Prosjekt ny kokekjele (igjen)

Jeg vet at du har lagt det skikkelig på is @Miguel, men er det mulig å få en tenkt systembeskrivelse av 2 kjelers oppsettet ditt? Var det tanken å kjøre no-sparge?
Jeg er litt der selv akkurat nå, har 3 kjelers HERMS som utgangspunkt, bygde det så om til et 3 kjelers RIMS system, som er blitt 2 kjelers RIMS system, som jeg nå vurderer å gjøre til 2 kjelers no sparge, uten RIMS.... HAr selvfølgelig alle deler slik at jeg kan gå tilbake, nerd som jeg er...
Så litt for meg noe som dette:
Da det forenkler endel...


Jeg prøvde noe ala dette men jeg holder en knapp på 3 kjeler som jeg gikk tilbake til.
2 kjeler.jpg
 
Jeg prøvde noe ala dette men jeg holder en knapp på 3 kjeler som jeg gikk tilbake til.
Vis vedlegget 47958
Det er helt sikkert noe jeg ikke har skjønt med det oppsettet med to pumper og kryss-sirkulere. Kan du bryte det ned for meg? Jeg orket ikke sette meg inn i det. Billigere å ha en pumpe, og bare flytte noen få slanger slik jeg så det da jeg så den videoen for lenge siden.
 
Nå tar jeg jo over hele tråden her, si i fra om det plager @Miguel,

Vinnes, dette er ca slik jeg ser for meg å kjøre nå. Kan jeg få spørre om hva som gjorde at du ikke likte det og endte opp med 3 kjelers igjen? Det virker jo egentlig ganske "sorgløst" og hurtig som oppsett!
Det plager meg like mye Pence ble plaget av flua som landet på hue hans :D

Men for å spytte inn, du spurte ikke meg men.. Jeg droppet selv skylling fordi jeg var en numbers-whore, og det å skylle gir noen ekstra parametere på det å treffe PBG/OG, og vannjusteringer. Det du har i meskekjelen er det du har å jobbe med, ikke noe uttynning.
 
Det er helt sikkert noe jeg ikke har skjønt med det oppsettet med to pumper og kryss-sirkulere. Kan du bryte det ned for meg? Jeg orket ikke sette meg inn i det. Billigere å ha en pumpe, og bare flytte noen få slanger slik jeg så det da jeg så den videoen for lenge siden.
Tror kanskje det er noe slik. Prøvde det for noen år siden, men med to forskjellige pumper ble det mye styr med justering og greier. Pumper og slanger er pensjonert, jeg lever livets glade dager med biab og batch-sparge evt no-sparge :)
 
Det er helt sikkert noe jeg ikke har skjønt med det oppsettet med to pumper og kryss-sirkulere. Kan du bryte det ned for meg? Jeg orket ikke sette meg inn i det. Billigere å ha en pumpe, og bare flytte noen få slanger slik jeg så det da jeg så den videoen for lenge siden.
Nå har jo jeg en 2 (*host* 3-4 pumper) så da tenker jeg å bruke dem! Men teorien er her at den eneste slangene jeg trenger å flytte, er dersom jeg vil underlate maltet og eventuell whirlpool i kokekjelen (og det vil jeg jo, for jeg vil jo vaske ut av meskjelen mens det kokes.. ). Resten står som det står hele brygget, noe som gir i mine øyne lite fikling.
Det gjør også at jeg kan om jeg vil, brygge mer øl samt sterkt øl på en gang, da meskekapasiteten er vel egentlig "doblet", da jeg til sammen teoretisk har 112 liter grytekapasitet tilgjengelig til mesk. Ikke at jeg har det behovet, og da må jeg nok i så fall også koke med to gryter eller begynne med 80 liter gryten min...
 
Autosparge satser jeg på redder meg. Satser på mer åpning på den pumpen som går til autosparge, enn den andre. Det har fungert brillefint med vann, så får vi se da, når virkeligheten treffer meg,....
 
