på at det er Wyeast-gjæren din som står for gjæringen og da er det ikke for sent i forbindelse med oksydering av ølet.

Til neste gang vil jeg anbefale deg å lage en starter av Wyeast-pakken, selv om den blåser seg helt opp. Man trenger da å sette i gang noen dager til en uke før bryggestart.

La forresten ikke vørteren stå for varmt. Det er spesielt i begynnelsen av gjæringen at det dannes varme i brygget slik at vørteren blir enda varmere. Da vil du kunne få usmak på ølet som ikke hører til en pilsner lagerøl.
 
Tilbake
Topp