"kokebåt" som hjelpekoker

Fant ut at jeg skulle prøve noe jeg ikke har sett andre har prøvd før. jeg monterte et vannkokerelement i bunnen på en plastboks slik at når denne flyter i kokekaret så er hele elementet i det våte, mens koblingene ligger "oppi båten". Jeg reduserte oppkokstiden på primusen betraktelig. Er nysgjerrig på om andre har prøvd noe lignende
 

Vedlegg

  • IMG_20121114_231120.jpg
    IMG_20121114_231120.jpg
    931,7 KB · Sett: 721
Hvis plasten i båten er ok, ville jeg fortsatt vært litt skeptisk.
Strømførende sak som ligger å dupper på toppen av kokende væske høres litt risky ut.
Jeg håper båten din er tett, og kabelgjennomføringen er ok, og kabelen selv ikke utsettes for kokende vørter el.l.
 
Jeg har gjort akkurat det samme, fungert bra på de brygga jeg har testet på. Synes fortsatt det er litt sketchy og er litt skjelven når jeg har den oppi!
 
Skjønner ikke hvorfor en pinne skal være bedre enn en båt? Jeg ville vært MYE mer skeptisk til en hjemmelaget heatstick.

Fordelene med båt:
- like tett som innfelte elementer
- nesten like robust som innfelt (gitt at den er riktig dimensjonert/stabil)
- lekkasjer synes tidlig, slik at bryggeren kan redde rumpa og stumpene før ulykken er et faktum
- kan henges fra tak el, ikke avhengig av direkte kontakt med bryggerhender

Likte båtideen veldig godt jeg, kommer til å bruke den i mitt eget garasjebryggeri :)
 
Ser helt klart at det svake punktet i en slik konstruksjon helt klart er faren for å få fukt i koblingene. Skal dette bli trygt nok må det nok være nærmere en U-båt. Jeg er på jakt etter en boks med helt tett lokk, som også tåler varme. Jeg har to kandidater som skal prøves. Det ene er en smågodtboks fra dagligvareforretningene, og andre er en matboks. Jeg skal også prøve å få tak i kabelmuffer slik at gjennomføringen til kabelen blir helt tett
 
Jeg lagde noe lignende (egentlig motsatt) i en sous vide-maskin.

Maskinen består av en riskoker og en ekstern PID. Temperatursonden festet jeg i bunn av en LEGO matboks (hull og mutter) som fløt på toppen av væsken. Fungerte helt supert.
Vet ikke om plasten i LEGO matboksen er næringsmiddelgodkjent ved høy varme, men kan nesten ikke tenke meg alternativet. Tenk på rettsakene!

Boksene er estetisk flotte, billige (79,- elns på europris?) og veldig lette å jobbe med. Kan fint bearbeides med skalpell/kniv. Prøv en sånn da vel?

Jeg byttet fra LEGO til en lengre sonde festet direkte i lokket. Men det var kun av praktiske hensyn (greit å kunne holde lokket igjen når du skal trekke oksehaler på 82 grader i 16 timer)
 
Tilbake
Topp