Prosjekt barrique

Ja, co2 burde det være nok av.

Noen tanker på gjæringsforløp for å minimere innkjøp av gjær? Med min opprinnelige plan med et digert fat og stedvis tilsetning av fersk vørter tenkte jeg de første batchene kunne sørge for nok vekst i gjærstammen for å gjære ut de seinere batchene, men jeg er usikker på om det vil fungere sånn i praksis.
 
Du kan jo starte med et brygg for å lage gjær. Topphøsting er også et alternativ, hvor du skummer av aktiv gjær fra toppen. Da blir gjæren rimelig raskt tilgjengelig for neste brygg.
 
Topphøsting er ingen dårlig idé. Med bryggene spredd utover et brygg eller to pr dag burde det kunne være gjær klart hele veien.
 
Kan jeg hive Porter inn i denne diskusjonen? Fra gammelt av ble porteren modnet i store, åpne fat, hvor man fylte på og tappet av etter hvert som man brygget. Kunne vært spennende å sett hva en liten smak av Barbera kunne gjort med en lagret imperial porter.
 
Porter er absolutt aktuelt. Eneste ulempa er at det er tungt arbeid å brygge så mye tilstrekkelig sterk porter. Sukkeret i dobbelen gjør det hele veldig mye lettere, og jeg tenker den bør ha en viss styrke for å stå seg. Samtidig er jeg veldig glad i porter... Hmmmm.
 
Tønna er tett, men stavene hadde ikke satt seg helt pent. Tømte ut vannet for å la den tørke litt igjen så de kan justeres på plass, så blir det å fylle den på nytt. Det var først når jeg tømte den at skalaen på dette prosjektet begynte å virke overveldende. Herre fred, det er mye øl som skal i den tønna. Det rant og rant og rant og rant. Jaja. Worst case scenario er jo masse arbeid og en del penger til ingen nytte, og det er jo egentlig ingen katastrofe.
DSC_1020.JPG
Tønna har også fått plass innerst i garasjen, ved grunnfjellet. Mer stabil temperatur tror jeg ikke jeg får til. Skulle egentlig brygga som en gamp nå i påska, men det blir nok først til høsten. Bryggeriet her er ikke operativt enda, og til sommeren tror jeg jeg skal slite med å finne lav nok temperatur. Hvis jeg ikke går for noe belgisk. Da kan det kanskje gå.
DSC_1022.JPG
 
Utrolig kult prosjekt.
Når det gjelder gjær hadde jeg hørt med et av bryggeriene som deler ut gjær. Hvis du forklarer prosjektet får du sikkert mer enn nok gjær av dem.
 
Lenge sia forrige oppdatering nå. Bestemte meg i helga for å flytte tønna hjem. Jeg har jo allerede tatt den verste støyten fra kjøleskap og øltønner, så hva jeg fyller kjellerboden med nå er opp til meg. Tanken er å sette av litt tid i sommer og brygge 230 liter øl for å fylle saken. Planen, sånn den er pr nå, er å brygge en dobbel. Det er to grunner til det. Den ene er at det virker mer overkommelig å brygge noe med tilstrekkelig alkoholprosent dersom sukker utgjør en god del av det gjærbare. I tillegg er temperaturen i kjelleren om sommeren for høy for noe særlig annet, og gjæringsskapet mitt er for lite for så store kvanta.

Tenkte å få tak i noen sånne 130-liters plasttønner for å gjære i. Noen som veit om et par sånne i Oslo?
 
Tilbake
Topp