Pumpe

skr1970

Norbrygg-medlem
Ser etter en ny pumpe etter at 2 kinavarianter tok kveld midt i brygginga i går.

Fant et mulig alternativ på Jula:
http://www.jula.no/sirkulasjonspumpe-436043#product-details-tab-menu

436043-jpg.jpg

Kan denne være et alternativ til march pumpene?
 
Det er vanskelig å ha troen på et produkt som veldig få har testet og som i tillegg kommer fra Jula.
Jeg anbefaler deg å se på Iwaki og Marchpumper, de funker som fjell begge to, og er testet sønder og sammen av hjemmebryggere igjennom mange år.
Iwaki MD-10, 15 og 20 er pumper som virker meget bra til sirkulering av vørter, i tilleg koster de mindre enn den du linker til.
 
Mange slike sirkulasjonspumper er av støpejern og dei er ofte laga for sirkulasjon av varmtvatn i samband med oppvarming ( radiatorar ). Nokon har overflatebehandling (på innsida) med lakk av eit eller anna slag. Du får dei nok til å fungera men om det er heilt rett for næringsmiddel veit eg no ikkje...
 
Tenkte jeg sku bruke den til sirkulering av mesk, og flytte fra kokekar til gjæringsbøtte.. Men ser at jeg har lest litt feil... Tenkte 3 l/m var minste output.. Hva er anbefalt l/m?
 
Jeg tror det er vanlig med pumper som gir fra ca 9 til ca 18 l/min i små hjemmebryggeri. Jeg har kjøpt trinnløst regulerbare kinapumper som er oppgitt fra ca 30 - 36 l/min. Vær klar over at den virkelige gjennomstrømningen vanligvis blir lavere enn oppgitt pga strømningsmotstand og høydeforskjeller.
 
Men i forhold til sirkulering av mesk, er det ikke bra at l/m er lavt. Man slipper hvertfall å rote opp i "filteret". Men for alt annet ser jeg behovet for større pumpe... Eller tenker jeg helt feil.. =) Gjør ofte det....
 
Men i forhold til sirkulering av mesk, er det ikke bra at l/m er lavt. Man slipper hvertfall å rote opp i "filteret". Men for alt annet ser jeg behovet for større pumpe... Eller tenker jeg helt feil.. =) Gjør ofte det....

Er flowen for liten i forhold til volumet i meskekjelen, vil du ha problemer med å holde jevn temp, samt at en evt temperaturheving under meskingen vil ta lengre tid.
 
Anbefaler en med større kapasitet og sette på en strup-ventil på utgangen. Da kan du også bare flytte den til å gjøre whirlpool med maks flow etter kok.
 
Jens Kristian: Hvor fornøyd er du med den siste pumpen der? Prisen var jo ganske så snill. Oppgitt til ca 40l i minuttet, ser jeg? Om det bare er halvparten bør det jo være nok, skulle en tro.

Jeg leker med tanken på å bygge et lite mobilt HERMS-system, og jeg trenger en pumpe som kan pumpe effektivt nok for et 66l meskekar.
 
Jeg er meget fornøyd med den siste pumpen. Den er svært stillegående og reguleringen funker bra fra nesten null og til full strømning. Jeg har pumpet kokende vørter med humle (pellets) sammenhengende i 20 minutter uten problemer og med derpåfølgende kjøling gjennom varmeveksler og med whirlpooling. Det funker glimrende. Jeg er like fornøyd med den nesten like 12 V pumpen som jeg også bruker. Som tidligere nevnt så kjøpte jeg to av den. Den ene funker problemfritt, mens den andre stopper i blant etter lengre tids pumping av varmt medium (den har jeg bare som reserve nå).
 
Høres bra ut. Da skal jeg vurdere den seriøst, hvis jeg ikke kommer over noe brukt som har kostet mer tidligere, og som er kjent for å være like bra :)
 
Tilbake
Topp