Rabarbra Cider ? Noen som har prøvd å brygge?

Rabarbra er svært godt egna til vinlegging. Haustetida er nok ikkje så viktig fordi ein fell ut oksalsyra ved å tilsette slemma krit.
 
Problemet med rabarbra er vel at den inneholder lite sukker, så du må tilsette sukker får å få noe særlig alkohol. Og da blir det vel ikke "skikkelig" cider? Det er dette man gjør når man lager rabarbravin også.
Kanskje du kunne putte i fryseren og lage cider sammen med epler til høsten?
Det er også lurt å gjøre som beskrevet over å felle ut oksalsyren, oksalsyre fra rabarbra i litt større mengder er ikke særlig sunt.
 
Rabarbravin er noe av det enkleste og beste man kan lage av fruktvin. Smaker som en lett hvitvin, og folk som smaker min er overrasket og utbryter "er dette rabarbra?" Det krever litt tålmodighet, tar ett år før den er ferdig. Oppskrift tilsendes ved ønske. :)
 
Problemet med rabarbra er vel at den inneholder lite sukker, så du må tilsette sukker får å få noe særlig alkohol. Og da blir det vel ikke "skikkelig" cider? Det er dette man gjør når man lager rabarbravin også.
Kanskje du kunne putte i fryseren og lage cider sammen med epler til høsten?
Det er også lurt å gjøre som beskrevet over å felle ut oksalsyren, oksalsyre fra rabarbra i litt større mengder er ikke særlig sunt.
Hei det jeg prøver på er å lage en cider type, er ikke så nøye på om det er korekt å ha sukker i for og oppnå god smak og litt alkohol tenkte OG på ca 1,060 FG 1.008 ?
 
Rabarbravin er noe av det enkleste og beste man kan lage av fruktvin. Smaker som en lett hvitvin, og folk som smaker min er overrasket og utbryter "er dette rabarbra?" Det krever litt tålmodighet, tar ett år før den er ferdig. Oppskrift tilsendes ved ønske. :)
Hei klart jeg ønsker oppskrift
Om du ønsker kan du jo legge den ut her !
 
Jeg kom på at jeg har funnet den første "læreboka" i vinlegging på Nasjonalbibliotekets hjemmesider, "Vinlegging som hobby" av Ole Strøm. Her er oppskriften jeg har brukt, "lettvin av rabarbra":

http://www.nb.no/nbsok/nb/ad1a52b7cf1a718b3a5b09862c7136ec?index=2#101

Boken inneholder en generell prosedyre for legging av vin. Dette anbefales å lese. Boken er også noe gammel, slik at en del informasjon kan oppdateres. For kjøp av vingjær bruker jeg http://www.humle.se. Jeg anbefaler enten champagnegjær eller Lalvin K1-V1116. Til min første batch rabarbravin brukte jeg gjæren i vinleggingskitet fra Saga. Dette fungerte faktisk bra, og vinen er fortsatt veldig god på flaske.
 
Litt OT men likevel. Høsta det vi hadde. Kjørte det i sentrifugen. Fikk 1.8l saft. Dobla med vann, 1kg sukker og oppkok. Nedkjlling og frys. Kjempegod saft som igjen trenger å blandes ut nesten 50/50. Nam!
 
Golden power er/var en kjent norsk musserende som var stor engang. Den er laget av rabarbra 70%, eple 20% og drue 10%.
 
Ja, det er det same som kalsiumkarbonat. Eg ser at til dømes Bryggeland sel det under namnet oksalsyrefjernar for rabarbra - og det står på pakken at det er kalsiumkarbonat.
 
Da har jeg flasket rabarbra cideren
Oppskriften ble som følgende:
5 liter rabarbra råsaft laget med saftsentrifuge.
Kokte opp 2 liter vann
Tilsatte 230 Gr spraymalt lys, 1/2ts servomyces, 3ts kritt og 400 Gr sukker.
Kokte dette i 15 min og kjølte det ned.
OG på rabarbran var 1,013 når alt ble blandete ble OG 1,046.
Jeg brukte et rør med WLP775 rett i gjæringskarett.
Gjæret i 13 dager på Ca 20 grader FG ble da 1.008.
Smakte på cidere før flaske, den ble litt syrlig.
Brukte 7 Gr sukker pr liter til karboniseribg.
Trur den muligen blir litt for syrlig.
Noen som har ide om hvorda dette blir ?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp