Råd om vasking (desinfisering) av utstyr

Vasker som regel flaskene etterhvert som de drikkes, men hvis jeg har en kasse som krever litt mer, er dette en lettvint metode:

Fyller opp en gammel Zaloflaske (stor type) med en sterk PBW-blanding. Gir hver flaske en liten sprut - og etterfyller med kokvarmt vann. Lar det stå en time‚ så er det bare å skylle.

Legger flaskene i isvann med Starsan en time før tapping. Bruker et stort murekar fra Biltema – perfekt størrelse til både flasker og hevert.
Hvorfor isvann? virker ikke starsan bedre ved høy temperatur?
 
Starsan virker like bra på alle temperaturer (det er fosforsyre som er virkestoffet). Bruker isvann fordi jeg fyller med beer gun, og da må flaskene være like kalde som ølet. Ellers skummer det så mye at det blir umulig å fylle.
 
Sist redigert:
Fyller opp en gammel Zaloflaske (stor type) med en sterk PBW-blanding. Gir hver flaske en liten sprut - og etterfyller med kokvarmt vann. Lar det stå en time‚ så er det bare å skylle.

PBW har ganske dårlig holdbarhet når det er blandet med vann, så effekten din blir raskt dårligere. Det hade nok vært bede å la det forbli Zalo på den flaska.
 
(Zalo har, av grunner jeg ikke helt forstår, fått et dårlig rykte i hjemmebryggerkretser. Jeg mistenker det er fordi man tror det dreper skum på samme måte som såpe, men det er såpefritt og helt uproblematisk til ølvasking.)

Det har jeg fått for meg siden vi begynte å brygge også. Må komme av dette ryktet. :)
Imidlertid gledelig å høre at det går an å bruke noe mer enn bare varmt vann eller spesialgreier.
Riktignok har vi sneket litt oppi kjelen med Svint, regner med det er forsvarlig?
(Tror ripene i kjelen er fra meskesila)
 
PBW har ganske dårlig holdbarhet når det er blandet med vann, så effekten din blir raskt dårligere. Det hade nok vært bede å la det forbli Zalo på den flaska.
Hehe, nei jeg lager en ny blanding for hver gang, da. Bruker opp alt – lar ikke PBW-blandingen stå på flaske til neste gang.

Zalo er tipp topp til oppvask, men min er erfaring at et sterkt alkalisk vaskemiddel fungerer bedre til å løse opp inngrodd bunnfall og annet svineri i kjeler, flasker, termoser osv.
 
Sist redigert:
Hehe, nei jeg lager en ny blanding for hver gang, da. Bruker opp alt – lar ikke PBW-blandingen stå på flaske til neste gang.

Zalo er tipp topp til oppvask, men min er erfaring at et sterkt alkalisk vaskemiddel fungerer bedre til å løse opp inngrodd bunnfall og annet svineri i kjeler, flasker, termoser osv.
PBW i kaffetermosen er helt konge.
 
Hei! Har et spørsmål angående vasking for lagring av utstyr. Er det en fordel og spraye et tynt lag med utblanda Starsan på utstyret før det pakkes bort? Har vaska alt grundig med Zalo, og skylt godt av, men lurer på om det er nok.
 
Hei! Har et spørsmål angående vasking for lagring av utstyr. Er det en fordel og spraye et tynt lag med utblanda Starsan på utstyret før det pakkes bort? Har vaska alt grundig med Zalo, og skylt godt av, men lurer på om det er nok.

Hvis du vasker tett etter bruk, så holder det som regel med varmtvann. Bare skyll det, før sukkeret har tørket og fått feste. Her hjemme bruker jeg bare vaskemiddel (kaustisk soda) ca en gang/annenhver måned, bare for å ha gjort det, ellers er det bare varmtvann. Slanger, kjeler, fat, koblinger etc blir bare spylt med trykk rett fra varmtvannskrana.
 
Litt i samme gate.
Ser at @gustavf skriver at det ikke er positivt. Kom da til å tenke på vaskede og starsanerte flasker som ikke blir brukt med det samme. Hvis slike stått noen uker (opp-ned i plastkasse med ikke helt tett lokk) må de da vaskes, skylles og starsaneres på nytt?
 
Hvis du vasker tett etter bruk, så holder det som regel med varmtvann. Bare skyll det, før sukkeret har tørket og fått feste. Her hjemme bruker jeg bare vaskemiddel (kaustisk soda) ca en gang/annenhver måned, bare for å ha gjort det, ellers er det bare varmtvann. Slanger, kjeler, fat, koblinger etc blir bare spylt med trykk rett fra varmtvannskrana.
Har aldri brukt kaustisk soda. Vasker etter bruk og lagrer tørt

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Litt i samme gate.
Ser at @gustavf skriver at det ikke er positivt. Kom da til å tenke på vaskede og starsanerte flasker som ikke blir brukt med det samme. Hvis slike stått noen uker (opp-ned i plastkasse med ikke helt tett lokk) må de da vaskes, skylles og starsaneres på nytt?

Starsan er ikke et vaskemiddel. Du bruker det for å desinfisere flater som allerede er rene. Så om flaskene er rene, holder det med Starsan.

I utgangspunktet er det også liten verdi i å desinfisere noe for så å oppbevare det. Både flasker og annet utstyr må i så fall desinfiseres på nytt, og da har du i utgangspunktet bare dobbelt arbeid. For metalldeler kommer jo økt fare for korrosjon i tillegg, og for kjøkkenbenken, tja..., den normale risikoen den utsettes for når noen drar fram Starsan-flaska.
 
På tørre flater er bakterieveksten mildast tala beskjeden. Så i høve til lagring kan ein normalt sett ta det med ro, med mindre ein fryktar infeksjon gjennom tørre støvpartiklar...
 
På tørre flater er bakterieveksten mildast tala beskjeden. Så i høve til lagring kan ein normalt sett ta det med ro, med mindre ein fryktar infeksjon gjennom tørre støvpartiklar...
Tørre støvpartikler er det all mulig grunn til å frykte. Spesielt maltstøv, men også annet støv, er en viktig kilde til infeksjon.
 
Det er ikke anbefalt å bruke oppvaskkost til gjæringskar da det kan ripe(for de paranoide). Jeg bruker svamp til alle mine rengjøringsbehov og vasker med PBW/SOS Superrens. Skyller rikelig med vann og så starsan.
Riper av en oppvaskkost? Infeksjon? Ja da er man rimelig paranoid. Men for all del...
 
Tilbake
Topp