Nå ble jeg igjen litt i tvil her når jeg sitter og skal beregne starter størrelse
Det er sikkert ikke så nøye, men....
I brewersfriend kan man selv velge gravity. Når velger jeg 1,036 og når velger jeg 1,040? Er tallene oppgitt gravity på starter før, eller etter koking?
Hva konkret ville dere brukt av tall i mitt nåværende eksempel? Jeg skal bruke en Wyeast 1318 pakke som i følge kalkulatoren har 52% viabilty. Batch på 21,5 liter. Velger probrewer 1.0 for denne. Jeg trenger 327 milliarder celler.
Dersom jeg velger en gravity på 1,036 trenger jeg en starter på 1,91 liter. Velger jeg 1,040 trenger jeg 1,72 liter. Hva vil her være best?
Og i forhold til avdamping, så plusser jeg bare på et par desiliter på toppen uavhengig av hvile alternativ jeg velger. Mengden spraymalt er den samme på begge to, ca. 195 gram. Så koker da enten 2,11 liter med utgangspunkt i 1,036, eller 1,92 liter med utgangspunkt i 1,040.
Og til slutt... Wyeast 1318 er vel ganske aktiv? Jeg satser på at en starter på ca. 2 liter i en 3 liters-kolbe går fint?... Har ikke fått rotet meg til å kjøpe 5-literen enda. Har ikke noe skumdempende...