Rabarbra Cider ? Noen som har prøvd å brygge?

Da har jeg flasket rabarbra cideren
Oppskriften ble som følgende:
5 liter rabarbra råsaft laget med saftsentrifuge.
Kokte opp 2 liter vann
Tilsatte 230 Gr spraymalt lys, 1/2ts servomyces, 3ts kritt og 400 Gr sukker.
Kokte dette i 15 min og kjølte det ned.
OG på rabarbran var 1,013 når alt ble blandete ble OG 1,046.
Jeg brukte et rør med WLP775 rett i gjæringskarett.
Gjæret i 13 dager på Ca 20 grader FG ble da 1.008.
Smakte på cidere før flaske, den ble litt syrlig.
Brukte 7 Gr sukker pr liter til karboniseribg.
Trur den muligen blir litt for syrlig.
Noen som har ide om hvorda dette blir ?


Sidere er veldig spennende. Hvordan ble dette? Smakt i det siste? Hadde håpet å lage lignende men fikk så lite rabarbara i år :(
 
Hei
Jeg har ikke smakt på den siden sist, tenker den trenger lang tid.
Er på ferie nå er ikke hjemme før om Ca 4 uker, skal ta en smak da og gi en rapport.
Har Ca 15 Kg rabarbra i fryseren som skal brukes til høsten muligens sammen med epler .
Sidere er veldig spennende. Hvordan ble dette? Smakt i det siste? Hadde håpet å lage lignende men fikk så lite rabarbara i år :(
 
Hva med en rabarbra Saison? Med 15 kg i fryseren så har du noen muligheter ... Har vært å rappa noen kg i naboens rabarbra-hekk/jungel og tar sikte på å prøve denne oppskriften:

http://chopandbrew.com/recipes/rhubarb-saison-homebrew-recipe/
Hei
Den ser ut som en super oppskriften.
Jeg skal ta meg en tur over til naboen og rappe eplet til høsten og lage 50/50 med epler/rabarbra . Tenker det blir en sterkere cide rundt 8%.
Men gøy om du kommer tilbake med en raportt på hvordan rabarbra ølet blir !
 
Sidere er veldig spennende. Hvordan ble dette? Smakt i det siste? Hadde håpet å lage lignende men fikk så lite rabarbara i år :(
Hei
Da har jeg smakt igjen, den er fortsatt alt for bitter.
Merker ingen forskjell siden sist, har nå satt den til lagring i kjelleren som holder Ca 14 Gr.
Håper den blir bedre med tid, men er ikke sikker på at den blir bedre av dette.
Trur muligens det var for lite kritt i oppskrifter.
Jeg lever i håpet om bedring
 
Har tenkt tanken om å bruke rabarbran som står i hagen til noe fornuftig o_O
Tenkte at det må bli en bra cider ut av den?
Har søkt både her og der men finner ikke noen oppskrifter på rabarbra cider:(.
Er det noen her som har prøvd og har en oppskrift ?
Alle innspill er interessante fremgangs måte for cider er også inntersangt.
Har laget en del øl på BB30 men ikke Cider.



test denne

http://osterhusbrygghus.blogspot.no/p/rabarbracider-oppskrift.html
 
Da har jeg flasket rabarbra cideren
Oppskriften ble som følgende:
5 liter rabarbra råsaft laget med saftsentrifuge.
Kokte opp 2 liter vann
Tilsatte 230 Gr spraymalt lys, 1/2ts servomyces, 3ts kritt og 400 Gr sukker.
Kokte dette i 15 min og kjølte det ned.
OG på rabarbran var 1,013 når alt ble blandete ble OG 1,046.
Jeg brukte et rør med WLP775 rett i gjæringskarett.
Gjæret i 13 dager på Ca 20 grader FG ble da 1.008.
Smakte på cidere før flaske, den ble litt syrlig.
Brukte 7 Gr sukker pr liter til karboniseribg.
Trur den muligen blir litt for syrlig.
Noen som har ide om hvorda dette blir ?
Ble dette bra?
 
har en til gjæring (ca 21 liter) å, brukte litt over 8 kg rabarbra, 1,5 liter rå rips saft, 2 kg sukker å 1/2 kg spraymalt lys å 1/2 kg spraymalt golden, Og på 1065.
 
