Proteinfri malt

Kan noen kurse meg kjapt i hva det vil si at malten er proteinfri. Fikk høre på butikken at spraymalten jeg kjøpte var proteinfri, men etter nedkjølingen lå det igjen masse slam i bunnen på kokekaret. Jeg trodde dette var proteiner som var samlet seg og falt til bunnen jeg? Er ikke det også noe av hensikten med å kjøle brygget kjapt ned - at proteinene skal falle til bunns?

Nybegynner og har ikke alt klart for meg enda  ;D
 
Jeg fant ingenting på nettsiden til Muntons (som selger spraymalt) om dette. Tipper at det nok var en del humle som har lagt seg i bunn etter koking, og at det som ble felt ut bare er en god del mindre enn med bruk av vanlig malt. Uansett er det ingen fare, selv om du får proteiner med i gjæringskaret så er det ingen mann overbord. Men man kan med hell sørge for at proteinene blir liggende når du stikker om til sekundært gjæringskar, flasker eller fat.
 
Jeg fant ingenting på nettsiden til Muntons (som selger spraymalt)
Dette er rn gammel tråd men jeg kom bare til å tenke på at vinogbar.no importerer spraymalt som er proteinfri direkte fra brouwland. Derfor fant ikke Eduard noe info på nettsiden til Muntons.
 
Tilbake
Topp