Protagonist

Fra Tellef Dannevig, på Facebook-gruppa: «Hei Jørgen Olsen, og dere andre med stuck fermentation. Vi jobber med saken og har lagt flere hoder i bløt for å komme til bunns i hva dette skyldes.

Å tilsette mere champagnegjær kan nok fungere om man rehydrerer et par pakker i kokt/lunkent vann med litt sukker som før. Dette tilsettes så i en starter i en erlenmeyerkolbe på 3-5l kapasitet med 1l vann og 100g DME som nedkjøles og ristes/oksygeners skikkelig. Når starteren er på stadiet «high krausen» så tilsetter man 0,25 l av Protagonist(riste inn o2), avventer litt og ser at det fortsatt er hissig aktivitet før man tilsetter 0,5 liter Protagonist til. Avvente litt før man tilsetter 0,5-1l Protagonist til osv. Når Erlenmeyerkolben nærmer seg full og aktiviteten er på «high krausen» så tilsettes alt i gjæringskaret hvor Protagonisten befinner seg. Om ikke dette gjenopptar gjæringsforløpet så er det lite trolig at noe annet enn brettanomyces og den type ting vil gjøre jobben…

Vi har flere batcher gående på litt forskjellige stadier, ingen har stoppet helt ennå. Men det er planlagt forskjellige scenarioer for å gjenoppta gjæringsforløpet om det stopper.

Vi er også usikre på hva dette skyldes, noe vi jobber for å komme til bunns i. Er det gjær, sukker, fremgangsmåte eller noe annet som får gjæringsforløpet til å stoppe for tidlig? Vi vet ikke ennå.

Vi har som sagt tidligere testbatcher som ikke har hatt noen av disse utfordringene.

Om noen av dere vil teste fremgangsmåten som jeg beskrev over her med gjærstarter i erlenmeyerkolbe etc, Ta kontakt så sender vi det som trengs til de første som tar kontakt slik at vi kan få bekreftet/avkreftet om dette fungerer, all den tid vi ikke har kommet dit at vi kan teste dette selv. Nært forestående men ikke helt der ennå.»

Jeg vurderer å gå for det samme selv når champagnegjæra skal tilsettes om noen dager - for sikkerhets skyld. Innspill?
 

Noen som har prøvd whitelabsgjæra Steinar linka til?
Mener jeg brukte den på en h* stout jeg brygga for 10 år siden som jeg kalte Black. Gjæra først med 007, tilsatt mørk kandis og sakegjær og når den ikke ville tilsatte jeg WLP099. Den tok den ned til 1.000
 
Sist redigert:
Har og klødd meg i hue på at det ikke "trengs" kjøles ned. Tror nok det blir nedkjøling for min del likevel.
Har ikke sett fremgangsmåten. Skal det virkelig tilsettes så mye sukker på en gang? I andre oppskrifter mates sukkeret inn daglig eller annenhver dag.
 
Sist redigert:
Jeg er i gang igjen med å forsøke å få liv i den nå.

Satte i går en starter på to nye pakker med champagnegjær og en liter med vørterøl. Da den var synlig i gang, tilsatte jeg en halvliter med "stuck protagonist" i går kveld. I morges var det kräusen, så jeg tilsatte litt til. Tenker å gjenta dette noen steg til jeg har noen liter med vørter med aktiv gjær og som er gradvis tilpasset høyere OG, og så pitche det.
 
Sist redigert:
Et spørsmål er jo hvor fort jobber amigase? Hvor lang tid tar det før den har omdannet alt som er igjen av stivelse til sukker?
 
Jeg er i gang igjen med å forsøke å få liv i den nå.

Satte i går en starter på to nye pakker med champagnegjær og en liter med vørterøl. Da den var synlig i gang, tilsatte jeg en halvliter med "stuck protagonist" i går kveld. I morges var det kräusen, så jeg tilsatte litt til. Tenker å gjenta dette noen steg til jeg har noen liter med vørter med aktiv gjær og som er gradvis tilpasset høyere OG, og så pitche det.
Tilsatte du gjærnæring - eller burde us-05en i stuck protagonist fikse biffen?
 
Smakte ikke videre behagelig på nåværende tidspunkt, veldig asterent (eller hvordan man bøyer det)
Håper den blir bedre med lagring
 
Da jeg kom hjem fra jobb, var det igjen kräusen på de ca 2,5 literne jeg hadde i kolben. Nå fylte jeg opp til ca fire liter og lar den stå et par timer til (uten snurr) og vil så pitche hele i gjæringskaret. Håper det gjør susen.
 
Tilbake
Topp