Protafloc

ronny1273

Norbrygg-medlem
Har et spørsmål angående Protafloc. De tablettene jeg har kjøpt er hver på 2,6 gram, og en hel tablett skal passe til 18,5 liter øl. Jeg har sett en del på forumet her at det oftest anbefales en halv tablett på en oppskrift til 20-25 liter, og når jeg søker etter Protafloc hos andre forhandlere i landet finner jeg her at en tablett Protafloc på 2 gram er beregnet på 50-100 liter øl. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stor forskjell når navnet er det samme. Har noen har en forklaring på dette?

Ingen forklaring, men det enkleste er å prøve seg fram..
Bruk 1/2 tablett idag, og 1 tablett neste gang, så ser du hva du er mest fornøyd med :)

ronny1273 skrev:
Har et spørsmål angående Protafloc. De tablettene jeg har kjøpt er hver på 2,6 gram, og en hel tablett skal passe til 18,5 liter øl. Jeg har sett en del på forumet her at det oftest anbefales en halv tablett på en oppskrift til 20-25 liter, og når jeg søker etter Protafloc hos andre forhandlere i landet finner jeg her at en tablett Protafloc på 2 gram er beregnet på 50-100 liter øl. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stor forskjell når navnet er det samme. Har noen har en forklaring på dette?

En halv tablett holder til 25 liter øl.

Bjørnar Aa skrev:
Er det noen ulemper med å bruke for mye? altså 1 tablett til 25 liter

Jeg har bare prøvd det en gang. Det holder for meg. vørteren ble full av blanding av cold break og protafloc som så ut som og "oppførte" seg som cumulusskyer eller svevende blomkålhoder. Alt gikk i gjæringskaret og ølet ble etterhvert rimelig greit. Men det er ikke å anbefale.

Protafloc er noe jeg alltid har brukt uten å stille spørsmål om det virker. For tiden brygger jeg fra en sekk muntons mariss otter som gir meg problemer med cold breaken.  Den feller sakte og dårlig men det blir klart til slutt. Men her for en tid siden glemte jeg for første gang protafloc og selvfølgelig var det i en batch fra denne sekken. Vørteren så etter to timer ut som sana sol. Ølet ble også det minst klare ølet  jeg noengang har brygget ( det var godt men så ikke ut).  Så protafloc virker

mvh

Bårdd

Sikkert US siden omregningen blir omtrentlig 18,92 liter
Uk så er det vell sånn omtrentlig 22,7liter pr 5 gallon

Rutof skrev:

Hvis det er feil det de skriver på sin hjemmeside, så syntes jeg dere som vet hva som er riktig kan sende de en mail, å gjøre dem oppmerksomme på feilen slik at de får rettet den opp.

I staden for å slenge ut påstander legger eg ved denne  ;) :

Vedlegg

• Protafloc Tablets.pdf
    203,9 KB · Sett: 277
protto skrev:
I staden for å slenge ut påstander legger eg ved denne  ;) :

Så bra, da er det bare å prøve seg frem, mellom 2 og 5g pr 100liter.
På bildet som viser Kettle Fining Optimisation Results så er det ideelt med 30ppm. i følge skalaen så blir det + - 3g pr 100 liter

Takk for den protto, nå blir det sjerpings, 10 min. koking, verken mer eller mindre, viste det ikke før nå.

Tilbake
Topp