Prosjekt: Helautomatisert vvb-bryggeri - spørsmål

Hei, vi er en gjeng studenter fra Trondheim som har satt igang et relativt ambisiøst prosjekt med å bygge et helautomatisert bryggeanlegg. Ingen av oss har brygget øl før, men det gjør det bare mer spennende!
Vi har sålangt fått gjort følgende:

- Fått tak i 2stk 200l varmtvannsberedere hvor toppen er kuttet av. Disse er vasket med saltsyre og ser bra ut.
- Kjøpt 3stk 2000W formbare varmeelementer fra cateringparts.co.uk
- Kjøpt 8stk motoriserte kuleventiler, pt-100 elementer, ssr-releer og annet snacks fra China
- Kjøpt tri-clover fittings til tapping av tank, samt montering av pt-100.
- Kjøpt en march-815pl pumpe

En kjapp skisse av hvordan vi har sett for oss systemet er lagt ved posten.

Vi ønsker gjerne innspill fra dere her på forumet om ting vi burde tenke på, feil dere har gjort, designtips eller andre kommentarer ;)

Akkurat nå har jeg følgende spørsmål (som viser min manglende kunnskap om selve bryggeprosessen):

Vi varmer opp vann i koketanken og når dette har nådd mesketemperatur overføres det til mesketanken og malten tilsettes:
- Hvordan bør vi oppbevare malten i mesketanken når vi skal brygge brygg opp mot 100L ++.
- Hvordan bør silanordningen i bunnen av mesketanken være?
- Hvordan bør dusjhodet / tilførselen av vørter fra rims og tilbake i tanken utformes?
og
- Når dette har stått og sikulert gjennom RIMS tuben for å opprettholde riktig temperatur og endelig er klart til koking, så har jeg lest at man bør skylle gjennom malten med varmt vann for å få med alle godsakene. Hvordan ville dere løst dette med kun to tanker slik som vi har? Trenger man å skylle med varmt vann når man kjører RIMS?

Skal forresten til sveiseverkstedet imorgen for å sveise inn tri-clover ferrulene, så hvis noen har tips til hvor man bør plassere pt-100 og/eller avløpet i tanken hører jeg gjerne fra dere!

Vi skal lage en liten blogg hvor vi legger ut bilder fra bygge- (og forhåpentligvis også) brygge-prossessen.

Takk
Bernt
 

Vedlegg

  • beerbrew.png
    beerbrew.png
    193,5 KB · Sett: 857
Jeg kan ikke helt se hvordan dette skal fungere uten en tank til varmtvann..
Jeg vil anbefale dere å søke litt rundt på forumet etter folk som har gjort dette før, samt kanskje lese litt om hvordan selve bryggingen fungerer. Tror det vil spare dere for noen bom kjøp..

Ellers et kult og ambisiøst prosjekt.
 
Et fint projekt, men jeg kan heller ikke skjønne hvordan dette skal fungere uten en tank til å varme skyllevann.
Til 100 liter pils går det ca 25 kg malt. Allerede der er 25 liter vørter borte. Her snakker vi skyllemengder oppi 50 liter minst. Skyllevannet skal holde snaut 80 grader, så det går noen KW for å varme opp dette også.
Nå har jeg ikke RIMS anlegg, men kommer på to i farta her på forumet som har flotte anlegg. Kontakt magnar72, eller protto. Vil tro det er endel hjelp å få der. Tror begge har en tråd med sine respektive bryggerier her på forumet.
Lykke til videre i prosjektet.
 
Bernts skrev:
Jeg kan ikke helt se hvordan dette skal fungere uten en tank til varmtvann..
Jeg vil anbefale dere å søke litt rundt på forumet etter folk som har gjort dette før, samt kanskje lese litt om hvordan selve bryggingen fungerer. Tror det vil spare dere for noen bom kjøp..

Ellers et kult og ambisiøst prosjekt.

Hei og takk for svar.

Bruker selve koketanken for å lage vann til meskingen. Spørsmålet blir bare om man må skylle (sparge) når man bruker RIMS? Har sett at man kan kjøre no-sparge. Er det slik det foregår på Speidel?
Har lest endel rundt, så føler vi har sånn ca. kontroll, men akkurat dette med skylling vi er noe usikker på.

/B
 
Aleksander87 skrev:
Min første tanke er at 6kw er litt lite i denne størrelsen. Jeg har 3,2 kW på 20 liter.

