"amatørsmak"

Hei

På det siste brygget, en ale med mye smaks og aroma humle, har jeg fått en litt merkelig bismak.
det smaker ikke direkte vondt, men kansje litt overkaramellisert, kansje litt sjokolade, men man sitter igjen med en føleelse av amatørsmak.
serverer man det til en som aldrig har smakt hjemmebrygg, vil vedkommende sikkert si at det smaker godt. det er liksom en amatørsmak.

noen som vet hva det kan komme av?

brukt
2.1 kg munich type 1
2.5 kg vienna
0.8 kg cara bohemian

Mesket 60 min på ca 66 grader
deretter 2 skyllinger på 78 grader i 20 min

og  1050
fg  1017 så jeg fikk litt lav utgjæring.

Bård Sandersen
 
Overkaramellisert? Det høres gjerne ut som en beskrivelse av diacetyl. Diacetyl er som oftest et produkt av dårlige gjæringsforhold, eller infeksjon fra bestemte bakterier (mest sannsynlig pediococcus).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Når du sier dårlige gjæringsforhold, tenker du da tempratur, eller kan det være for lite gjær.
var litt gjerrig på gjæren, ett ca 2 måneder gammelt rør engelsk ale i 2 liter starter.

BS
 
Bård S skrev:
Når du sier dårlige gjæringsforhold, tenker du da temperatur, eller kan det være for lite gjær.
var litt gjerrig på gjæren, ett ca 2 måneder gammelt rør engelsk ale i 2 liter starter.

BS

Ja til begge deler, forsåvidt. Men det er vanskelig å si uten å ha smakt... Hvordan luftet du vørteren, og hvilke temperaturer gjæret du på?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
luftet ved først å helle vørteren i karret, deretter å riste karret.

den gjæret i ett hjørne i stua. Første uka var det meget pent vær og kom nok opp i 22 grader.
Lite gjær og ugjevn tempratur, jeg får skaffe meg ett gjæringsskap.
det smaker jo ikke vondt, bare litt amatørmessig. får drikke det selv.

takk for svarene

BS
 
22 °C i rommet eller i ølet? Husk at tempen fort kan ligge 4-5 °C høyere i ølet enn i omgivelsene rundt. For høy gjæringstemperatur kan godt være en forklaring på problemene.
 
Det var i rommet, så jeg tror vi har funnet svaret.
gode sommerdager er en utfordring for hjemmebrygging.
Må være mer i forkant og brygge om våren, så kan jeg heller nyte ølet på varme dager.

BS
 
Bård S skrev:
Det var i rommet, så jeg tror vi har funnet svaret.
gode sommerdager er en utfordring for hjemmebrygging.
Må være mer i forkant og brygge om våren, så kan jeg heller nyte ølet på varme dager.

BS

sett gjæringskaret i en murerbøtte og fyll på med kaldt vann. Bruk kjøleelementer el for å holde vannet kaldt. (nesten) gratis kjøling
 
Det regulerer du med tempen på vannet. Kan være lurt å lage en "thermowell-anordning" slik at du måler den faktiske tempen i ølet til enhver tid, og ikke bare i vann/luft rundt brygget.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Bård S skrev:
Blir ikke det for kaldt?
en bør vel ha 17-18 grader selv under stormgjæringen.

Temperaturen i vannet var ikke så veldig mye lavere enn romtemperatur. Hadde to kjøleelementer i om gangen (og en våt tskjorte som dekket karet over vannflaten) og byttet is to-tre ganger om dagen. gjæringen gikk helt fint de første dagene og så tok jeg karet ut og lot det stå i romtemperatur etter en 4-5 dager.
 
Hei

Jeg hadde i og for seg avskrevet ølet, og satt dette i en krok.
Så var jeg i dag litt lei av egen wit og kjøpeøl, og frustrert nok til å ta en ny smak.
Det overaskende var at "amatørsaken" nå etter drøye 3 uker var betydelig mindre.

Betyr dette at Diacetyl blir mindre ved lagring, og hvor mye kan jeg bli kvitt?

BS
 
Tilbake
Topp