Rapt Fermentation Chamber

Da er første batch med Rapt sitt gjæringskar unnagjort. Kjøpte nylig dette fra olbrygging.no

Disclaimer: dette er første allgrain batch så jeg er ekstremt nybegynner. Ingen sponsing e.l fra olbrygging.no (men de har veldig god service).

Årsaken til at jeg kjøpte dette var at det ikke finnes tilsvarende alternativer meg bekjent utenom å lage det selv. Lage selv er helt greit det, men når det første finnes så var valget lett for min del.

Her er min review sett fra en fersk nybegynner sine øyne.

Pros
  • Enkelt å sette opp skapet, koble til wifi og Rapt pill (hygrometer og temp måler)
  • Styrer temperaturen ved å bruke Rapt Pill, altså måler temperaturen rett i gjæringstanken
  • Bra størrelse, plass til par fermzilla 30l. F.eks en 58L Segmenter og en 30l Fermzilla
  • Lett å sette opp profiler - altså når temperaturen skal øke, minske etc under gjæringsprosessen
  • Bra dashbord for å følge med på alt av varmegrafer, target, planlagte temperaturer etc + med Rapt Pil SG, alkoholprosent underveis osv.
  • Mulighet for å sette Inline regulator og Blowtie rett inn i skapet - så man slipper å åpne døren. P.t vil jeg si dette er kun en liten fordel for min del, men tror jeg ikke har sett alle mulighetene her. Feks heller sette tappekran på utsiden.
  • Man kan laste ned gjæringsprofiler fra et bibliotek.
  • Rapt Pill kan settes til Bluetooth (støtter også wifi) og skapet vil da virke som en forsterker. M.a.o null problem å ha den i en Segmenter 58L ståltank uten å trenge en repeater.
  • Mulighet for å sette opp varslinger når man ønsker det.
  • Kontrollere temperaturen via nettet/mobilen

Cons
  • Skjermen er vel ikke helt 2022, ingen touch og kunne vært større og evt på selve skapdøren, men så bruker jeg dog ikke skjermen så mye. Følger heller med på telefonen eller PC.
  • Man må velge at temperaturen skal styres fra Rapt pill, det skjer ikke automatisk. Tok litt tid før oppdaget det.
  • Default er 5 grader +/- target temperatur. Denne kan justeres og selv satt den på 2 grader, velger nok 1 grad neste gang under gjæring.
  • Nettportalen sin frontend opplaget designet av utviklere og ikke designer med fokus på brukervennlighet. Den bærer preg av det. Dette vil nok endres med tiden.
  • Det er en bug ved at det ikke går å endre target temperatur i en aktiv profil. Hos meg viste grafen at det skulle skje, men det ble hele tiden pushet fremover i tid - så det skjedde aldri. Sjekket GitHub (hvor du kan følge med på utviklingen bl.a.) og fant ikke at denne feilen ble jobbet med eller planlagt. Ok dog.

Ville jeg kjøpt den igjen? Ja, uten tvil. Ser nå det hadde vært kjekt med 2 stykker, men fornuften vinner her :)

Hører gjerne fra andre og deres erfaring e.l.

Edit: skrivefeil
 
Sist redigert:
Koster å være kar ser jeg, 12000 for et kjøleskap med temperaturstyring og varme.. Da hadde jeg nok heller kjøpt glykolkjøler og gjæra i romtemperatur.
 
Ja ser den @Steinar Huneide - vurderte det også, men bruksområde er mye større med "kjøleskap varianten" for min del. Skapet eller glykolkjøler brukes jo for de fleste mesteparten av tiden ikke i en gjæringsprosess - og da er et kjøle/varmeskap mye mer allsidig.
 
Tilbake
Topp