Programering PID

Hei folkens! Nettopp innstallert en PID med SSR og orginal tempføler. Fersk som jeg er, står jeg fast i menyen på denne lille kjekke saken.
Har søk her på forumet, men finner ikke helt greia.
Jeg skal bruke denne til mesk og kok. Det vil si at jeg skal styre mesk først, også få kok. Jeg trenger egentlig PID bare til å regulere temperatur. Prøvde meg på bruksanvisningen, men den sa meg ikke stort.

Noen lette oppskrifter på å få igang denna lille saken?
Takk alle flinke folk :)
 
Kjør autotune først, det skal stå i manualen hbordan du gjør, forståelig. Så tester du med vann.

Når du kjører autotune er den helt ute, funker det dårlig i ettertid prøver du igjen. Viktig at du gjør det under passe like omstendigheter som når du brygger, f.eks flowrate.

Edit: og du må kalibrere temp-sensoren. Helst i området du skal bruke den i, er det pt-100 probe kan du kalibrere utenfor området.
 
Dette er en Sestos PID som er mye brukt her på forumet. Jeg har en slik selv og manualen er ikke helt god. Produktet derimot er jeg fornøyd med. Ikke helt trivielt å sette den opp men allikevel greit når du kommer inn i det. Sestos er en klone av Auber PID, manualen til sistnevnte har vært til god hjelp for meg selv om det er visse forskjeller i menyer etc. Sikkert fine howto på Sestos på interweb'en også, tom. muligens i dette foraet. Her er Auber manualen
 

Vedlegg

  • Auber_Manual version 3.4.pdf
    289,5 KB · Sett: 87
Hei igjen ;)
Litt fler spørsmål:
Nå har jeg fått liv i PID`n. Også byttet til PT 100, med 1/2" gjenger som jeg skal feste i kjelen. Jeg har kjørt autotune. Sørget for at alle innstillinger er "Factory settings" før jeg kjører auto. Forvarmet vannet til 65 grader og satt PID på 65 og autotuned derfra. Det gikk fint og etter at den var ferdig viser den bra, men jeg la merke til at når pid mener temperaturen er for lav, så slår elementet inn og gradene skyter i været, men pid henger ikke med. Da mener den vannet er 65 grader, mens steketermometeret som jeg bruker ved siden av mener 78. Så tydeligvis kjører den på for mye varme og klarer ikke henge med selv på gradene :) Skal jeg autotune på noen annen måte? Kjøre den en gang til? Eller justere diffen på meny? Har dere tips?

Takk for hjelpen :)
 
Tilbake
Topp