Søndag for 2 dager siden brygget jeg en pale ale med en OG på 1051. Det ble 20 liter i gjæringskaret og jeg hadde først bare oppi 1 rør med wp001. Etter 24 timer hadde det ikke skjedd noe og jeg hadde oppi 1 rør til siden jeg etterhvert forstod at det var i minste laget med bare 1 rør på 20 liter. Nå er det 24 timer siden jeg hadde oppi det andre røret og gjæringen har fortsatt ikke startet. Gjæret var innenfor utløpsdato som er oktober, det er lagret i kjøleskapet og tatt ut i romtemperatur 3 timer før blanding i vørteren. Brygget står lagret i temperatur på 18-20 grader. Jeg kan ikke skjønne hva som er galt og er ute etter tips og råd for hva jeg kan/bør gjøre for å få igang gjæringen.
Det hører med til historien at gjæret så ut til å bunnfelle veldig raskt selv om jeg passet på å riste gjæringskaret godt, er dette vanlig med den typen gjær?
Det hører med til historien at gjæret så ut til å bunnfelle veldig raskt selv om jeg passet på å riste gjæringskaret godt, er dette vanlig med den typen gjær?