Slik gjør jeg det: Tråd for hvordan vi brygger

Hei!

Leser diverse om hvordan ting blir gjennomført mtp brygging. Jeg har kun holdt på i ca 6 mnd, likevel kommet til batch #22, men vet jo ikke helt om det jeg gjør er like bra, så........

Kjøpte en bryggemaskin på netthandelen (30 liter), med temp-termostat på hver 5-te grad, og har etterhvert kommet frem til denne metoden for brygging:

1) Fyrer opp va 2/3 av maskinen med vann, fyrer opp til ca 70 grader
2) Rører inn korn (selvmalt) i silrøret
3) Prøver på å få mesken på ca 65 grader (dog vil alltid temperaturen være 3-4 grader varmere ut mot kantene enn i senter av silkaret, synes det er vanskelig å få jevn mesketemp i hele silkaret, tips er hjertelig velkommen)
4) Kjører mesken i ca 70-90 minutt der jeg kjører tapping fra kran til litermål og skyller mens jeg øker temp til 80 grader på bryggemaskinen siste 20 minutter
5) Hiver opp silkaret og lar det sile av seg, koker opp vann i en gryte (4 liter) og heller over silkaret for å få med meg mer søtstoffer fra kornet. Kjører dette 3 ganger slik at min 30 liters bryggemaskin er fylt opp til max og setter i gang kokingen. Dvs kjører skylling på 95-100 grader, vil det skape problemer?
6) Mens bryggemaskinen kjører koking, koker jeg 8 liter vann som jeg kjører gjennom silkaret en gang til, der silkaret står over en 14 liters kjele jeg har. Nå det er ferdig silt koker jeg dette på en ekstern kokeplate og koker ned innholdet til ca 3 liter slik at jeg kan tilsette dette til resten under kjøling.
7) Koker vørter (må røre i bunn, ellers brenner kornrester/humle seg fast i bunn av bryggemaskinen, om noen har tips til å unngå dette mottas det med takk!), tilsetter humle til humleskjema, samt protafloc og gjærnæring og koker som oftest i 90 min (må røre for å unngå at maskinen brenner kornrester og humle i bunn igjen, hvis ikke slår maskinen seg av av seg selv).
8) Kjører kjølespiral og kjøler ned brygger. For meg og min kjølespiral som fulgte med maskinen fra Netthandelen, så ta det ca 40 minutter til 20 grader.
9) Kjører en kjøkkensil som siler vekk en del av humlen og kornrester fra vørteren.
10) Kjører hydrering av gjær, evt har kljørt gjærstarter ett døgn (evt flere døgn) i forveien og tilsetter vørteren.
11) Rister inn luft der jeg lufter godt mellom øktene (ca 5 økter)
12) Har gjæringskar på "rett temperatur", dvs ca 11 grader på pils og ca 18 grader på ale.
13) Hiver gjæringskarene inn i stua, 23 grader, (både pils og ale) for å få mest mulig utgjæring.
14) Stikker om når FG er nådd, men passer på å få med litt av øverste lag av gjærkaka når jeg stikker om slik at jeg har gjær til karbonisering på flaske/5-liters fat)
15) Tapper på fat og flasker. Kjører fat først, deretter tilsetter jeg sukker til det som er igjen i gjæringsfatet (6 gram/liter) og rører godt om. Bryr meg ikke om gjæren i bunn blandes totalt med resten av øllet i gjæringskaret, fører kun til en litt større gjærkake i hver flaske.
16) Har flasker og minifat på sekundærgjæring på ca 20-22 grader i 2 uker. Tvangskarbonerer fat og lagrer.
17) Prøvesmaker etter 2 uker på flaske/minifat. Prøvesmaker rett etter tvangskarbonering.
18) Prøvesmaker til det er tomt, og øllet smaker alltid best rett før det er tomt... ;)

Trenger tips til evt endringer av min bryggehverdag som kan føre til bedre øl. Har mye bra øl som er produsert til nå, men kan jo hende det er mulig å få resultatet enda bedre mtp brygge- og tappeprosessen. Veldig kjekk hobby som alltid trenger modifikasjoner :)
 
Litt høy skylle vanns temp.. 78 grader vil du ha i mesken(utmesk),, så rundt 80 duger til skylling..
 
Kjørte skylling i dag på ca 78 grader, effektivitet litt dårligere enn vanlig (ca 75%). Spent på om det har betydning for utgjæring eller smak.

Hva er grunnen til at skyllevannet ikke kan være rundt 95-100 grader?
 
Over 78 grader får du ut mer sukker fra mesken,men du kan og får ut taminer og andre ting som lager usmaker i ølet ditt..
Post gjerne om du merker noen forskjell på smak når den tid kommer..
 
Ikke sikkert det trenger å være så ille. Folk stegmesker med kokende vann uten at jeg har lest at de burde slutte med det. Med mindre jeg tolker det feil da. Uansett så bør ikke tempen i mesket overstige 78c, da får du det tazzat snakket om hvis ph også er ute.

Det spørs kanskje hvor mye malt som kommer i direkte kontakt med vannet, før tempen blander seg?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp