Problemer med utgjæring

Jeg er nybegynner i faget, har bare holdt på noen måneder. Men jeg har problemer med at gjæringa stopper opp før FG er blitt så lav som ønskelig. Jeg har en IPA stående der gjæringa er stansa på 20 øchhslegrader (OG på 60). Den virker søt og uferdig når jeg smaker på den. Iflg oppskrift skal FG være 15. Gjæra som ble brukt var en safale 04.
Jeg har også tidligere opplevd svak utgjæring. Er det noe som kan gjøres for å få bedre utgjæring? Er det noe som eventuelt kan gjøres under meskinga (temp, vannmengde, mesketid)? Hvor mye betyr valg av gjær?
 
malt-sammensetning, mesketemperatur, mesketid, gjærtype, gjærmengde, belufting av vørter, gjæringstemperatur og gjæringstid er ting som kan avgjøre hvor mye utgjæring du får. Hvis du kan gi litt informasjon om dette er det lettere å si hva som du evt bør fokusere på neste gang.
 
TorIvar skrev:
malt-sammensetning, mesketemperatur, mesketid, gjærtype, gjærmengde, belufting av vørter, gjæringstemperatur og gjæringstid er ting som kan avgjøre hvor mye utgjæring du får. Hvis du kan gi litt informasjon om dette er det lettere å si hva som du evt bør fokusere på neste gang.
Maltsammensetninga var 5,5 kg Pale malt, 227g av hhv hvete, caraamber,  caramunich, og 170 g carararoma. Meska på 66 grader i en time. 11g tørrgjær safale 04 i ca 19 l vørter. Den ble lufta ved å tappes over i gjæringsdunken med en viss høydeforskjell slik at det plaska godt i dunken (dette er kanskje ikke nok?). Gjæringstemp var 20 grader. Det var god gjæring som stoppa etter 5 dager.
 
Rehydrerer du gjæren? Tørrgjær bør legges i ca 1dl lunkent vann på ca. 35 grader, nedkjølt etter koking, i 15-30 minutt så den begynner å skumme før du tilsetter den i brygget. Ellers får gjæren "sjokk" ved å hoppe rett fra dvale ned i den søte vørteren, som fører til at mye av gjæren blir inaktiv og du kan enda opp med vesentlig mindre aktiv gjær enn det du faktisk tilsetter.

Ulike gjærtyper har forskjellig utgjæringsgrad, men her har du har en utgjæringsgrad på ca 60% (OG-FG)/OG, som er lavere enn hva du kan forvente.
Ofte ligger vil årsakene til lavere utgjæringsgrad enn forventet finnes rundt selve gjæringsprosessen (TorIvar nevner flere av faktorene), om du ikke har mesket på spesielt høy temperatur (69°C eller mer) eller unormalt kort tid (under 30-45min).
 
Det nyaste termometeret mitt viser at vatn kokar ved 98 grader. Viss ein ikkje sjekkar dette kan det lett bli høge meisketemperaturar og påfølgjande svak utgjæring.
 
I tillegg til det Lars og Ingef nevner ville jeg ha luftet vørteren bedre. Mener å huske å ha lest at "normal" fallhøyde ikke er nok, men at 3-5 min risting eller vugging av gjæringdunken metter vørter med luft. Ser også noen slipper vørter gjennom en desinfisert sil på vei ned i gjæringsdunken uten at jeg kan si om dette er tilstrekkelig eller ikke.
 
Risting av dunken er den beste måten å belufte vørteren, hvis man ikke har rent oksygen. Rist kraftig i ca ett minutt før tilsetting av gjær.
 
Tilbake
Topp