Protagonist

Hypotetisk sett: Hvordan vil det være å sende inn et slikt øl til konkurranse?

Jeg spekulerer: Jeg antar du ville risikert å bli diskvalifisert når du som eventuelt vinner ville måtte presentere oppskriften din. Og moralsk sett ville det uansett være feil, mener jeg, siden du ikke har brygget ølet.
 
Det sies jo at det ikke skal være nødvendig. Likevel valgte jeg å følge oppskriften da jeg satte mitt sett til gjæring i dag. Det eneste, lille avviket var at jeg tilsatte noen dråper Brewer's Clarex i tillegg.

Nå er det bare å legge inn påminnelser i kalenderne for dagene framover.

Dette er sannelig en lettvint måte å lage øl på - skal ikke se bort ifra at jeg prøver fresh wort kits igjen senere.

Neste blir ferdig gjæret fresh wort….
 
Smakte egentlig ikke så veldig søtt, mest bittert
Det får meg til å lure på om jeg burde tilsette amigase likevel :rolleyes:
 
Smakte egentlig ikke så veldig søtt, mest bittert
Det får meg til å lure på om jeg burde tilsette amigase likevel :rolleyes:

..som sagt så gjort
For øvrig rehydrerte jeg gjæren, men hadde egentlig ikke tenkt å oksygenere, men rista likevel dunket et lite minutt får å få alt homogent
Tenkte å gjøre det sammen om 12 -24 timer? Når bør man tilsette andre dose O2?
 
Å riste dunken etter 20 timer var ingen god idé, da holdt lokket på å sprekke :eek:

god aktivitet nå. Starta rolig på det kjølige rommet, 16 C også flytter jeg den opp til 20 C etter et par dager

Hvordan går det med deres @Daggis @Jørgen O ?
 
Jeg:
Hvor rask og livlig er gjæringen hos dere andre?

Jeg tilsatte første dose sukkerlake og gjær på fredag, og på mandag tilsatte jeg neste dose sukkerlake.

Jeg tok første SG-prøve i dag (torsdag) og den er på 1,070. Det er ikke voldsomt synlig gjæringsaktivitet, men så har jeg heller ikke brukt denne typen gjær eller gjæret vørter med så høy OG før.

Satser på at gjæren er frisk og fortsetter å spise seg videre nedover.


Blant flere svar, dette fra Tellef, bryggeren av vørteren:

1.070 er noe høyt ja. 12,3% eller deromkring da vel?

Vi skal ta en gjennomgang av fremgangsmåte samt foreta egne målinger på det vi har gående og kommer tilbake med mere info så raskt som mulig.

Tidligere tester, riktignok med egenbrygget vørter, gjæret helt ut.

Har også fått melding om et FWK som ble satt til gjæring og som ikke fikk sukkerdosene sine som planlagt nå er nede i 1.025 etter 12 dager. Først nå skal sukkeret og champagnegjær tilsettes.

Her er det mange variabler som skal gjennomgås. I følge Kjetil Jikiun så er det slik alle DH og Protagonist har vært, ingenting kommer uten overraskelser…

Som Jørgen Olsen skriver så er det ingen dum idè å holde gjæren i suspensjon samtidig som temperaturen ikke blir for lav.

Vi hører fra oss.
 
Blir spennende om alle stopper på 1070 nå da. Kan hende det må tilføres både gjærnæring og oksygen!
Snik sender med denne også - til den som itte har sett brygginga av settet enda;


kommer forresten et intervju med Kjetil og Kjell Einar. Både om ølet her, og Dark Horizon, men også deres tid sammen på Nøgne Ø. Blir spennende hva folk synes om det kjenner jeg. Får man noen tips fra Kjetil også!
 
Lett å overtenke litt kanskje, når man brygger sterkere enn før. For vingjæra som brukes til å gjære ut sukkeret så er denne alkoholstyrken barnemat. Litt lavere OG på min "Birger" den 9. april, men der strødde jeg tørt S-04 over vørteren. Det gikk 20 liter krausen av 50 liter vørter, klarte akkurat å holde det innabords i 75-literen. Når gjæra daua, stakk jeg om til en 60-liter Fermzilla. Tilsatt sukkeret, venta litt til det fikk miksa seg og etter halvtimen med rehydrering av 1118 så gikk den nedi. Kanskje hadde jeg flaks, men det var ingen problemer i det hele tatt med å brygge eller gjære denne. Tid tok det da, men det lå jo i budsjettet.
 
Jeg:
Hvor rask og livlig er gjæringen hos dere andre?

Jeg tilsatte første dose sukkerlake og gjær på fredag, og på mandag tilsatte jeg neste dose sukkerlake.

Jeg tok første SG-prøve i dag (torsdag) og den er på 1,070. Det er ikke voldsomt synlig gjæringsaktivitet, men så har jeg heller ikke brukt denne typen gjær eller gjæret vørter med så høy OG før.

Satser på at gjæren er frisk og fortsetter å spise seg videre nedover.


Blant flere svar, dette fra Tellef, bryggeren av vørteren:

1.070 er noe høyt ja. 12,3% eller deromkring da vel?

Vi skal ta en gjennomgang av fremgangsmåte samt foreta egne målinger på det vi har gående og kommer tilbake med mere info så raskt som mulig.

Tidligere tester, riktignok med egenbrygget vørter, gjæret helt ut.

Har også fått melding om et FWK som ble satt til gjæring og som ikke fikk sukkerdosene sine som planlagt nå er nede i 1.025 etter 12 dager. Først nå skal sukkeret og champagnegjær tilsettes.

Her er det mange variabler som skal gjennomgås. I følge Kjetil Jikiun så er det slik alle DH og Protagonist har vært, ingenting kommer uten overraskelser…

Som Jørgen Olsen skriver så er det ingen dum idè å holde gjæren i suspensjon samtidig som temperaturen ikke blir for lav.

Vi hører fra oss.

Noen som har tatt SG måling etter stormgjæring, før sukker og vingjær?
 
Tilbake
Topp