Purepitch og beregning av gjærmengde

En ting jeg har lurt på; når man lager gjærstarter (koker 15 minutter i kjele) så vil det jo fordampe litt. Jeg skulle etter beregningene ha en starter på 2,6 liter, men endte etter pitching av to pakker i dag med 2,5 liter (var nærmere 2,4 liter etter koking og før pitching av gjær). Tar dere hensyn til fordampningen når dere lager starter? Slik at om jeg i følge kalkulatoren skal ha 2,6 liters starter så koker jeg 2,7-2,8 liter, men benytter mengden DME kalkulatoren oppgir for 2,6 liter?
Det er jo mengden sukkerstoffer som er det aller viktigste, men konsentrasjonen er jo selvfølgelig viktig også.
Man ønsker en vørter med OG rundt 1.036-1.040.
Jeg pleier å koke litt større volum enn det jeg skal ha, så er det sånn ca korrekt volum når det er kokt og avkjølt. Med vekt på ca

Om jeg ender opp med 2,4 liter når det skulle vært 2,6 hadde ikke bekymret meg så veldig mye.
Forskjellen på OG er da 1.036 (2,6 liter) og 1.039 (2,4 liter).
Men dersom du hadde kokt ned til 2 liter hadde du endt opp med OG på 1.047, og det er jo en del mer enn 1.036.


Så ja, jeg tar hensyn til at det kokes vekk litt på 15 minutter, men jeg hadde ikke giddet å bekymre meg for denne starteren her.
Neste gang får du det enda mer nøyaktig.
 
Det er jo mengden sukkerstoffer som er det aller viktigste, men konsentrasjonen er jo selvfølgelig viktig også.
Man ønsker en vørter med OG rundt 1.036-1.040.
Jeg pleier å koke litt større volum enn det jeg skal ha, så er det sånn ca korrekt volum når det er kokt og avkjølt. Med vekt på ca

Om jeg ender opp med 2,4 liter når det skulle vært 2,6 hadde ikke bekymret meg så veldig mye.
Forskjellen på OG er da 1.036 (2,6 liter) og 1.039 (2,4 liter).
Men dersom du hadde kokt ned til 2 liter hadde du endt opp med OG på 1.047, og det er jo en del mer enn 1.036.


Så ja, jeg tar hensyn til at det kokes vekk litt på 15 minutter, men jeg hadde ikke giddet å bekymre meg for denne starteren her.
Neste gang får du det enda mer nøyaktig.

Jeg tok utgangspunkt i 1,040 denne gangen, så da ligger den nok litt over. Neste gang får jeg plusse på en 1-2 desiliter på volumet starteren skal være og ta utgangspunkt i 1,036 i beregning av OG på starter. Da bør jeg vel havne på ca. rett volum og en plass mellom 1,036 og 1,040...
 
Nå ble jeg igjen litt i tvil her når jeg sitter og skal beregne starter størrelse :D Det er sikkert ikke så nøye, men....

I brewersfriend kan man selv velge gravity. Når velger jeg 1,036 og når velger jeg 1,040? Er tallene oppgitt gravity på starter før, eller etter koking?

Hva konkret ville dere brukt av tall i mitt nåværende eksempel? Jeg skal bruke en Wyeast 1318 pakke som i følge kalkulatoren har 52% viabilty. Batch på 21,5 liter. Velger probrewer 1.0 for denne. Jeg trenger 327 milliarder celler.

Dersom jeg velger en gravity på 1,036 trenger jeg en starter på 1,91 liter. Velger jeg 1,040 trenger jeg 1,72 liter. Hva vil her være best?

Og i forhold til avdamping, så plusser jeg bare på et par desiliter på toppen uavhengig av hvile alternativ jeg velger. Mengden spraymalt er den samme på begge to, ca. 195 gram. Så koker da enten 2,11 liter med utgangspunkt i 1,036, eller 1,92 liter med utgangspunkt i 1,040.

Og til slutt... Wyeast 1318 er vel ganske aktiv? Jeg satser på at en starter på ca. 2 liter i en 3 liters-kolbe går fint?... Har ikke fått rotet meg til å kjøpe 5-literen enda. Har ikke noe skumdempende...
 
Nå ble jeg igjen litt i tvil her når jeg sitter og skal beregne starter størrelse :D Det er sikkert ikke så nøye, men....

I brewersfriend kan man selv velge gravity. Når velger jeg 1,036 og når velger jeg 1,040? Er tallene oppgitt gravity på starter før, eller etter koking?

Hva konkret ville dere brukt av tall i mitt nåværende eksempel? Jeg skal bruke en Wyeast 1318 pakke som i følge kalkulatoren har 52% viabilty. Batch på 21,5 liter. Velger probrewer 1.0 for denne. Jeg trenger 327 milliarder celler.

Dersom jeg velger en gravity på 1,036 trenger jeg en starter på 1,91 liter. Velger jeg 1,040 trenger jeg 1,72 liter. Hva vil her være best?

Og i forhold til avdamping, så plusser jeg bare på et par desiliter på toppen uavhengig av hvile alternativ jeg velger. Mengden spraymalt er den samme på begge to, ca. 195 gram. Så koker da enten 2,11 liter med utgangspunkt i 1,036, eller 1,92 liter med utgangspunkt i 1,040.

Og til slutt... Wyeast 1318 er vel ganske aktiv? Jeg satser på at en starter på ca. 2 liter i en 3 liters-kolbe går fint?... Har ikke fått rotet meg til å kjøpe 5-literen enda. Har ikke noe skumdempende...

Lag to liter med 200g og kall det en dag, som engelskspråkelige kaller det. Er ikke vits i å småregne som hjemmebrygger uten mikroskop. Det er maks opptil 1.4x forskjell pr gram ekstrakt som blir spist. 1.0 milliard nye celler pr gram spist ekstrakt er minimum.

1318 er forøvrig ikke en PP-pakke.
 
Sist redigert:
På bildet under så skal jeg ha 1 liter med OG 1.036. Hvilke forutsetning bygger kalkulatoren på; skal jeg tilsette nøyaktig 1 liter vann til 102.7 gram DME, eller legge til vann slik at volumet totalt blir 1 liter? Altså at faktisk vannmengde er mindre enn 1 liter.
bf17c51de0d306f2a5fc164cb11b7bd8.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Det er det siste. Totalvolumet skal bli det du ønsker. Løser alltid i litt vann først, så fyller opp til ønsket mengde. Jeg kjører litt ekstra væske, da det forsvinner litt i kok. Om det totalt blir 1,1 eller 1,2 til slutt spiller liten rolle. Bør dog ikke bli noe særlig mindre enn ønsket, da kan SG bli litt høy.
 
Tilbake
Topp