Prosjekt ny kokekjele (igjen)

Skal bygge meg ny kokekjele.

Mål:

Enklest mulig å vaske/sanitere -> færrest mulig gjenger (Ja, kjører weldless atter en gang, derav ikke "ingen gjenger")
Kunne måle vørter/vann-mengde med tre skalaer (varm, kald, samt kald med kjøler i og vørter i WP-slanger + pumpehus)
God varmefordelingsevne.
Mulighet for kraftig WP.


Hva som må til:
Triclamps og butterfly så langt det går. Seglass, WP-arm. Tykkbunnet med god sandwich da jeg kjører induksjon.

Fortsetter med 1.5" triclamp, da jeg tror det vil fungere bra i det nye oppsettet og, samt at det er lett tilgjengelig å skaffe biter til.

Komponenter:
50L Patina kjele (blir et godt gjensyn!)

1x weldless triclamp bulkhead link her. Har sett flere lignende med forskjellig ID, men denne ser ut til å være maskinert best (ut fra bildene). Denne skal jeg feste krana i.

1x weldless triclamp double bulkhead link her. Denne skal jeg kjøre WP gjennom. På innsiden skal jeg ha en 90 graders triclamp bend med nippel for whirlpool. Siden dette er løsningen som bygger minst innover i kjelen (må ha plass til kjølespiral og) så må inntaket da stå under vørterhøyden i kjelen. Tidligere har jeg alltid hatt inntaket over, og rør rett ned i vørteren som har 90 graders bend. Dette er også noe jeg må tenke litt mer på, men tror at det egentlig er ferdigtenkt.. Ønsket er egentlig samme løsning for tidligere, men da må jeg inn med flere bends, noe som blir veldig mye stål. Da jeg må vinkle nedover inne i kjelen, og så koble på et lodrett rør, og så klare å spyle mer eller mindre horisontalt ut av dette igjen..Mange komponenter.

Så klarer jeg ikke bestemme meg for kraner. Det står mellom denne og denne. Det som gjør at jeg ikke helt klarer å velge er at det ser ut som at den siste har mindre ID, som passer resten av nippler/slanger bedre. På bildet så ser det ut som et 16-18mm hull. Men det står 38mm, er det ID på den? Noe hjelp å få her? Pr nå så har jeg ID på Triclampnipplene mine som er 16-18mm, samt 1/2" slange.

Den første er billigere, men den andre er trinnløs, jeg trenger ikke et låsbart håndtak føler jeg heller. Veldig usikker på kraner. Krona har styrket seg mot dollaren så 35 usd er grei sjanse for å få tollfritt nå.

Se-glasset blir nok det jeg har nå, vanlig 1/2" gjenget type, da jeg ikke har klart å finne noen god løsning med triclamp. Skal lete litt til. Aberet med triclamp er at det uansett blir med gjenger et sted, fordi jeg vil ha et tynt rør, så vinningen går opp i spinningen tror jeg til dette formålet. Lett å demontere dog, men samtidig vil en triclamp løsning gjøre at glasset stikker lengre ut fra kjelen = hektefare.


Er det noen som har noen innspill, eller tips til komponenter som kan gjøre en bedre jobb enn de jeg har listet opp?
 
Sist redigert:
Gå for kranen med størst innvendig dimensjon for best gjennomstrømning. Selve "sommerfuglen" i butterflyventiler hindrer gjennomstrømning nok som det er.
 
Gå for kranen med størst innvendig dimensjon for best gjennomstrømning. Selve "sommerfuglen" i butterflyventiler hindrer gjennomstrømning nok som det er.

Butterfly ventiler er jo egentlig ganske "enten åpen, eller lukket", ganske vanskelig å styre flow på de. Uansett så styrer jeg WP hastighet nede ved pumpa med en annen type kran som er egnet for formålet. Men uansett så har jeg jo mye mindre ID i slanger etc etter kranen, så akkurat den biten der har nok lite å si for WP-hastigheten/gjennomstrømningen.

En av grunnene til at jeg lurer på kran iallefall i WP-porten er at det kommer til å bli stående en del vørter i huset, som da vil renne ut når jeg kobler fra. Mindre diameter her vil si mindre vørter som vil renne ut / tap, da koblingen til kranen har mindre ID enn kranen.
 
Sveis 38mm ferrules på kjelen

Jeg har jo utrolig lyst til å få det sveiset på. Men hva er en 38mm "ferrule"? Uansett for å få det sveiset på så må jeg finne noen som kan gjøre sanitære sveisinger, og at de ikke driter seg ut, de har bare ett forsøk på kjelen min. Så derfor "weldless". Men jeg kan jo overtales egentlig, da det er sveiset jeg vil ha. Men da må jeg finne nye komponenter, uten at det er noen hindring forsåvidt.
 
1.5" -6" Tri Clamp Weld Ferrule 304 Stainless Steel Sanitary Fitting Homebrew | eBay

Kjør for TIG. Mye bedre å gjøre det riktig første gang istedet for weldless og masse utette o_ringer

Er enig der. Ja får vel ty til noe annet enn bare ali-ebay for en gang skyld. Da går jeg for sveis. Men oringer har jeg for såvidt aldri hatt problem med :)

Ser at bildet på de forskjellige produktene er kliss like, men jeg antar at f.eks 28mm x 50.5 er indre diameter og så flens (1.5")?
 
38 er den største I.D da det finnes flere ID men med samme OD som er 1,5``
Veldig enkel å sveise da material tykkelse er omtrent som på kjelen. Hullet lager du med punch out verktøy. F.eks fra jula
 
Men, et spørsmål til:

Siden jeg nå har på fornuftig vis blitt overtalt til sveising. Hvordan får jeg en TC inne i kjelen koblet til en TC på utsiden av kjelen? Med weldless-gjennomføringer var jo ikke dette noen sak. De to må vel da sveises sammen, og siden man ikke sveiser inni de, så blir det jo "gaps" innvendig? Så det går jo ikke. Her trenger jeg forslag.
 
Men, et spørsmål til:

Siden jeg nå har på fornuftig vis blitt overtalt til sveising. Hvordan får jeg en TC inne i kjelen koblet til en TC på utsiden av kjelen? Med weldless-gjennomføringer var jo ikke dette noen sak. De to må vel da sveises sammen, og siden man ikke sveiser inni de, så blir det jo "gaps" innvendig? Så det går jo ikke. Her trenger jeg forslag.
Hva tenker du på nå? Dip tube?
 
WP-løsningen. Dip-tube vil jeg ikke ha. Jeg vil jo da trenge TC på utsiden og TC på innsiden.
Jeg har kun ferrules på utsiden av kjelene. Diptuben eller wp port er bare en rørbøy du trær igjennom fra utsiden. Ingen ferruler på innsiden nødvendig. Tc rør finnes på ali
 
Jeg har kun ferrules på utsiden av kjelene. Diptuben eller wp port er bare en rørbøy du trær igjennom fra utsiden. Ingen ferruler på innsiden nødvendig. Tc rør finnes på ali
Kan du utdype? For en WP-port. Hvordan ville du gjort det da? Bare hatt en ferrule på utsiden, tredd et vinklet rør gjennom fra utsiden og låst det der?
 
Tilbake
Topp