Nå har jo jeg en 2 (*host* 3-4 pumper) så da tenker jeg å bruke dem! Men teorien er her at den eneste slangene jeg trenger å flytte, er dersom jeg vil underlate maltet og eventuell whirlpool i kokekjelen (og det vil jeg jo, for jeg vil jo vaske ut av meskjelen mens det kokes.. ). Resten står som det står hele brygget, noe som gir i mine øyne lite fikling.
Det gjør også at jeg kan om jeg vil, brygge mer øl samt sterkt øl på en gang, da meskekapasiteten er vel egentlig "doblet", da jeg til sammen teoretisk har 112 liter grytekapasitet tilgjengelig til mesk. Ikke at jeg har det behovet, og da må jeg nok i så fall også koke med to gryter eller begynne med 80 liter gryten min...
Da må du ha to autosparger og.. Enda mer "stæsj" og mer å vaske/rense. Er det jeg tenker. Jeg ville bare KISS (det var målet mitt med det oppsettet jeg hadde) og det funker veldig bra. veldig lite jobb.
 
Da må du ha to autosparger og.. Enda mer "stæsj" og mer å vaske/rense. Er det jeg tenker. Jeg ville bare KISS (det var målet mitt med det oppsettet jeg hadde) og det funker veldig bra. veldig lite jobb.
Nei, kun en autosparge. Den andre kjelen må dog ha pumpe med innstillinger som gir mindre flow enn autospargen, slik at den styrer nivået i begge.
 
Det er helt sikkert noe jeg ikke har skjønt med det oppsettet med to pumper og kryss-sirkulere. Kan du bryte det ned for meg? Jeg orket ikke sette meg inn i det. Billigere å ha en pumpe, og bare flytte noen få slanger slik jeg så det da jeg så den videoen for lenge siden.
Hadde 2 pumper liggende, så da ble justering å strupe litt på kranene og slapp slangebytte det fungerte greit men syntes jeg fikk litt for mye trub over i kokekjelen kontra sirkulering i meskekjele på 3 kjelersoppsettet. Prøvde dette oppsettet 2 ganger på lagerøl med samme oppskrift som har blitt kjørt på 3 kjeler oppsett. Vil si at det ble en god del bedre resultat med 3 kjeler oppsettet. Svar til deg også @Ekornskurken ;)
 
Nei, kun en autosparge. Den andre kjelen må dog ha pumpe med innstillinger som gir mindre flow enn autospargen, slik at den styrer nivået i begge.
Jeg har akkurat gjort systemet mitt litt mer avansert og arbeidskrevende, og angrer litt på at jeg har solgt en del som gjør at jeg ikke kan gå tilbake til slik det var før (enklere).
Men ALDRI i verden om noen kunne overtalt meg til å ikke prøve det mer avanserte.
For meg som har både brygging og bygging som hobbier, er dette en del av det som jeg syns er kjekt med dette her.

Og jeg har en opplevelse av at "slike som meg" gjør ting mer og mer avansert, før man snur og gjør ting mer og mer enkelt.
Og det syns jeg er helt OK. Alle som vil må få gjøre den "reisen". Og noen kommer aldri tilbake til det "enkle". Og det er greit.
 
Hadde 2 pumper liggende, så da ble justering å strupe litt på kranene og slapp slangebytte det fungerte greit men syntes jeg fikk litt for mye trub over i kokekjelen kontra sirkulering i meskekjele på 3 kjelersoppsettet. Prøvde dette oppsettet 2 ganger på lagerøl med samme oppskrift som har blitt kjørt på 3 kjeler oppsett. Vil si at det ble en god del bedre resultat med 3 kjeler oppsettet. Svar til deg også @Ekornskurken ;)
Jeg har jo alle delene til 3 kjelers'en min, men det er noe stas med å skru og mekke på utstyret som gjør at jeg liker å teste slike oppsett. Så får vi se etter litt erfaring om det blir 3 kjelers HERMS, RIMS eller 2 kjelers HERMS, RIMS eller bare 2 kjeler. Har selvfølgelig også den gode gamle meskeposen også på lur, i tilfelle jeg skulle få lyst til å prøve det igjen... Men det tviler jeg på.
 
