Ramsvatn har i dag satt sitt første maltbrygg ;-)

I dag kl 0900 begynte jeg å brygge for første gang. Brygget en American Pale Ale.

Brukte 25 kilo Pale Malt og en kilo cara malt.

Kl 1500 hadde jeg 115 liter vørter fordelt på 5 gjæringsbøtter. OG ble på 10.57.

Hvis jeg har regnet riktig blir utbytte da på 88%. På første forsøk :)

Alt gikk kjempefint og jeg er veldig spendt på resultatet.

Jeg har ventet litt med å brygge fordi jeg har gjort ferdig bryggerrommet. Har malt gulv og vegger og satt inn kjøkken.  Satte inn annonse i avisen at jeg ønsket gratis kjøkken og at jeg kunne skru det ned selv.  Resultatet var at jeg kunne velge mellom 3 forskjellige kjøkken.
Nå gjennstår det bare å sette inn varmtvannstank og å koble til vannet.
 
:skitbra: Det var ikke -lite- vørter heller!

Høres ut som en enkel og grei oppskrift (skjønt jeg ikke vet hva slags humling du har brukt her).  Hvilken mesketemp har du brukt og hvor mye gjær?
 
Brukte oppskrift fra boken Moderne hjemmebrygging.

150 gr Chinook 12 alfa koketid 60 min  (ops i oppskriften står det hel humle jeg brukte pellets)
120 gr Caskade 7 alfa koketid 10 min (brukte pellets her å)
120 gr Caskade 7 alfa koketid 2 min.

Jeg mesket med en mellomting av partiskylling og kontinuerlig skylling.

Mesket først med 70 liter og fikk en mesketemp på 68 grader. Ventet en time og så tappet jeg sakte ut alt vesken.
Så fylte jeg opp 70 nye liter med temp på ca 81 grader. Røret så kraftig rundt og lot dette stå i 15 min. Deretter tappet jeg av igjen,  for å få ut 135 liter tilsammen måtte jeg  etterfylle litt under siste avtapningen.

Når det gjelder gjær så brukte jeg litt under en desiliter med gjærslurry pr 25 liter som jeg fikk av Nøgne Ø.

Ellers så funket alt fint. Til og med min heimemekka falske bunn.
 
roba skrev:
Skal du ta opp konkurransen med naboen?  ;D

Jeg ser at kapasiteten min kan være stor. Jeg kan lett brygge intill 150 liter om gangen og jeg kan starte ett nytt brygg rett bak hovedbrygget som ligger 2 timer bak. Dette kan jeg koke i varmtvannstanken når jeg er ferdig med å meske. Eller jeg kan vente til jeg er ferdig med å koke hovedbrygget og koke det der.

DVS at jeg kan brygge ca 300 liter på en dag.  Og hvis jeg tjener 20 kroner pr liter har jeg 6000 kr dagen  ;-)  hehe
 
Det er ikke små mengder du brygger, hvor stort er konsumpsjonskollektivet som skal ta seg av alt det der?  :biersmile:

Ellers så skjønner jeg nå hva Roba mener med å ta opp konkurransen med naboen, da du bor på et steinkast unna NØ. De setter sikkert pris på et backup-bryggeri rett ved  :kul:
 
Fantastisk :biersmile:
Håper ølet blir godt og du blir fornøyd etter alt arbeidet du har hatt med bryggeriet ditt....det ser veldig bra ut. :ilike:
 
Guri, 120 liter. Er litt sjalu på dette men med mine 20 liter er det en fordel å brygge hver 3. uke og hvis jeg bommer er det bare relativt små mengder.
Du har kanskje stor familie og en del venner som er tørst :)
 
Tilbake
Topp