Råd for gårdsøl/kveikøl.

Hei alle bryggere, etter å hatt nytte av kompetanse og andres erfaringer i lengre tid, kom tida for å be om råd eller spille litt idéer frem og tilbake. Det er omlag et år siden brygg nr35 ble satt, siden har det vært stille i bryggeriet.

Har nå blitt bedt om å brygge et øl på kveik til bryllupet til søsteren min. Hun er ikke en øldrikker, men med kveiken var det noe som gjorde at hun kom på glid, så nå vil hun blottlegge broderens bryggekompetanse ved å la meg brygge alt ølet, hvor et av slagene skal være på kveik. Jeg har 5 runder under beltet på kveik.

Jeg spekulerer på følgende sammensetning, og baserer meg
utelukkende på det som finnes i hus. Målet er et enkelt øl som kan være "tro" mot det ydmyke gårdsølet, kanskje med litt morsommere, blomstret, humleprofil som kan spille kveiken god. Men uten å bli for bitter, toppen 20-25 IBU

Har tidligere opplevd å få en noe ubehagelig bismak i kveikølet, kan hende kan det tilskrives at maltet i seg sjøl kommer reinere igjennom eller jeg ikke hår fått gjæringstempen høy nok.

Volum 50 ish liter og abu rundt 5%
Malt.
7kg pale
1kg pils
1kg havre

Gjæres på basic lallemand vossakveik

Men så er det valg av humle.
Har liggende: summit, goldings, magnum, galaxy, mittelfruh, amarillo, chinook, centennial, cascade, citra, simcoe og nelson sauvin.

Så spørsmålene.
Må jeg tenke om eller kan malt-sammensetningen funke? Ville dere putta inn noe annet? Har noen rester av diverse annet malt, men ikke mer enn noen hundre gram av hver.

Hvilken/hvilke humle sammensetning og bruk skulle man gått for?

På forhånd takk
 
Sist redigert:
Jeg har brukt Lallemand Kveik en gang. Ble ikke helt fornøyd. Gav et forholdsvis syrlig smaksbilde.

Hjemmebrygg kan åpne øynene for mange som ikke liker øl. Mitt inntrykk er at de fleste som ikke liker øl reagerer på humla. Flere opplever bitterheten som anderledes i hjemmebrygg.

Surøl og Saison er ofte en slager. Malten vil gi et mildt og lettdrikkelig øl. Dersom du vurderer andre alternativer til gjær kan jeg anbefale Fermentis BE-134 som er en svært god Saison-gjær. Kveik Yeastery selger ordinære kveikstammer. Jeg ville brukt Magnum som bitterhumle til 2O IBU og 100g Mittelfruh eller Golding ved flameout. Dersom du er usikker på om dette kan være noe for din søster kan dere dele en flaske Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Det finnes en lang og legendarisk tråd om kloning av dette ølet på forumet.

Vedrørende kveik får du håpe @Steinar Huneide stikker innom tråden
 
Vedrørende kveik får du håpe @Steinar Huneide stikker innom tråden
Vel, jeg kan nok saktens gi råd på generell basis, men selv har jeg kun brukt gårdskveik rett fra opphavene i distrikta her på Sunnmøre. Har ikke vært nærmere Lallemand Voss enn å ha sett over disken på pakken ved ærend hos Vinbua i Ålesund.
Har tidligere opplevd å få en noe ubehagelig bismak i kveikølet, kan hende kan det tilskrives at maltet i seg sjøl kommer reinere igjennom eller jeg ikke hår fått gjæringstempen høy nok.
Basert på originale kveiken til Sigmund Gjernes forstår jeg, så kanskje dette skjermbildet fra Lars Marius Garshol sin nettside kan hjelpe. Skulle jeg ha prøvd denne, ville jeg fulgt instruksene fra Lallemand, 50-100 gram pr hL vørter, og pitchet gjæren på rundt 40 grader i vørteren. Regner med at i tørrgjærpakken er vitaliteten så høy at man får nærmest umiddelbar respons og det holder nok fint å ha gjæringsbøtte/tank i et skap eller pakke den inn med et teppe eller ei dyne for å hjelpe til med å holde varmen. Usmaken du opplever kan være enten for lav temperatur, eller for lite gjær - men som nevnt har jeg ikke brukt disse kommersielle versjonene selv.

1724918251630.png
 
Tilbake
Topp