Jeg synes jo det systemet med 2 pumper og autosparge så helt suverent ut. Kjøre no-sparge hele tiden. Kjøre resirk til meskekjelen en stund før krysskjøring mellom kjelene. Induksjonsplate under begge kjelene, eventuelt kun under kokekjelen... Nå fikk jeg noe å tenke på... :cool:
 
Jeg har akkurat gjort systemet mitt litt mer avansert og arbeidskrevende, og angrer litt på at jeg har solgt en del som gjør at jeg ikke kan gå tilbake til slik det var før (enklere).
Men ALDRI i verden om noen kunne overtalt meg til å ikke prøve det mer avanserte.
For meg som har både brygging og bygging som hobbier, er dette en del av det som jeg syns er kjekt med dette her.

Og jeg har en opplevelse av at "slike som meg" gjør ting mer og mer avansert, før man snur og gjør ting mer og mer enkelt.
Og det syns jeg er helt OK. Alle som vil må få gjøre den "reisen". Og noen kommer aldri tilbake til det "enkle". Og det er greit.

Du skulle sett oppsettet mitt for en del år siden. Det så ut som innsiden av en ubåt, slanger og kraner i hue og ræva. ALAAAAARM! Etter det landet jeg på to kjeler med no sparge og tenkte godt igjennom hva jeg ville, og funksjonaliteten. Men, man må forske, for å finne ut av hva som funker og ikke funker. Jo flere komponenter, jo mer må man dille med, tenker jeg. Gikk for et minstemål av hva jeg ville oppnå vs komponenter.
 
Tror kanskje det er noe slik. Prøvde det for noen år siden, men med to forskjellige pumper ble det mye styr med justering og greier. Pumper og slanger er pensjonert, jeg lever livets glade dager med biab og batch-sparge evt no-sparge :)

:). Godt å høre!

Men for all del; hvis folk hygger seg med et sånt u-båtinteriør som @Miguel skildrer, så bidrar jo det bare til det biologiske mangfoldet. Vi trenger alle arter, så underlige de enn kan se ut:p.
 
:). Godt å høre!

Men for all del; hvis folk hygger seg med et sånt u-båtinteriør som @Miguel skildrer, så bidrar jo det bare til det biologiske mangfoldet. Vi trenger alle arter, så underlige de enn kan se ut:p.
Nå er jeg ikke så sikker om det er vi som har pumpe som en integrert del av bryggeutstyret som er de rare/underlige @Finn Berger, jeg tenker mer at den tittelen går til de som har sovepose som en integrert av bryggeutstyret sitt! :p
 
Nå er jeg ikke så sikker om det er vi som har pumpe som en integrert del av bryggeutstyret som er de rare/underlige @Finn Berger, jeg tenker mer at den tittelen går til de som har sovepose som en integrert av bryggeutstyret sitt! :p

Etter at jeg skjønte at det ikke var sånn BIAB var ment, har jeg kutta ut den der:).

Apropos enkelhet: Jeg flasker i dag, og måtte kombinere det med vask av flasker. Og da jeg var ferdig, stoppa jeg opp og så meg rundt, og oppdaga at jeg var kringsatt av en urimelig stor mengde kar av ulik type og størrelse som alle hadde eller skulle ha en eller annen funksjon i prosessen:
en liten kjele
to kjøkkenglass
en liten steintøybolle
to 3-litersmål
ei 10-litersbøtte
to 15-litersbøtter
tre 30-litersbøtter
et Speidel gjæringskar (til omstikning)
en flat bottom fermzilla med 26 liter wienerøl
ei plastbalje, 20 liter
ei plastbalje til, 40 liter
en CO2-tank
to litersflasker med vørter til karbonering

KISS:p:p:p!
 
Tilbake
Topp