Rar smak på ølet

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Heisann
Begynner å bli litt desperat og håper noen kan hjelpe med gode råd og motivasjon :)
Har brygget 7 brygg de siste 4-5 mnd og kun ett har blitt godt drikkende og ett har blitt ok. Har byttet alt av bryggeutstyr men blir fortsatt samme rare smaken. Dette er de første bryggene jeg har hatt etter ett opphold på ca 5 år pga plassmangel. .
Brygg 1: Mild ale med en del havre. Var en rar smak som jeg trodde var pga havre men tviler siden samme smak er i de andre brygg.
Brygg 2: En Bitter. Manglet humlesmak og aroma og smakte ikke godt.
Brygg 3: APA med godt med humle. Har laget denne flere ganger før og den har vært helt topp. Nå manglet så og si alt av humle smak og aroma + det smakte snålt.
Brygg 4: Lucky jack fra brygg selv. Samme som med brygg 3
Brygg 5: Solstor Neipa. denne ble drikkende. Syns jeg kjenner en litt rar smak i denne og men blir muligens gjemt bak masse humle.
Brygg 6. Juletre Neipa. Denne syns jeg ble bra.
Brygg 7. Lucky jack fra brygg selv igjen. satte til cold crash i dag og smakte litt. Smakte litt surt og rart.

Har brewpi som styrer gjæringstemp så har kontroll på dette. Har sjekket opp mot thermapen og temp stemmer. Har også truffet på mesketemp.
Alle brygg har startet å gjære veldig kjapt og gjæret fint ut. Har prøvd med både fersk gjær med starter og rehydrert tørrgjær. Ingen forskjell.
Byttet gjæringsskap og gjæringskar. Ingen forskjell.
Har prøvd med både platekjøler og dyppkjøler. Ingen forkjell.
Har prøvd å riste gjæringskaret og O2. ingen forskjell
Trodde jeg hadde funnet feilen da jeg fant en del dritt i diptube og rundt varmeelement og i sveisefrie gjennomføringer. Kjøpte da ny Project Brew 60L gryte og gikk over til induksjon. Har brukt den på Juletre Neipa som ble bra og den siste Lucky som ikke ble bra.
Alle slanger er byttet ut.
Syns selv jeg er nøye med rengjøring. Har demontert alt av kraner og gjennomføringer. Vasket med MIM kombi og desinfisert i starsan eller iodophor.
Gjæringskar er også vasket med MIM. Har desinfisert tre ganger før brygg. Først med klor, spylte godt, kjørte en runde med iodophor og til sist starsan.
Syns det er stas å brygge men mister litt motivasjon når jeg må tømme ut nesten alt jeg brygger.
Noen som har tips til hva det kan være?
 
Hva er rar smak? Det er vanvittig mange dyktige bryggere i området ditt, du burde høre hvis noen kan smake på brygget ditt. Da kan du kanskje få en pinpoint på om det er infeksjon eller teknikk det står på.
 
Hva er rar smak? Det er vanvittig mange dyktige bryggere i området ditt, du burde høre hvis noen kan smake på brygget ditt. Da kan du kanskje få en pinpoint på om det er infeksjon eller teknikk det står på.
Ikke så lett å forklare rar smak :) Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det utenom mangler humlesmak og aroma + det smaker rart :)
Har tenkt en stund på å få noen til å smake men ville prøve meg fram litt først. Bruker samme teknikk nå som før og da ble det bra men er selvfølgelig åpen for at jeg gjør feil.
Har bestilt malt og humle til neste batch og tenker jeg brygger til neste helg. Skal prøve å få tatt en del bilder og sånt så hvis den batchen heller ikke blir bra så er det vel på tid å kontakte noen med peiling.
 
Tviler litt på det. Har brukt dette vannet mange ganger før med glimrende resultat :) Har også så smått prøvd å justere vannet uten at det ser ut til å hjelpe.

Har du sjekket med vannverket om de har endret på noe? Jeg tenker på eventuelle tilsetninger.

Men du har kanksje samme vann som andre i Stavanger, og da ville vi vel hørt et samlet hyl fra alle Stavangers hjemmebryggere?

Det høres jo ellers ut som en infeksjon har satt seg fast ett eller annet sted i systemet ditt.
 
