Takk for innspillet. Men når du skriver slemma krit hva mener du med det? Er det tavlle krit som du lager pulver av ?Rabarbra er svært godt egna til vinlegging. Haustetida er nok ikkje så viktig fordi ein fell ut oksalsyra ved å tilsette slemma krit.
Hei det jeg prøver på er å lage en cider type, er ikke så nøye på om det er korekt å ha sukker i for og oppnå god smak og litt alkohol tenkte OG på ca 1,060 FG 1.008 ?Problemet med rabarbra er vel at den inneholder lite sukker, så du må tilsette sukker får å få noe særlig alkohol. Og da blir det vel ikke "skikkelig" cider? Det er dette man gjør når man lager rabarbravin også.
Kanskje du kunne putte i fryseren og lage cider sammen med epler til høsten?
Det er også lurt å gjøre som beskrevet over å felle ut oksalsyren, oksalsyre fra rabarbra i litt større mengder er ikke særlig sunt.
Hei klart jeg ønsker oppskriftRabarbravin er noe av det enkleste og beste man kan lage av fruktvin. Smaker som en lett hvitvin, og folk som smaker min er overrasket og utbryter "er dette rabarbra?" Det krever litt tålmodighet, tar ett år før den er ferdig. Oppskrift tilsendes ved ønske.
Takk for innspillet. Men når du skriver slemma krit hva mener du med det? Er det tavlle krit som du lager pulver av ?
Jeg har funnet det på bryggselv , så nå er det bare gjær som mangler, noen forslag?Ja, det er det same som kalsiumkarbonat. Eg ser at til dømes Bryggeland sel det under namnet oksalsyrefjernar for rabarbra - og det står på pakken at det er kalsiumkarbonat.
Ja det har du helt rett i.Det er en fordel å fryse rabarbra først. Da felles saften mye lettere ut etter tining.
Jeg har funnet det på bryggselv , så nå er det bare gjær som mangler, noen forslag?