Ja, vi tenker kanskje dette blir litt lite, så vi har mulighet til å sette inn 4kW til.
Takk for innspill!

/B
 
Jeg synes dette ser bra ut hvis jeg har forstått tegningen riktig.
Når dere fyller vann fra kokekar til mesk så åpner dere M2 og M3?
Og når dere mesker så åpner dere M4 og M3?
Er den blå sløyfa fra M6 kjøespiral?

I bunnen av mesketanken bør dere finne/lage en silbunn som ligger støtt. Dusjhodet bør være grovkalibret så det ikke går tett. Litt usikker på hva du mener med oppbevaring av malten i mesketanken, den ligger jo bare som kaffekorn i kaffefilter og røres eventuelt i dersom det har tettet seg i bunnen.

Og kjør på med mer kW på oppvarmingen, ellers blir det en lang bryggernatt.
 
Bernt-Johan skrev:
Bruker selve koketanken for å lage vann til meskingen. Spørsmålet blir bare om man må skylle (sparge) når man bruker RIMS? Har sett at man kan kjøre no-sparge. Er det slik det foregår på Speidel?

Man må ikke, men RIMS er ikke på noen måte erstatning for skylling. I følge bruksanvisninga på Speidel skal man ikke skylle, men de fleste gjør det og der er det også en veldig tynn mesk i utgangspunktet.

Å bygge et såpass stort bryggeri uten mulighet for å skylle tror jeg er en dårlig ide.
 
Larzan skrev:
Jeg synes dette ser bra ut hvis jeg har forstått tegningen riktig.
Når dere fyller vann fra kokekar til mesk så åpner dere M2 og M3?
Og når dere mesker så åpner dere M4 og M3?
Er den blå sløyfa fra M6 kjøespiral?

I bunnen av mesketanken bør dere finne/lage en silbunn som ligger støtt. Dusjhodet bør være grovkalibret så det ikke går tett. Litt usikker på hva du mener med oppbevaring av malten i mesketanken, den ligger jo bare som kaffekorn i kaffefilter og røres eventuelt i dersom det har tettet seg i bunnen.

Og kjør på med mer kW på oppvarmingen, ellers blir det en lang bryggernatt.

Hei.

Ja, du har forstått tegningen riktig. Den blå sløyfa med M6 er kjølespiral.
Hovedutfordringen min akkurat nå er å skjønne om / eller hvordan vi skal gjøre skylling. Har forstått at man bør skylle gjennom mesken med varmt vann, men sliter litt med å se hvordan vi skal få det til med kun 2 tanker.
Vil det da være lurt å lage et meskerør som vi kan heise opp og skylle gjennom?
 
Å løfte ut et meskerør fra en så stor tank blir ikke lett. Ville også gått for en egen varmtvannstank. Hvis budsjettet ikke tillater en til varmtvannstank så kan dere jo evt lage en av en 60l labb dunk? Litt I minste laget men bedre enn ingenting.

Kult og ambisiøst prosjekt :) Vil anbefale dere å brygge manuelt noen ganger først slik at dere lærer bryggeriet å kjenne. Nok nytt å lære seg de første gangene  :)

Edit: Rettet noen skrivefeil fra audodecorrect...
 
EspenL skrev:
Å løfte ut et meskerør fra en så stor tank blir ikke lett. Ville også gått for en egen varmtvannstank. Hvis budsjettet ikke tillater en til varmtvannstank så kan dere jo evt lage en av en 60l labb dunk? Litt I minste laget men bedre enn ingenting.

Kult og ambisiøst prosjekt :) Vil anbefale dere å brygge manuelt noen ganger først slik at dere lærer bryggeriet å kjenne. Nok nytt å lære seg de første gangene  :)

Edit: Rettet noen skrivefeil fra audodecorrect...

Hvor mye skyllevann vil vi trenge hvis vi skal brygge 100-130L? Hver av tankene er nå på ca. 200L.
Er det mulig å kjøre på med alt vannet under mesking og rett og slett kjøre no-sparge, hva er da bakdelene med dette? Ser at det er noen som elsker no-sparge http://www.homebrewtalk.com/f36/i-love-no-sparge-brewing-140972/

Skal til sveiser imorra for å få gjort noe med de "rå" varmtvannstankene av type "gammel-oso", noen tips til hva jeg bør få han til å mekke/sveise?