Har du sjekket med vannverket om de har endret på noe? Jeg tenker på eventuelle tilsetninger.

Men du har kanksje samme vann som andre i Stavanger, og da ville vi vel hørt et samlet hyl fra alle Stavangers hjemmebryggere?

Det høres jo ellers ut som en infeksjon har satt seg fast ett eller annet sted i systemet ditt.

Har vel samme vann som resten av Stavanger så tror ikke det er det. Er nok enten en infeksjon eller noen jeg gjør feil.
Forstår bare ikke hvor den infeksjonen eventuelt kan være. Har byttet alt av utstyr og alt er godt vasket og desinfisert. Koker kjøleren de 15 siste minuttene også for å være sikker.
Brukte først Betterbottle til å gjære i og har gått over til 30L plast speidel.
 
Kan det være ingrediensene? Hvis alt fra alle batchene er kjøpt fra samme sted, prøv en annen bryggeforretning?
 
Kan det være ingrediensene? Hvis alt fra alle batchene er kjøpt fra samme sted, prøv en annen bryggeforretning?
Har selvfølgelig vært inne på tanken men tipper det hadde vært flere enn meg som hadde hatt problem da. Har faktisk kjøpt ingrediensene til neste brygg fra en annen plass så får se om det blir forskjell.....
 
Kanskje off topic, men lurer på hvor viktig rengjøring av maltmølle er? Kan det bli usmak av at man får rester av mange forskjellige malt fra møllen? Tenker da spesielt på bryggebutikkene der mølla får hele dagen og rengjøring kanskje varierer...
 
Fat eller flaske?
Fat: stigerør
Flaske: flaskefyller eller karboneringssukkeret/drops
Fat. Har vel brukt 4-5 forskjellige fat som er demontert, rengjort og desinfisert med starsan, iodophor eller begge deler før bruk. Merker usmak og mangel på humlesmak og aroma før ølet havner på fat.Smaker det når jeg skal sjekke SG etter 10-14 dager gjæring
 
Kan du ikke ta deg bryet med å sende noen flasker til noen av våre eminente bidragsytere her i denne tråden (ikke meg, jeg er for fersk ennå)? Koster ikke all verden, og kan kanskje spare deg for mye hodebry :)
 
Kanskje off topic, men lurer på hvor viktig rengjøring av maltmølle er? Kan det bli usmak av at man får rester av mange forskjellige malt fra møllen? Tenker da spesielt på bryggebutikkene der mølla får hele dagen og rengjøring kanskje varierer...

Jeg har litt vondt for å tro at det har betydning.
 
Av og til undres jeg over hvor mye dritt det kan være i maltet. Jeg har funnet småstein, stålbiter og biter av plaststrips. Og det er fra de beste malteriene. Da kan man jo bare spekulere i hvor renslig produksjonsprosessen er.
 
Er mye rart i malt. Småstein kan jo forekomme, plast tror jeg aldri jeg har sett, men metall får man vekk ved å montere magneter i trakta rett ved valsene slik industrimøller har.
 
Tror ikke det et bryggselv sin feil. Er nok jeg som føkker det til på ett eller annet vis. Trodde først det var gjærstarter rutinene mine så gikk over til tørrgjær. Hjalp ikke så byttet alt av slanger og kjøpte nytt gjæringskar. Byttet også gjæringsskap siden det måtte gjøres uansett. Har og byttet gryte og kjøler. Alle temperaturer måles med thermapen så de skal være ok. Hvis neste brygg blir dårlig så får jeg få noen til å smake og forhåpentligvis finne ut hva jeg gjør feil [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har selv hatt noen batcher med sur/rar smak for en stund siden uten at jeg har funnet ut av hva det kan være. Dette har vært fremtredende på lyse og humledrevne øl. Har mistenkt ingredienser selv om jeg ikke kan utelate prosess, prosessen har vært den samme i senere tid uten denne usmaken.
Kan overdreven bruk av f.eks. hvete i kombinasjon med mye sene humletilsetninger/tørrhumling føre til at ølet oppleves tørt/surt?
Kjøper forøvrig alle ingrediensene hos Bryggselv stavanger
 
Tilbake
Topp