Prosjekt bedre utbytte

Plato of 1st runnings = 100 x CGDB X (1 - moist) x grain weight / (water weight + CGDB x (1 - moist) x grain weight)

CGDB=Coarse-grind dry basis extract

For basemalt med lite innhold av spesialmalt kan denne forenkles
% Plato er definert som (ekstrakt vekt) / (ekstrakt vekt + vann vekt)

Så når du mesker 100 kg malt med 300l (= 300kg) vann og antar et ekstrakt potensial på 80% får du 100 * 0.8 / (100*0.8 + 300) = 21 Plato
21 Plato = 1087 SG
 
Ser mange som henger seg litt opp i kverningen her.
John Palmer i How to Brew boka viser til noen tall som rangerere fra fint kvernet malt.
79.7 % utbytte og for grovt 80.9 % utbytte med samme utstyr, så antar at det ikke kverningen som forandrer utbytte i stor grad . Samme gjelder i mitt bryggeopplegg.
For fin kverning kan fort bli stuck mash for enkelte og.
Mengde skyllevann/tid har mer å si for utbytte, og evt. noen får bedre utbytte med lengre mesking.
( sidespor- Evt. øke mengde malt-den er billig? )
Det er også viktig at malten holdes bløt hele tiden , så jeg bruker å ha ett par cm av vørteren over malten kontinuerlig under mesking ( pumpe) .
Jeg har ca 70% med mitt system og skyller stort sett bare 15 min (men ca 75%ved 60 min skylling ) og synes det er akseptabelt.
Forskjellige bryggesystemer vil ofte ha forskjellig utbytte. Til slutt, jevnt utbytte må vel være noe å streve mot og ikke nødvendigvis høyest mulig?!
 
Sist redigert:
Først, helt enig med Mrwestre i det du nevner over. Men denne tråden dreier seg om feilsøke et utbytte på 55-60%, det tror jeg de fleste ville vært ukomfortabel med. Det jeg har skrevet om malt og knusing dreier seg ikke noe særlig om kværningsgrad, men hvorvidt møllen fungerer OK. Ref.
"Sålenge malten er knust skikkelig og ikke kuttet opp er stivelsen lett tilgjengelig." Derfor har jeg nevnt knusing et par ganger som mulig årsak, men da fordi møllen ikke knuser slik den skal hverken fint eller grovt. Kjenner ikke Corona møllen eller oppsettet til TS.

Ellers så kan faktisk parti skylling korte ned på skylletiden og kompleksiteten i noen bryggerier. Jeg mesker i en kjele med falskbunn og tror jeg vil bruke kontinuerlig skylling kun på brygg med høy OG. Partiskylling gir meg over 80% effektivitet på kortere tid på "normale" brygg, da er jeg fornøyd.
 
Tilbake
Topp