Råd og tips til nybegynner

Hei,

Jeg skal gå til innkjøp av komplett bryggesett.
Har sett litt på Bratberg kompaktbrygger og Terassebryggeri 35L fra brygging.no

Er alt utsryt inkludert i disse eller trenger man ekstrautstyr i tillegg for å lage øl?
Bør jeg kjøpe inn fat og CO2 utstyr i tillegg?
Hva slags byggeri anbefaler dere?
Hva slags øl anbefaler dere en nybegynner å starte med?

Har dere noe litteratur dere anbefaler en nybegynner å lese, nettside, artikkel eller lignenede?

Mvh

Ørjan

Hei,
.....
Hva slags øl anbefaler dere en nybegynner å starte med?

Foreslår en APA, Amerikansk Pale Ale. Tilgir det aller meste, pass bare på gjæringstemperaturen.
Populære oppskrifter er lucky jack klone (som du finner overalt på forumet) og Sierra Nevada Pale Ale / SNPA. Den finner du overalt ellers, og den er veldig god. Feks her: http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?t=15532

Velkommen, og lykke til!

Støtter opp om APA/IPA, det starta jeg med iallefall, og det ble bra det. Du bør vel kanskje ha et gjæringskar til minst, og et hydrometer. Pluss slanger og koblinger til spiralkjøleren som følger med. Klor, Starsan eller lignende til desinfisering er et must. Du kan jo vurdere å starte med flasker og korking først, da dette er rimelig enkelt, og så evt fat etterpå? Opp til deg! I så fall må du jo ha flasker, korker og korkemasking også.
edit: glemte å nevne at ølrbygging fra hånd til munn er en fin bok å starte med, og mange hevder how to brew av john palmer er meget bra, har ikke lest den selv. Jeg har ingen erfaring med brattberg så den kan jeg ikke svare på.

Jeg ville droppet tanken om fat og co2 i begynnelsen (med mindre du har los dineros til det) og heller investert den tiden og pengene i noe som gjør at du kan styre gjæringstemperaturen. Med mindre du glemmer å tilsette gjær, så er dette det viktigste etter sanitering av utstyret.

Sist redigert:
Styr klar av pumpa til Bratbergeren, den tetter seg igjen for det minste. Kjøleskap med STC1000 for gjæringskontroll, før Co2. Har du litt til overs kjøp O2 utstyr for oksygenering av vørter, spesielt dersom du tenker å brygge litt kraftigere øl.

Sats på flasker til å begymme med. Har brygget 37 batcher til nå, men IPA kommer ikke før #50, så ikke bruke så mye energi på hva du skal brygge (styr unna lys lager i begynnelsen. Det sies ofte at bryggeren lager vørter og gjæren lager øl, det stemmer! Sats på en enkel pale ale, som gjærer i romtemperatur omtrent. Bruk tørrgjær i starten, det er enkelt og gir godt øl. Vær nøye med desinfisering av utstyr. Enten Starsan (el. tilsv.) eller en kork klorin pr 10 liter. Bratbergebøtta er min løsning. Den funker fint. Sirkulering kan gjøres med et litermål eller noe større. LYKKE TIL!:)

Tilbake
Topp