Problemer med karbonering

Hei!
Jeg har et problem med karbonering. Har satt ca 20 brygg i år, og de fleste har blitt helt fantastiske! Men på 3 av bryggene har det hendt at en flaske plutselig ikke har noe særlig kullsyre. På et brygg var det ikke tegn til kullsyre før det hadde stått 4 uker til karbonering. Etter en stund til ble dette også veldig bra. En bitter jeg satt, hadde veldig fin kullsyre på de fleste flaskene, men fikk en flaske i ny og ne som var helt døde. Den hadde stått til karbonering i 3 uker, + 2 uker på 8 C. Har nå en IPA som har stått 3 uker til karbonering, og fortsatt veldig lite kullsyre.

Vil si jeg har gode gjæringsforhold, et lite og bekmørkt kjellerrom, med jevn temperatur. Karbonerer på ca 21 C.
Har brukt 6 gram sukker pr liter på alle ølsortene, og tilsatt dette i hver flaske med en sprøyte før jeg fyller de med øl. Bruker vanlige korker fra bryggselv og denne korkmaskina http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/341 . Har lagd startere til de fleste bryggene, med gjærmengde beregnet fra mr.malty.

Er det noen som har noen forslag til hva som går galt?
 
Hm, det er jo litt snålt.
Hvordan tilsetter du sukkeret? Du skriver at du tilsetter med sprøyte, men hvordan blander/måler du det? Lager du en sukkerlake og sprøyter den i flaskene?
Eneste årsak jeg kan tenke meg er at noen flasker ikke får nok sukker, evt ikke nok gjær. Hvordan får du ølen over på flasken? Karbonering = gjær + sukker, så en del flere detaljer vedrørende prosessen din kan være nyttig for å finne ut hva som er problemet.
 
Er veldig nøye på å sprøyte i alle, så jeg er ganske sikker på at alle flaskene skal ha fått sukker.
Jeg koker opp sukkerlake til 30 l i 2-3 dl vann. Heller dette over i et desinfisert litermål, og deler innholdet på 30. Da vet jeg hvor mye sukkerlake som skal tilsettes hver literøl, og kan regne meg frem til halvliter eller 0.33 utifra det.
Tapper ved hjelp av tappekran på gjæringsdunken.
Jeg har hørt tidligere at andre har fått litt ujevnt resultat ved bruk av sprøyte. Så kanskje jeg skal forsøke å stikke om til et nytt kar sammen med sukkerlaken. Men jeg er livredd for å lage flaskebomber. 
 
Vi har også et par flate øl på samvittigheten, men de gangene har det vært for alle flasker, og grunnet den stakkars gjærsoppen (sterke brygg...).
Har prøvd både sprøyter og omstikkingskar, kar er klart enklest, men det kan nok lønne seg å røre forsiktig rundt med en desinfisert sleiv for å blande.
6 gr/liter er jo ikke veldig mye, du kan trygt kjøre opp litt for enkelte typer. Trur ikke du skal være redd for flaskebomber på den måten. Den eneste gangen vi har opplevd det var et av våre aller første brygg, som var basert på et oppskalert ølsett med en ikke tilpassa gjær. Med andre ord, øl'n var ikke utgjæra! Har du en normal gjæringsprosess kan du nok tilsette bra mye sukker etterpå.
 
Apropo sterkøl og tilsetting av ekstra gjær; ca ved hvilken styrke bør en vurdere dette? Har det noe å si hvor flokulent gjæren er?
 
Det kommer nok an på gjæren, men de ølla våre som ikke blei karbonert holdt ca. 10% alc. Begge hadde engelsk ale-gjær. (Flokkulering spiller sikkert inn også.)
Ved et annet tilfelle lagde vi en Imperial Dunkel Wit på nesten 10%, da var ikke kullesyre noe problem! Belgisk gjær er m.a.o. meget arbeidsvillig ;)
 
Tilbake
Topp