Takker for alle innspill så langt ;)

/B
 
Bernt-Johan skrev:
Hei.

Ja, du har forstått tegningen riktig. Den blå sløyfa med M6 er kjølespiral.
Hovedutfordringen min akkurat nå er å skjønne om / eller hvordan vi skal gjøre skylling. Har forstått at man bør skylle gjennom mesken med varmt vann, men sliter litt med å se hvordan vi skal få det til med kun 2 tanker.
Vil det da være lurt å lage et meskerør som vi kan heise opp og skylle gjennom?

Hei igjen, og takk for linken :skitbra:

Vil anbefale deg å få tak i en egen tank til hlt.
Dersom du heiser opp maltrøret før du skyller, vil skyllevannet renne for fort igjennom og du får litt lavere utbytte. Det har også lettere for å lage kanaler.
Med en egen hlt vil du også kunne starte oppkoking av vørteren mens du skyller. her sparer du en del tid.

Lykke til
 
Liker store prosjekt! :)

Jeg støtter det å tegne inn en HLT/varmtvannstank. Man kan selvsagt kjøre "no sparge", men det vil bli veldig uøkonomisk på et bryggeri av en slik dimensjon. Flaskehalsen for noen kan være strøm; Husk at man ikke nødvendigvis trenger å kjøre HLT og Boiler samtidig. Og med en HLT kan man vurdere HERMS istedenfor RIMS.
 
Flott med mange innspill her.

Da skal jeg se på mulighetene for en HLT. Får litt pumpeproblemer da, må vel ha en til for å klare å tappe samtidig som jeg pøser på med skyllevann.
Hvor stor bør HLT være? Lurte litt på å bare ha en liten 50l varmtvannsbereder som jeg fyller med vann fra boil-kettle, når tiden da er inne for skylling kan jeg kjøre vannet gjennom RIMS tuben for å få riktig temp på skyllevannet. Da trenger jeg ikke varmeelementer i HLT.

Her er noen få bilder av prosessen så langt:
- Design av stativ for tankene
- Sveising og maling av stativ
- Litt av det kjøpte utstyret

/B
 

Vedlegg

  • BeerBrew 13.png
    BeerBrew 13.png
    1,3 MB · Sett: 506
  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    337,5 KB · Sett: 513
  • Stativ2.png
    Stativ2.png
    43,5 KB · Sett: 498
Jeg varmer ca like mange liter skyllevann som liter vørter jeg skal ha.

50 liter vørter = 50 liter skyllevann

Du kan også ta en titt her...
 
Rims i et bryggeri med slikt volum er i utgangspunktet ikke særlig hensiktsmessig, og hvis det skal brukes til å varme skyllevannet også er ihvertfall 2kw lite.
Her finner dere mye fin info :)
http://handsonbrewing.com/ Mange amerikanske bryggere kjører totanks system som dere planlegger, men som sagt vill det gå utover effektiviteten på bryggeriet (selv om det ikke trenger å være drastisk reduksjon)
Les lit på homebrewtalc.com om two tire system :)
Fult mulig å bygge et slikt system.
Er det planlagt pc/arduino eller et annet styresystem?
 
+1 for HLT. Volumet bør vere (minst) like stort som ferdig brygg. Dette er for å beholde eit nogelunde jevnt meskeutbytte uansett størrelse på brygg (Og og volum).
På eit svakt brygg treng du mindre malt men meir skolevatn, og motsatt. Det er også lurt å basere seg på å holde ein noenlunde konstant vatn/malt forhold frå brygg til brygg. 2,5-3Liter pr kilo malt i mesken.
Skal du køyre no-sparge må du auke dette forholdet og/eller vatne ut vørteren i kokekjelen/gjæringskaret. (eller kun brygge Barleywine).
No-sparge går på bekostning av meskeutbyttet.

Om du dimensjonerar RIMS'en din rett kan du varme skolevatn "on the fly", og slik unngå ein ekstra tank.
Om du går for ekstra tank, kan du plassere den høgt og la tyngdekrafta gjere jobben istaden for ekstra pumpe.

Plassering av PT-100 er best rett etter eller i utgangen av RIMS-tuben, eller ved innløpet til sprinklermanifolden.

I mesketanken ville eg gått for perforert rustfri plate med 1,5-2mm hol, eller 1,5mm breie slisser.
 
Tilbake
Topp