WLP viability ift utløpsdato og størrelse gjærstarter

"For lagergjæren w-34/70 sier de 80-120 gr/10 liter mellom 12 og 15 grader, som er anbefalt temperatur, og går du ned til 9 grader anbefaler de 20-30 gr/10 liter."

Her må det være en skrivefeil?
 
Når du gjenbruker og gir den startvørter, setter du den i romtemperatur?
Hva med oksygen?

Jeg følger vel instruksene til Conn og Beechum's Shaken Not Stirred-starterteknikk: 1 liter vørter i en stor beholder - en femliters e-kolbe er ideell - tilsettes gjæren, og så rister du det du orker; helst sånn at det blir bare skum. Dette får stå i ro i værelsestemperatur, uten tilførsel av luft. Altså ingen videre tilførsel av luft. (Det kan du sikkert gi, men jeg ser ikke behovet. Det funker fint om den bare får stå.)

Bruker du en gjær som flokkulerer normalt, vil den både ha gjort seg ferdig med sukkeret og lagt seg godt til ro - eller nesten - til dagen etter, sånn at du kan dekantere, hvilket jeg foretrekker å kunne gjøre. Og den skal ha lagt seg opp greie energilagre av glykogen og trehalose - og også en del steroler og lipider til cellemembranene - og sånn sett være klar for å gå løs på tilværelsen i en godt beluftet vørter.

Conn og Beechum mener at dette er måten å lage en starter på i det hele tatt. Du kan pitche hele greia, for siden du ikke har tlsatt mer oksygen, vil det være et greit øl, og gjæren vil også ha nok steroler og lipider til å gjennomføre gjæringa av et brygg. Du skal altså heller ikke belufte At det ikke er så mye gjær som man etter vanlig teori forskriver, spiller ingen rolle; gjæren vil bare måtte gjennomføre en ekstra omgang med deling.

Dette virker litt tvilsomt på meg. Det hele henger på at gjæren gjennom denne behandlinga legger seg opp nok steroler og lipider til å gjennomføre gjæringsløpet. Men jeg synes det er en grei måte å friske opp gjær som har gjort en jobb, og trenger litt påfyll, på.

Jeg gir også en solid dose gjærnæring (Wyeast eller Cervomyces, som begge har sink.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp