RIMS med vannkoker

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei

Har planer om å oppgradere bryggeriet mitt og går dermed med mange ideer i hodet. Jeg akademiker og dermed ikke egnet for Reodor-Felgen løsninger, så pri 1 er at jeg ønsker å holde det enklest mulig.

I den forbindelse har jeg tenkte ut følgende:

Jeg har en stor kjøleboks jeg har mesket i frem til nå med gode resultat, men ønsker bedre temperaturstyring. Denne har en 1/2" kran på seg med bazookafilter. Dette fungerer utmerket til vanlig mesking og partiskylling.

Jeg ønsker da å kjøpe denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=1671056 Wilfa WSWK1 vannkoker.

Planen er da å pumpe vann inn i vannkokeren og sette vannkokeren på ønsket temperatur. Ved å borre hull m/større(el lik) diameter som diameter på slange med vørter inn kan jeg sende vørter kontinuerlig ut gjennom vannkoker m/ønsket temperatur. Ut slangen går rett inn i kjøleboksen og mesken via overislingsmanifold.

Alternativ2 er å benytte en gammel vannoker hvor jeg monterer en t-kobling el lignende med thermowell i hvor temp måles og vannkoker styres av en ITC-308 jeg allerede har.

Vil dette være en god løsning? Ser dere problemer med dette?
 
2 mulige problemer:

For høy varmetetthet på varmeelement i vannkoker medfører at vørter svir seg fast - og etterhvert vil temperatursikring i vannkokeren aktivers.
Du er avhengig av at vannkokeren er helt tett, og det er de vel ikke?

Det burde være mye lettere i sende vørteren gjennom en kobbercoil i samme vannkoker. Coilen er tett, og det varme vannet i kokeren står for varmeoverføringen. Da heter den ikke RIMS lenger, men HERMS.
 
https://www.google.no/amp/www.instructables.com/id/Build-your-own-portable-Stainless-Steel-RIMS-tube-/?amp_page=true

Jeg har valgt en slik løsning. Venter fremdeles på noen deler, så kan ikke komme med noen erfaringer. Tror prisen ender på ca 700 kr. Jeg la til noen tri-clamp deler for enklere rengjøring. Dermed steg prisen med et par hundre kroner.

Hvordan har dette prosjektet gått?

Sitter og tenker på det samme selv nemlig. Eneste jeg ble skeptisk til var det nederste punktet med element som ruster.
 
Tilbake
Topp