Heisann humlefolket.
Proper Job var en av de første IPA jeg likte veldig godt, med moderat alkoholinnhold så kan man med god savittighet ta en eller to hvilken som helst kveld i uka. Det jeg syns den manglet var ørlite bitterhet. Fant et par oppskrifter, overraskende få konkluderende, men læll noe i samme smakspark (se, nytt ord).
Har tatt en oppskrift som etter sigende skal være ganske lik, og jekka IBUen opp ørlite.
Jeg har bare mørk krystallmalt i skuffa, men leste at hvis jeg tar en liter vørter og koker den ned til ca 0.25L over to timer så vil det gjøre god nytte, så jeg vil prøve det for litt fylde og sødme (er 1L for lite forresten? kanskje 2?).
Akter å bruke tørrgjær da det enda er litt i kaldeste laget her oppå viddelandet, og posten stoler jeg ikke på at klarer å holde pakken min varm og god. Hvilken bør jeg bruke? S-05 er jo en sikker vinner til det meste, eller S-04 siden den er engelsk?
Oppskriften lyder som så:
Proper replication job Style: Unspecified Brewer: Runar Stock
Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1054
FG:
Alcohol: 5.4 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 51 IBU
BU/GU: 0.94
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 6000 grammes
Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 76 degrees for 10 minutes.
Hops
Chinook 12.6% alpha 34 grammes 60 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 26 grammes 10 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes 5 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes -x minutes (tilsettes under kjøling når vørteren holder 80grader og fram til pitch)
Cascade 6.5% alpha 36 grammes xx dry 10 days.
Fermentation
Yeast: Safale S-04
Comments:
Karamelliser 1L av første avtapning til ca 0.25L for mer fylde. Tilsettes hovedkjele ved kokeslutt for riktig humleutbytte.
Proper Job var en av de første IPA jeg likte veldig godt, med moderat alkoholinnhold så kan man med god savittighet ta en eller to hvilken som helst kveld i uka. Det jeg syns den manglet var ørlite bitterhet. Fant et par oppskrifter, overraskende få konkluderende, men læll noe i samme smakspark (se, nytt ord).
Har tatt en oppskrift som etter sigende skal være ganske lik, og jekka IBUen opp ørlite.
Jeg har bare mørk krystallmalt i skuffa, men leste at hvis jeg tar en liter vørter og koker den ned til ca 0.25L over to timer så vil det gjøre god nytte, så jeg vil prøve det for litt fylde og sødme (er 1L for lite forresten? kanskje 2?).
Akter å bruke tørrgjær da det enda er litt i kaldeste laget her oppå viddelandet, og posten stoler jeg ikke på at klarer å holde pakken min varm og god. Hvilken bør jeg bruke? S-05 er jo en sikker vinner til det meste, eller S-04 siden den er engelsk?
Oppskriften lyder som så:
Proper replication job Style: Unspecified Brewer: Runar Stock
Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1054
FG:
Alcohol: 5.4 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 51 IBU
BU/GU: 0.94
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 6000 grammes
Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 76 degrees for 10 minutes.
Hops
Chinook 12.6% alpha 34 grammes 60 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 26 grammes 10 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes 5 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 grammes -x minutes (tilsettes under kjøling når vørteren holder 80grader og fram til pitch)
Cascade 6.5% alpha 36 grammes xx dry 10 days.
Fermentation
Yeast: Safale S-04
Comments:
Karamelliser 1L av første avtapning til ca 0.25L for mer fylde. Tilsettes hovedkjele ved kokeslutt for riktig humleutbytte.