Purepitch og beregning av gjærmengde

Har ikke handlet inn enda, så satser på at Vestbrygg har liggende noe som ikke er av eldre dato. Hvor gammel kan den være og fortsatt være innenfor å bruke? Antar flaket mais bare hives rett i mesken uten noen form for kverning?

Du trenger ikke kverne det. Og hvis jeg kan komme med småplukk så hvis du vil kverne det så sørg for at det gjøres separat. Jeg synes at flaket "whatever" forpurrer kverningen av de andre kornene slik at du ikke får lik kverning på andre korn som treffer valsene samtidig som flaket gjør det.
 
Har ikke handlet inn enda, så satser på at Vestbrygg har liggende noe som ikke er av eldre dato. Hvor gammel kan den være og fortsatt være innenfor å bruke? Antar flaket mais bare hives rett i mesken uten noen form for kverning?

"Hiv det rett i" er det vanlige rådet. Og det virker ikke urimelig det Miguel sier om at det kan forstyrre kverninga av malt.

Du får vel bare stole på at Vestbrygg ikke har noe som har ligget lenge. Jeg har ikke klart å finne noen konkrete angivelser for lagringstid, bare advarsler mot å bruke for gammel mais.

Maisen harskner pga. nedbryting av oljer den inneholder, har jeg forstått. Oppbevaringsmåten er viktig. Den bør oppbevares kaldt, og det tviler jeg litt på at bryggeforretningene gjør. Det beste er å vakumpakke den og slenge den i fryseren, eller i alle fall i kjøleskap, leser jeg. (Men hva med faren for at den da tar opp smak fra omgivelsene over tid?)

Du bør lukte og smake på den. Harskning skal du kunne kjenne.
 
Er det ikke da like greit å erstatte mais med ris?

Det ville jeg gått for, ja, for jeg liker ikke maissmaken. Det er nå bare min personlige smak, og maissmaken er vel typeriktig. Men i de andre amerikanske lagertypene har bryggeriene stort sett gått over til ris, så vidt jeg veit.
 
Nei, hvorfor? (Dette er bare min oppfattelse), jeg mente at smaken blir forskjelig, så ut i fra det jeg sa så er det vel konkludert? Hvis du skjønner.
Joda. Jeg skjønner og så tuller jeg litt.

Saken er den at jeg hater DMS, så dersom å bytte ut mais med ris vil føre til mindre DMS, så MÅ jo det være positivt.
[emoji6]
 
Poenget mitt var at dersom risikoen for usmak er relativt stor, og en kan oppnå noe av det samme med ris, kan det være et godt alternativ - selv om det ikke smaker helt det samme.

Merk at jeg ikke har noen erfaring med mais selv.
 
Jeg har laget noen brygg hvor jeg har forventet DMS i det siste, for å finne en terskel til syvende og sist. DMS var faktisk en smak jeg aldri har vært spes utsatt for tidligere, men nå plukker jeg den opp fort som eff.
 
Joda. Jeg skjønner og så tuller jeg litt.

Saken er den at jeg hater DMS, så dersom å bytte ut mais med ris vil føre til mindre DMS, så MÅ jo det være positivt.
[emoji6]

Din spøkefugl. Joda, men hvis man er ute etter typeriktighet så blir det en annen sak. Men for egen gane ville jeg nok brukt ris ja.
 
Jeg har laget noen brygg hvor jeg har forventet DMS i det siste, for å finne en terskel til syvende og sist. DMS var faktisk en smak jeg aldri har vært spes utsatt for tidligere, men nå plukker jeg den opp fort som eff.

Og dermed har du kraftig krympet utvalget av øl du ikke liker:p?
 
Og dermed har du kraftig krympet utvalget av øl du ikke liker:p?

I teorien så ja. Men i praksis nei. Det meste jeg heller i meg er DMS-fritt i ganen.

Men hadde det vært så fint som at jeg faktisk hadde krympet utvalget av øl jeg IKKE liker, som du skrev så ville jo det vært strålende ;)
 
I teorien så ja. Men i praksis nei. Det meste jeg heller i meg er DMS-fritt i ganen.

