Prosedyre for BIAB-brygging

Jeg velger å røre for å få max utbytte av malten.Selvom det sies at det resulterer i noe mer uklar vørter.Noe jeg ikke bryr meg veldig om,og som det finnes remedier til
 
Jeg har alltid rørt, men har aldri hatt problemer med at tempen har fallt mere enn et par grader fra innmesk til jeg starter evt. skylling, skyllingen har jeg gjort ved at jeg tapper av ca halvparten av vørteren og tilsetter så skyllevann på 75 grader. rører i dette og tar så ut posen etter 15 min som jeg henger til avrenning over ei tom gjæringsbøtte. tømmer så all vørter i gryta og koker, dette har gitt meg en heving av effektivitet fra i underkant av 70% til ca 80% og vørteren er klar som dagen.
 
Jeg synes 6 liter til skylling høres lite ut her. Jeg brygger selv BIAB, og har brygget dette settet.
I følge min logg mesket jeg med 26 liter vann, og skylte med 11 liter.

Vannregnskapet i loggen er følgende:

Innmesk 26 liter
- maltsvinn 7 liter
+ 11 liter skylling
= 30 liter til kok.
Avdamping ca 3 liter
Trub ca 2 liter.

Resultat i gjæringsbøtta 25 liter.

Jeg fikk ltt lav og. 1.060. Trur det skulle være 1.064.
Men øllet blei utrolig godt alikevel. :)
 
Jeg tapper av ca 15 liter, og tilsetter ca 5-6 liter vann litt avhengig av maltmengde, grunnen til jeg gjør dette er at jeg lar skyllinga stå i kjelen i 15 min. og for å få nok veske til at det ikke bare skal bli grøt i posen lar jeg det derfor være noe vørter igjen.
 
HåvardMcTwist skrev:
Jeg synes 6 liter til skylling høres lite ut her. Jeg brygger selv BIAB, og har brygget dette settet.
I følge min logg mesket jeg med 26 liter vann, og skylte med 11 liter.

Vannregnskapet i loggen er følgende:

Innmesk 26 liter
- maltsvinn 7 liter
+ 11 liter skylling
= 30 liter til kok.
Avdamping ca 3 liter
Trub ca 2 liter.

Resultat i gjæringsbøtta 25 liter.

Jeg fikk ltt lav og. 1.060. Trur det skulle være 1.064.
Men øllet blei utrolig godt alikevel. :)

Har nå satt brygget, og jeg kjørte på med 11 liter til skyllingen, men når alt kom til alt sitter jeg bare igjen med 22 liter i gjæringskaret med en OG på 1060...
Ender nok opp med knapt nok 20 liter ferdig øl. Hva har jeg gjort feil her montro?

Meskinga ble utført over 70 minutter, og temperaturen varierte med rundt 5 grader.
Jeg hadde malten i når vannet holdt ca 73, og da falt temperaturen helt til 65 grader, så jeg måtte tilføre svak varme underveis, og når meskinga var ferdig var jeg oppe i 70 grader.

Har det fordampet for mye?
 
Mjødmannen skrev:
HåvardMcTwist skrev:
Jeg synes 6 liter til skylling høres lite ut her. Jeg brygger selv BIAB, og har brygget dette settet.
I følge min logg mesket jeg med 26 liter vann, og skylte med 11 liter.

Vannregnskapet i loggen er følgende:

Innmesk 26 liter
- maltsvinn 7 liter
+ 11 liter skylling
= 30 liter til kok.
Avdamping ca 3 liter
Trub ca 2 liter.

Resultat i gjæringsbøtta 25 liter.

Jeg fikk ltt lav og. 1.060. Trur det skulle være 1.064.
Men øllet blei utrolig godt alikevel. :)

Har nå satt brygget, og jeg kjørte på med 11 liter til skyllingen, men når alt kom til alt sitter jeg bare igjen med 22 liter i gjæringskaret med en OG på 1060...
Ender nok opp med knapt nok 20 liter ferdig øl. Hva har jeg gjort feil her montro?

Meskinga ble utført over 70 minutter, og temperaturen varierte med rundt 5 grader.
Jeg hadde malten i når vannet holdt ca 73, og da falt temperaturen helt til 65 grader, så jeg måtte tilføre svak varme underveis, og når meskinga var ferdig var jeg oppe i 70 grader.

Har det fordampet for mye?

Jeg opplevde det samme med temperaturøkning under mesking selv første gangen. Det er en treghet i oppvarmingen når man tilfører varme, sånn at det tar litt tid før du får en temperaturøkning i mesken. Jeg synes også temperaturen falt mye første gang. Jeg har en 30 liters gryte, og den var da ikke isolert. Jeg kompenserte med å tilsette svak varme, men endte da til mine store overraskelse opp med en temperatur i mesken på langt over 70 grader!

Etter at jeg isolerte kjelen med et liggeunderlag (husk og isoler lokket også), så opplever jeg ikke mer enn 2 grader temperaturfall over en times mesking. Da kjører jeg heller ikke max volum, slik at om jeg hadde laget en større batch så ville nok temperaturen holdt seg enda bedre. Et fall på to grader over en time er helt uproblematisk, etter hva jeg har forstått. Mesteparten av omdannelsen av stivelse til sukker skjer første 15-20 minuttene. På den tiden er det marginalt med fall i temperatur. I hvertfall i henhold til mine målinger.

Mitt tips er derfor, kort oppsummert, isoler kjelen din og mesk uten å tilføre varme  :biersmile:
 
Hmm.. Så du har ikke lokk på under meskingen? Det har jeg under hele prosessen. Har isolert kjelen med et liggeunderlag og på toppen av lokket har jeg en sofapute. Kanskje det har dampet av den del her?
Kanskje det ligger igjen for mye vann i maltet?
Var det mye "trub" igjen i kjelen?
Jeg bruker ikke humleposer. Kanskje de stjeler litt vann.
Vanskelig å si egentlig. :p
Hva med å koke opp noen liter vann og DME? Da får du hvertfall mere øl.
 
HåvardMcTwist skrev:
Hmm.. Så du har ikke lokk på under meskingen? Det har jeg under hele prosessen. Har isolert kjelen med et liggeunderlag og på toppen av lokket har jeg en sofapute. Kanskje det har dampet av den del her?
Kanskje det ligger igjen for mye vann i maltet?
Var det mye "trub" igjen i kjelen?
Jeg bruker ikke humleposer. Kanskje de stjeler litt vann.
Vanskelig å si egentlig. :p
Hva med å koke opp noen liter vann og DME? Da får du hvertfall mere øl.

Jeg hadde gryte på under hele meskinga. Jeg mente fordampningen under kokingen.
 
Tilbake
Topp