Kilde:
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/68052/TEMA_5-7_Rabarbra.pdf

Stemmer kilden så betyr det:
Rabarbra inneholder oksalsyre, ca 0,2-0,5 gram pr kg rabarbra. Dødelig dose for en voksen er ca 10 gram oksalsyre.
Dvs dødelig dose rabarbra er ca 2-5 kg.
Bruker du f.eks 10 kg rabarbra til 25 liter øl, så er dødelig dose rabarbraøl ca 5-12 liter.

Jeg kan vanskelig se for meg at rabarbraøl blir godt nok til å drikke 5 liter på en kveld?
Eller så er det kanskje kjemikere her inne som kan beskrive beste framgangsmåte for å fjerne oksalsyre med CaCO3 under bryggeprosessen?
 
Kilde:
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/68052/TEMA_5-7_Rabarbra.pdf

Stemmer kilden så betyr det:
Rabarbra inneholder oksalsyre, ca 0,2-0,5 gram pr kg rabarbra. Dødelig dose for en voksen er ca 10 gram oksalsyre.
Dvs dødelig dose rabarbra er ca 2-5 kg.
Bruker du f.eks 10 kg rabarbra til 25 liter øl, så er dødelig dose rabarbraøl ca 5-12 liter.

Jeg kan vanskelig se for meg at rabarbraøl blir godt nok til å drikke 5 liter på en kveld?
Eller så er det kanskje kjemikere her inne som kan beskrive beste framgangsmåte for å fjerne oksalsyre med CaCO3 under bryggeprosessen?


hmmmm, hørtes skummelt ut
 
Kilde:
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/68052/TEMA_5-7_Rabarbra.pdf

Stemmer kilden så betyr det:
Rabarbra inneholder oksalsyre, ca 0,2-0,5 gram pr kg rabarbra. Dødelig dose for en voksen er ca 10 gram oksalsyre.
Dvs dødelig dose rabarbra er ca 2-5 kg.
Bruker du f.eks 10 kg rabarbra til 25 liter øl, så er dødelig dose rabarbraøl ca 5-12 liter.

Jeg kan vanskelig se for meg at rabarbraøl blir godt nok til å drikke 5 liter på en kveld?
Eller så er det kanskje kjemikere her inne som kan beskrive beste framgangsmåte for å fjerne oksalsyre med CaCO3 under bryggeprosessen?

Edit: tallene var feil (0.2-0.5 g/100g er riktig), men konklusjonen din er riktig -> 2-5kg rabarbra er nok. Da skal du riktignok stå på :)

Ellers tenkte jeg å prøve meg på cider for første gang til uka, er det noen som har knekt rabarbrakoden?
 
Sist redigert:
Edit: tallene var feil (0.2-0.5 g/100g er riktig), men konklusjonen din er riktig -> 2-5kg rabarbra er nok. Da skal du riktignok stå på :)

Ellers tenkte jeg å prøve meg på cider for første gang til uka, er det noen som har knekt rabarbrakoden?
Beklager skrivefeil i mellomregningen. Andre kilder oppgir så lavt som 5 gram som dødelig dose. Da kan det holde med 1 kg rabarbra.
I tillegg skjer det kanskje noe på veien mellom helt frisk og helt død?

Så det koker vel ned til hvor mye rabarbra man bruker i oppskriften og hvor mye man har tenkt å drikke av den. Jeg ble egentlig overrasket over hvor giftig rabarbra er.
Det kunne f.eks være interessant å vite om denne forfatteren fortsatt lever? http://www.matoppskrifter123.no/rabarbra-juice-drikke/
 
Har ca 10 liter eplecider stående ferdig gjæret. Tenkte jeg skulle dele den opp på 2 glassballonger på 5 liter for lagring. Den ene tenkte jeg at jeg skulle tilsette WLP 653 Brettanomyces Lambicus for ettergjæring, den andre vil jeg ha litt rabarbra i. Kan jeg bare ta den rett utav fryseren, kutte den opp litt for så å legge oppi? Evt hvor mye på 5 liter? Er på jakt etter litt smak, ikke for mye..
 
Tilbake
Topp