Men hadde det vært så fint som at jeg faktisk hadde krympet utvalget av øl jeg IKKE liker, som du skrev så ville jo det vært strålende ;)

Akk ja - skal slutte nå, før jeg skriver enda verre ting:oops:. Takk for påpekningen:).
 
Det var det med typeriktigheten, da;). Og hvis Vestbrygg går god for at den er fersk, og du ikke kjenner noen usmak/harsk lukt, ville jeg tatt sjansen. Det er jo en mulighet til å finne ut hva du sjøl mener om denne ingrediensen.

Jeg har brukt mais i cream ale og i et engelsk øl. Det siste mener jeg er bare tull; en engelsk pale ale er klart bedre uten mais. Men sjøl om jeg ikke syntes noe særlig om cream ale'n med mais, fikk jeg flere gode tilbakemeldinger på den. Så direkte ille kan det ikke ha vært. (Ikke at jeg har all verdens respekt for øl-smaksløkene til slekt og venner. De har likt mye rart:confused:.)
 
Det var det med typeriktigheten, da;). Og hvis Vestbrygg går god for at den er fersk, og du ikke kjenner noen usmak/harsk lukt, ville jeg tatt sjansen. Det er jo en mulighet til å finne ut hva du sjøl mener om denne ingrediensen.

Jeg har brukt mais i cream ale og i et engelsk øl. Det siste mener jeg er bare tull; en engelsk pale ale er klart bedre uten mais. Men sjøl om jeg ikke syntes noe særlig om cream ale'n med mais, fikk jeg flere gode tilbakemeldinger på den. Så direkte ille kan det ikke ha vært. (Ikke at jeg har all verdens respekt for øl-smaksløkene til slekt og venner. De har likt mye rart:confused:.)

Det er sant, den blir vel ikke helt typeriktig om jeg bytter bort maisen, uten at det nødvendigvis er krise. Jeg skal ta å gå maisen nærmere i sømmene når jeg er nede å handler inn råvarene, så får vi se hva jeg går for :)

Hva kan være en passende vannjustering for en amerikansk pilsner? I tabellen til Gahr er det bare justeringsforslag for tysk og tsjekkisk pils, hvor førstnevnte kjører 2:1 sulfat:klorid, mens motsatt for den tsjekkiske. Usikker på hva jeg skal krydre med her. Justerer forøvrig til rett pH med fosforsyre.
 
Det er sant, den blir vel ikke helt typeriktig om jeg bytter bort maisen, uten at det nødvendigvis er krise. Jeg skal ta å gå maisen nærmere i sømmene når jeg er nede å handler inn råvarene, så får vi se hva jeg går for :)

Hva kan være en passende vannjustering for en amerikansk pilsner? I tabellen til Gahr er det bare justeringsforslag for tysk og tsjekkisk pils, hvor førstnevnte kjører 2:1 sulfat:klorid, mens motsatt for den tsjekkiske. Usikker på hva jeg skal krydre med her. Justerer forøvrig til rett pH med fosforsyre.

Jeg bruker 1 ts klorid og 0,5 ts sulfat i den nordtyske pilsen min, for jeg vil prøve å få fram maltet. Og så brygger jeg den temmelig bitter. Jeg liker den balansen. Denne amerikaneren ser for meg ut til å bevege seg i samme retning, ut fra beskrivesen til Jamil.

Det blir ikke veldig forskjellig fra Kai Troesters forslag: http://braukaiser.com/wiki/index.php/File:Water_pilsner.gif (Skroll litt ned for å finne det.)
 
En ting jeg har lurt på; når man lager gjærstarter (koker 15 minutter i kjele) så vil det jo fordampe litt. Jeg skulle etter beregningene ha en starter på 2,6 liter, men endte etter pitching av to pakker i dag med 2,5 liter (var nærmere 2,4 liter etter koking og før pitching av gjær). Tar dere hensyn til fordampningen når dere lager starter? Slik at om jeg i følge kalkulatoren skal ha 2,6 liters starter så koker jeg 2,7-2,8 liter, men benytter mengden DME kalkulatoren oppgir for 2,6 liter?
 
Tilbake
Topp