Problemer med varmeelement fra vannkoker

Hei,

Basert på bilder og ideer fra diverse forumposter har jeg laget et labbdunkbryggeri.
Jeg har borret inn to vannkokerelementer fra Europris i siden på dunken.

De første 7-8 bryggene fungerte koking fint, men etter hvert har først det ene og så det andre elementet begynt å koble ut. Dvs at de slår seg av og på med forskjellige intervaller  f. eks på i 10 sekunder, av i 30 sekunder). Utkoblingen begynner fra et middels temperaturnivå, 50- 70 grader. Dette gjør selvfølgelig at jeg sliter både med lang oppvarmingstid og med jevn koking.

Jeg har fjernet "termostatringen" som slår ut strømmen ved koking, så det er ikke dette som er problemet.

Er det noen som har opplevd lignende problemer med varmeelement/ vannkoker?
 
Hei, har hatt samme problemet, det viste seg att det finnes enda en (termostat) denne finnes under denne fjærringen.
Løsningen ble å lodde ledningen direkte på varmeelementet.:)
 
Jeg har loddet ledningene direkte på de tre koblingspunktene (som ser ut som et slags støpsel).

Hvor har du loddet fast?

Det som undrer meg er at det fungerte fint veldig lenge, men at problemene har oppstått etterhvert?
 
Loddet fra disse tre koblingpunkene og direkte inn på "fjærene" som varmeelementet kommer i kontakt med når du skrur sammen utedel og innedel (varmeelementet)

Jeg kan ta ett bilde av dette når jeg kommer hjem i dag, og poste det her:) :)
 
Håper dette hjelper, ta av dekselet her, sitter på skrue.
Bilde 1 viser hvor jeg måtte lodde dette for å få det til å fungere :)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    765,6 KB · Sett: 173
Takk for fine bilder!

Det er nøyaktig samme element som jeg har.

Slik jeg tolker dem har du loddet sammen på to steder, på de kuleformede kontaktpunktene?

Og så ser det ut som du har tatt ut den ene fjæren i midten?

Under demonteringen ser jeg at det er et par små hvite pinner (porselen?) under kontaktpunktene, har du fjernet disse også eller står de igjen? Mine falt ut og jeg vet ikke helt sikkert hvor de kom fra. Men de har vel muligens hatt en funksjon ved å holde lederen unna plasten, men vet ikke om dette er viktig når det er loddet sammen og det i prinsippet ikke skal være bevegelse.
 
Hei, fjernet alt som var inn der, bare fjærene og kontaktpunktene som sitter igjen :)

Har brygget 4 ganger etter att jeg fikk problemet, og alt funker kjempebra :)

Tror det var en form for termostat inni boksen som laget trøbbel.

Lykke til :)
 
Tilbake
Topp