Prosedyre for å måla PH

Er enda ganske fersk i PH-verden, så har noen spørsmål:
1. Jeg har forstått at man skal tilsette malten før man tilsetter salter, men når kan man forvente at PH'en i mesken er "stabil"? Er det etter 2 min, eller etter 15min? Man ønsker vel å ha rett PH så fort som mulig, så om man måler etter 15min, for å så justere, så har jo 1/4 av mesketiden gått. Er dette et problem?
2. Vil PH endre seg iløpet av meskingen?
 
Er enda ganske fersk i PH-verden, så har noen spørsmål:
1. Jeg har forstått at man skal tilsette malten før man tilsetter salter, men når kan man forvente at PH'en i mesken er "stabil"? Er det etter 2 min, eller etter 15min? Man ønsker vel å ha rett PH så fort som mulig, så om man måler etter 15min, for å så justere, så har jo 1/4 av mesketiden gått. Er dette et problem?
2. Vil PH endre seg iløpet av meskingen?
Tilsett salter i vannet før du har i malt. (Men det spiller antakelig veldig liten rolle hvordan du gjør det:).)

Jeg måler så snart jeg har fått rørt inn maltet ordentlig, og er sikker på at temperaturen er riktig. Teorien sier at du skal vente 5-10 minutter. Jeg trur ikke det er noe problem om du ligger litt feil med pH'en i starten, så lenge du ikke drøyer altfor lenge med å få justert den. (Men det er greit å være sikker på at du ikke ligger så høyt at du risikerer tanninekstraksjon, altså høyere enn 5,8.)

Det der med endring av pH underveis er et spørsmål jeg trur det ikke finnes noe entydig svar på. Det kan avhenge av ulike faktorer, bl.a. av hva slags salter/syrer du bruker, og muligens også av hvor grovt du maler. Men normalt vil du antakelig oppleve at pH'en stiger 0,1 -0,2.

Antakelig er det ikke så farlig om pH'en i mesken ikke er innafor idealsonen(e) så lenge avviket ikke er stort. Jeg trur det er vel så viktig at du har styring på pH i kok (mellom 5,2 og 5,4 i starten) og pH til gjæring (under 5,1 i helt lyse øl, mellom 5,1 og 5,2 i mørke.)
 
Tilsett salter i vannet før du har i malt. (Men det spiller antakelig veldig liten rolle hvordan du gjør det:).)

Jeg måler så snart jeg har fått rørt inn maltet ordentlig, og er sikker på at temperaturen er riktig. Teorien sier at du skal vente 5-10 minutter. Jeg trur ikke det er noe problem om du ligger litt feil med pH'en i starten, så lenge du ikke drøyer altfor lenge med å få justert den. (Men det er greit å være sikker på at du ikke ligger så høyt at du risikerer tanninekstraksjon, altså høyere enn 5,8.)

Det der med endring av pH underveis er et spørsmål jeg trur det ikke finnes noe entydig svar på. Det kan avhenge av ulike faktorer, bl.a. av hva slags salter/syrer du bruker, og muligens også av hvor grovt du maler. Men normalt vil du antakelig oppleve at pH'en stiger 0,1 -0,2.

Antakelig er det ikke så farlig om pH'en i mesken ikke er innafor idealsonen(e) så lenge avviket ikke er stort. Jeg trur det er vel så viktig at du har styring på pH i kok (mellom 5,2 og 5,4 i starten) og pH til gjæring (under 5,1 i helt lyse øl, mellom 5,1 og 5,2 i mørke.)
Takk for et godt svar :) Skal ha litt mer fokus på det i bryggingen fremover, så får jeg lære litt hvordan PHen oppfører seg.

Har du noen tips til å kjøle ned prøven så fort som mulig?
 
Takk for et godt svar :) Skal ha litt mer fokus på det i bryggingen fremover, så får jeg lære litt hvordan PHen oppfører seg.

Har du noen tips til å kjøle ned prøven så fort som mulig?
Jeg bruker et 1-dl-mål i stål. Setter det oppi en liten kjele ( eller noe annet passende) med kald vann. (Det har et lite håndtak som ankrer det fint opp på kanten av kjelen.) Det tar et minutt eller så å kjøle det ned til 25 grader +/-. Vær forresten obs på at prøven bør være fri for partikler. Jeg bruker meskespaden min. Dypper den nedi, tar den opp og lar det renne av den og ned i dl-målet. (En partikkel i kontakt med elektroden kan forstyrre målinga. Dette er teori. Har ikke erfaring med at det har skjedd, men det er jo greit å gardere seg når koster så lite arbeid:).)

pH-måling er noe som fort fører til overdreven konsentrasjon om det. Men det er greit å vite hvor du ligger - og så kan du ta det med ro om du avviker litt. Og som sagt; jeg trur fokuset på pH i mesk er feil, eller rettere sagt: Det er ikke der det er viktigst å ha kontroll. pH under kok og til gjæring trur jeg er vel så viktig. Og det er der pH-meteret virkelig kommer til sin rett. Du kan ikke stole på at "riktig" pH i mesken sørger for riktig pH resten av veien, slik teorien sier.
 
Sist redigert:
Jeg rister og så blåser på mitt etter å ha skylt det i vann for å tørket det ut slik at KCL'en det går tilbake i ikke blir kontaminert av vann, slik at 3M løsingen ikke blir tynnet ut, men fyller på svampen med KCL med jevne mellomrom uansett. Ph meter til en tusenlapp er liksom litt verdt å ta vare på, spes siden man ikke kan skifte elekrode såvidt jeg vet :mad:
3M KCl-løsning til å oppbevare elektrodene til et pH-meter er altfor dyrt og er lett å lage selv. Løs opp 22,37 g KCl (kaliumklorid/potassium chloride) i 100 ml dest./avionisert vann.
 
Sist redigert:
Kan være lurt å måle i plastbeger. Metall leder strøm og forstyrrer visstnok målingene. (iflg. bruksanvisningen for mitt pH meter)
 
Kan være lurt å måle i plastbeger. Metall leder strøm og forstyrrer visstnok målingene. (iflg. bruksanvisningen for mitt pH meter)
Jeg måler i dl-mål av stål. Har sjekka det der, og det var ingen forskjell. Jeg mistenker at det er en myte.

Prøvde å google, og fant lite. Mulig denne gir et svar?


edit: Jeg trur du kan få et problem hvis elektroden kommer borti, eller nær, metall eller glass. Men elektroden er vel gjerne beskytta, sånn at det er vanskelig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp