"Gugg" etter koking

Har nå 2 ganger opplevd å få litt vell mye gugg i gjærings bøtta etter koking/ kjøling.  I og for seg ikke noe uvanlig det, men det er vel heller konsistensen som undrer meg litt. :lese:

Har i dag brygget 100 liter Munchner Dunkel. mesket i 100QT kjøleboks 90 min ved 66° Kontinuerlig skylling i 90 min ved 78°C.
Resirkurlerte 15 minutter ved hjelp av pumpe.

Brygget kokte 90 min, 15 min med Klar Urt. Kjølt med plate kjøler på ca 30 min til 12°c. Ingen ting virket unormal. Det eneste jeg kan tenke på er at malten muligens ble noe finmalt. Fikk et utbytte på 86% uten problemer med skyllingen

Vedlegger noen bilder, og er spent på om andre opplever samme symptomer.

I Bøttene er det ca 5 liter av dette gugget i hver bøtte. Guggen ligger på bunn, å vørteren er helt krystallklar over dette..

Noen idé hva som gjør dette? For jeg har bare opplevd det 2 ganger.  Alltid ellers så er Trubben av en annen karakter..

Tor G
 
Jeg har også pumpe og platekjøler, og det ligner eksakt slik når jeg gjør oechselvektmålinger. Det pleier og pakke seg godt med gjæren, så jeg har ikke hatt noen problemer med det.
 
Hørtes bra ut, regner med at det synker bra sammen over tid.

Er det muligens pumpen som på en måte maler sund hot- og cold breake??
 
Det blir mye hot break med pumpe, men det synker sammen med gjæren på bunnen av gjæringsbøtta. Fra kokene til kaldt på sekunder gir hot break mener jeg å ha lest. Ølet smaker godt for det  :skaal2:
 
Richard skrev:
Fra kokene til kaldt på sekunder gir hot break mener jeg å ha lest. Ølet smaker godt for det  :skaal2:

Er ikke Hot breake under oppkoking, og cold beake under avkjøling? :lese:
 
Tror det rett og slett kommer av god og rask nedkjøling :)
Etter at jeg laget en monsterkjølespiral opplever jeg det samme. På et 60 liters brygg får jeg ofte 5-7 liter tjukk "gugge" i bunne av kokekaret. Vørteren ellers er krystallklar. Det tar noe tid før alt faller til ro. Her et eksempel på at jeg har vært utolmodig. Mye vørter igjen i det som er tappa for å kastes.
 

Vedlegg

  • DSCN2663_minimert.JPG
    DSCN2663_minimert.JPG
    179,3 KB · Sett: 169
RuneGE skrev:
Det tar noe tid før alt faller til ro. Her et eksempel på at jeg har vært utolmodig. Mye vørter igjen i det som er tappa for å kastes.

Mener du at du lar det stå i kokeren en stund etter nedkjøling??

Jeg bruker platekjøleren min litt anderledes.  Jeg pumper kokende vørter fra bunnen av kokeren, gjennom kjøleren, og tilbake i toppen av kokeren rett under overflaten. Dette får stå i sirkulere ca 20 minutter før jeg pumper det over i gjæringsbøtter. Jeg har laget meg en veldig fin sil som jeg har på enden av slangen, men det stopper ingen ting av dette.
Da er det vel ingen måte å unngå dette på.

Men.. om det synker sammen til slutt, så spiller det vel ingen rolle. Det positive er jo at vørteren blir veldig klar.
 
Tilbake
Topp