Korrekt, det er også bekreftet i samme Facebook-gruppe.Og gjærnæring? Det er kanskje tilsatt i "ekstraktet"?
Korrekt, det er også bekreftet i samme Facebook-gruppe.Og gjærnæring? Det er kanskje tilsatt i "ekstraktet"?
Hypotetisk sett: Hvordan vil det være å sende inn et slikt øl til konkurranse?
Det sies jo at det ikke skal være nødvendig. Likevel valgte jeg å følge oppskriften da jeg satte mitt sett til gjæring i dag. Det eneste, lille avviket var at jeg tilsatte noen dråper Brewer's Clarex i tillegg.
Nå er det bare å legge inn påminnelser i kalenderne for dagene framover.
Dette er sannelig en lettvint måte å lage øl på - skal ikke se bort ifra at jeg prøver fresh wort kits igjen senere.
Neste blir ferdig gjæret fresh wort….
Smakte egentlig ikke så veldig søtt, mest bittert
Det får meg til å lure på om jeg burde tilsette amigase likevel
Limer inn lenke til relevant dialog på Facebook istedenfor å repetere her.
Ja, men du kan fremdeles lese om min utfordring med høy SG/treg utgjæring på lenken uten å være logget inn på Facebook.OK, har ikke facebook så kommer til å fortsette her
Jeg:
Hvor rask og livlig er gjæringen hos dere andre?
Jeg tilsatte første dose sukkerlake og gjær på fredag, og på mandag tilsatte jeg neste dose sukkerlake.
Jeg tok første SG-prøve i dag (torsdag) og den er på 1,070. Det er ikke voldsomt synlig gjæringsaktivitet, men så har jeg heller ikke brukt denne typen gjær eller gjæret vørter med så høy OG før.
Satser på at gjæren er frisk og fortsetter å spise seg videre nedover.
Blant flere svar, dette fra Tellef, bryggeren av vørteren:
1.070 er noe høyt ja. 12,3% eller deromkring da vel?
Vi skal ta en gjennomgang av fremgangsmåte samt foreta egne målinger på det vi har gående og kommer tilbake med mere info så raskt som mulig.
Tidligere tester, riktignok med egenbrygget vørter, gjæret helt ut.
Har også fått melding om et FWK som ble satt til gjæring og som ikke fikk sukkerdosene sine som planlagt nå er nede i 1.025 etter 12 dager. Først nå skal sukkeret og champagnegjær tilsettes.
Her er det mange variabler som skal gjennomgås. I følge Kjetil Jikiun så er det slik alle DH og Protagonist har vært, ingenting kommer uten overraskelser…
Som Jørgen Olsen skriver så er det ingen dum idè å holde gjæren i suspensjon samtidig som temperaturen ikke blir for lav.
Vi hører fra oss.
Du må la ølet gå ut før du tilsetter vingjær. Den har competetive killer factor.Noen som har tatt SG måling etter stormgjæring, før sukker og vingjær?
Du må la ølet gå ut før du tilsetter vingjær. Den har competetive killer factor.