Problemer med kapsling av flasker

Jeg fikk meg nettopp en korkemaskin (bordmodell) fra Vestbrygg og prøvde å korke noen vanlige 0,33 brune flasker. Men det virker som kapslene ikke sitter skikkelig på. Jeg har prøvd å åpne noen flasker og de er veldig lett å åpne. Hodet som fulgte med maskinen hadde Ø26mm, som var for liten, så jeg satte på en med Ø29. Jeg legger ved noen bilder. Noen som har erfaring med dette?
 

Vedlegg

  • SAM_0397.JPG
    2,6 MB · Sett: 519
  • SAM_0399.JPG
    SAM_0399.JPG
    2,7 MB · Sett: 521
Er du sikker på at hodet på 26mm er for lite? Det er helt vanlig at flaska må lirkes løs fra maskinen etter kapsling.
 
26mm korker og 26mm hode er det du skal bruke til denne typen flasker.
Som nevnt er det helt vanlig at man må bruke litt kraft og ofte lirke flasken ut etter korking.
 
Haha, dere har selvfølgelig helt rett. Det var bare jeg som var redd for å bruke litt kraft. Takk for oppklaring av mysteriet!  :bank2:
 
Jeg brukte tidligere en slik korkemaskin, den røde på bildet, kjøpt på Europris. Den hadde problemer med de vanlige norske flaskene. Denne korkemaskinen bruker kanten på flaskene for å trykke korken på og kanten på de vanlige norske flaskene er for liten til at dette fungerer skikkelig. Andre typer flasker, med lengre kant slik som flaska lengst til høyre fungerer fint med denne maskinen. Fikk meg tilslutt uansett en skikkelig bordmodell som jeg er mye mer fornøyd med.
 

Vedlegg

  • korkemaskin.JPG
    korkemaskin.JPG
    308,7 KB · Sett: 510
Jeg har begge de der jeg også. Første gang jeg brygget korket vi ca 50 småbjørner med den håndholdte. Fire flasker så ut til å være noenlunde tett. Meget kjekt!
 
Tilbake
Topp