Problemer med maltmølle.

Rune Alm

Norbrygg-medlem
Jeg brygger på Speidel 50l.
Før brukte jeg en maltmølle fra Barley Crusher. Med original trakt. Fungerte greit og fikk godt utbytte på Speidelen (1,2mm). Eneste problemet var at de ene rullen spant og jeg måtte reversere for å få den til å ta tak igjen, spesielt med mye hvete. Dette gjorde at jeg byttet den ut i denne: http://mashmaster.com.au/p/4571858/mashmaster-minimill-stainless-steel-grain-mill.html
Den måtte jeg bygge egen trakt til.
Problemet er at det virker som om maltet bare spinner og gnager istykker kornet. Dette gjør at møllen har lav kapasitet og produserer mye mel uansett hvilken åpning jeg stiller den på. Rullene er godt serratert og har stor diameter så selve møllen burde jo være god. Derfor lurer jeg på om problemet kan være selve trakten, at det er for stor/liten åpning enten høydemessig på rullene eller selve åpningen.
Lurer derfor om noen kan ta bilder/måle sine møller.
 
Ikke direkte det du spør om, men har du forsøkt å fukte malten litt. Sånn ca 2 dl pr. 10 kilo malt.
Hadde lignende problemer før jeg startet med det. Har stilt inn møllen på ca 1,1 mm.
 
Det der virker rimelig uforståelig for meg. Malten dras altså gjennom?

Jeg har en monstermill med tre valser, og der har jeg innimellom hatt det problemet at den bare blir stående og spinne, uten å dra malten gjennom. Da skyldes det at malt har kommet innimellom et sted, og i verste fall har jeg måttet demontere den for å få renset opp. Men som regel går det greit å bare vri valsene litt den motsatte veien, og prøve på nytt noen ganger, til jeg kjenner det "tar" igjen, som på din gamle mølle. Men dette er altså ei trevalsers mølle, og det blir kanskje ikke det samme?

Miguel tipset meg om at en måte å unngå det på, var å holde valsene igang mens du heller i den første malten. Det fungerer, og jeg kan ikke komme på noe bedre enn det.

edit: maler stort sett på 1.2 mm, men det skulle ikke spille noen rolle hvilken innstilling du har, så lenge du ikke har for stort gap mellom valsene. Du sier jo at du har problemet uavhengig av innstilling, også.
 
Jeg tenker litt på om det ligger for stort press eller for lite press på malten slik at møllen ikke får tak. Denne møllen har tvangsdrift på begge valsene så begge valsene går hele tiden. Kjører lavt turtall, rundt 50 o/min. I teorien burde denne møllen være god, med tvangsdrift og stor diameter på valsene og da er det irriterende at det ikke fungerer. Skal prøve å lage til noen blekk lengre ned mellom rullene og se om det hjelper.
 
Jeg har en Monstermill2, altså med to valser og opplevde at den valsen som det ikke er drift på, sto stille flere ganger. Det var nederste kanten på trakta som skurret mot valsa.Med trakta full av korn, ble veggen trykket litt ut og der ble det stopp. Litt filing så var problemet løst.
 
Jeg har fra 0 til 0,5 meter med malt i høyden på en 3 valser som da ikke har tvangsdrift, går bra i 99% av tilfellene.
Hor store valser, jo større valser jo flatere ligger kornenen og jo værre blir det for valsene og ta tak, eller ?
 
Kan hende jeg har for stor åpning på bunnen av trakten slik at det presser på for mye på et for stort areal. Skal forske litt på dette.
 
Tviler litt på det fordi malten havner i føyra mellom valsene, men skal ikke banne på at en sprekk på noen mm. som leder malten midt i mellom valsene hjelper.
 
Har testet med blekk som leder ned mellom valsene. Samme blir samme. Med 1,2mm åpning blir det mye mel. Stiller jeg den til 1,6-1,8 kverner den greit men fremdeles en del mel og ingen hele korn. Mulig kornet er for tørt? Håper jo i det lengste å slippe å fukte malten, er jo noe jobb med det.
 
Tviler på det. 50 o/min og stor diameter er vel det laveste jeg har sett noen bruke.
Har ikke løsningen men ville forsøkt med fuktet malt. Samt fortsatt justering av traktutløpet.

Min erfaring med MM og drift på en rulle er at jeg fikk endel mer mel med 1,7mm åpning og tørr malt kontra 1,2mm og fuktet. Har også laget trakta selv og ser at fuktet malt har en tendens til ikke falle ned. (90 graders vinkel i traktbunn). Må til tider banke litt på trakta for å få det ned. Antar derfor at det er minimalt trykk på malten. Mølla tar tilsynelatende bedre tak i tørr enn fuktet malt og tørr faller greit ned.Tror likevel fuktet blir litt glattere mot selve rullene. Bruker ca 2dl vann på 8,5kg malt.
Ved evt nye forsøk ville jeg satt igang mølla før malt has i. Da ser man bedre om det er mølla, malten eller trakten som bør gjøres noe med.
 
Hvordan fukter dere malten? Maler ca 15 Kg i gangen og disse er fordelt på to bøtter. Må tømme den ene bøtten i før jeg starter. Må malten spres utover før dere sprayer på vann eller hvordan gjøres dette praktisk?
 
Jeg fyller malten i en plastkasse. Bruker ei spraypumpe og dusjer over vann, rører, dusjer igjen. Etter noen runder, setter jeg på lokket og rister, før jeg dusjer videre. Lar malten stå ca. 15 minutter før jeg kjører malten igjennom mølla.
 
Jeg fylte to bøtter halvveis opp og rørte og løftet malten med hånden mens jeg sprayet med sprayflaske. Fyller du bøttene helt opp blir det malt overalt.
 
Gjør som O M. Men rister ikke. En god spraykanne er greit å ha, min er for dårlig.
-Til testing hadde jeg startet med en handflull mengde malt i trakta etter igangsetting.
 
Tilbake
Topp