Protagonist

Hvis du har OG på 1.133 så vil US-05 daue ved 1.050'ish. Men hvem vet når den stopper hvis gærningene har kokt vørteren i 36 timer. Hørest helt utrolig ut egentlig.

Hvordan vet du det egentlig? Jeg har hatt 1.100 + øl med 05 som har oppnådd rundt 75% utgjæring
 
Ja jeg har også tatt en titt på det dataarket og tenkt at dette er i høyeste laget
Så du tenker at us-05 gir seg ved 12-12.5% alternativ formel
 
Om gjæringen dabber av med høy SG, så kan det fort være at gjæren gikk i osmotisk sjokk ved piching. 25 plato regnes vel som den mest konsentrerte vørteren man bør begynne med – om man bruker vanlig ølgjær. Dark Horizon er tilpasset 25 plato, såvidt jeg vet.

”To keep the osmotic pressure low, shoot for an original gravity no higher than 1.106 (25° P). Keep adjuncts out of the brewhouse, but add them gradually during fermentation, daily or in smaller doses multiple times a day. Adjuncts don’t contain nutrients, so add yeast nutrients (such as Yeastex) with each sugar addition.”

Hentet herfra: https://beerandbrewing.com/over-the-top-brewing-high-gravity-beers/
 
SG er fremdeles 1,070 her, altså har den stoppet. Hva bør jeg gjøre, tilsette mer champagnegjær?
 
SG er fremdeles 1,070 her, altså har den stoppet. Hva bør jeg gjøre, tilsette mer champagnegjær?
Prøvde å lese det ut av tråden - og FB-gruppa - men 1.070 er uten Amigase, ikke sant? I DH-settet skal amigasen tilsettes på dag 2. Champagnegjær spiser jo bare enkelt sukker, og de 70 poengene består antagelig bare av mer komplekst sukker enn champagnegjæren kan fordøye. Hvis du allerede har tilsatt champagnegjær har den drept primærgjæren, så da er det bare amigase som kan redde brygget. Mulig jeg slår inn åpne dører her, kjenner ikke Protagonist, men tror det er temmelig likt DH?
 
Prøvde å lese det ut av tråden - og FB-gruppa - men 1.070 er uten Amigase, ikke sant? I DH-settet skal amigasen tilsettes på dag 2. Champagnegjær spiser jo bare enkelt sukker, og de 70 poengene består antagelig bare av mer komplekst sukker enn champagnegjæren kan fordøye. Hvis du allerede har tilsatt champagnegjær har den drept primærgjæren, så da er det bare amigase som kan redde brygget. Mulig jeg slår inn åpne dører her, kjenner ikke Protagonist, men tror det er temmelig likt DH?
Som loebrygg skriver, amigase ble tilsatt på dag 1 sammen med US-05. Jeg har fulgt oppskriften.
 
Ja, da er jo 1.070 merkelig høyt. Har bare brygget DH-klone - og da endte FG på 1.002 før oppsøting.
Her er det relevant å nevne at beskrivelsen fra brygger/leverandør sa at du skulle tilsette første dose sukkerlake og champagnegjær når stormgjæringen med US-05 hadde gitt seg.

Så vørteren er oppsøtet med 3,1 kg sukker nå, og jeg har en kjempesøt vørter med stuck fermentation og SG 1,070.

Derfor spør jeg om ikke første steg må være å forsøke å tilsette mer champagnegjær?
 
Her er det relevant å nevne at beskrivelsen fra brygger/leverandør sa at du skulle tilsette første dose sukkerlake og champagnegjær når stormgjæringen med US-05 hadde gitt seg.

Så vørteren er oppsøtet med 3,1 kg sukker nå, og jeg har en kjempesøt vørter med stuck fermentation og SG 1,070.

Derfor spør jeg om ikke første steg må være å forsøke å tilsette mer champagnegjær?
Ja, det virker jo som det neste naturlige steget. Vørteren/ølet er temmelig mettet med sukrose - og det er helt klart en jobb for champagnegjæren. Men hva i all verden er det den tidligere champangegjengen driver med, mon tro?
 
Å riste dunken etter 20 timer var ingen god idé, da holdt lokket på å sprekke :eek:

god aktivitet nå. Starta rolig på det kjølige rommet, 16 C også flytter jeg den opp til 20 C etter et par dager

Hvordan går det med deres @Daggis @Jørgen O ?
Ikke startet. Begynner over nyttår. Så mye som pågår at jeg ikke ville klart tidsplanen før jul.
 
Det er nok en litt dårlig ide og helle 2,5 kg kokende sukkerlake i 17 liter øl ja, det vil heve tempen til neste 30 grader
 
Tilbake
Topp