Raskt spørsmål om 007 og flokkulering

Skal brygge en IPA i morgen, fikk ikke tak i 007 før i går. Det er veldig lenge siden jeg har brukt denne rakkeren.

Burde ikke den flokke på røreren som jeg satte i går? Eller skjer flokkingen med denne litt senere? 002 flokker jo veldig fort, men her så ser den ut som enhver lavflokkulent-type. Rart at etter 24t på røreren så har den ikke orket å gjøre seg ferdig.

Spørsmålet dreier seg om la den gå til jeg legger meg i kveld, sett kaldt og dekanter og bruk i morgen, eller skaff 05 i morgen drit-tidlig.
 
Høres litt rart ut. Det er den mest ekstremt flokkulerende strengen jeg har brukt. Magneyrøreren jobber i gjørme i oppoverbakke.
 
Spørsmålet dreier seg om la den gå til jeg legger meg i kveld, sett kaldt og dekanter og bruk i morgen, eller skaff 05 i morgen drit-tidlig.

Ettersom du skal brygge en ipa ville jeg latt den stå på røreren og bruke den direkte i morgen uten dekantering.
Hvis den ikke er ekstremt stor da.
 
Ettersom du skal brygge en ipa ville jeg latt den stå på røreren og bruke den direkte i morgen uten dekantering.
Hvis den ikke er ekstremt stor da.

Du snakker til en med lukkede ører mtp på på å tilsette noe som helst som er oksidert i ølet mitt :)

3.5L og batchen er 14L så det blir for mye. Tror jeg har brukt feil pinne på røreren til det volumet og.
 
Jeg har opplevd et par ganger at den ikke har flokkulert hverken i starteren eller gjæringskaret. Men ølet ble krystallklart straks det kom på fat.
 
Synes dette er et avvik, og da blir jeg automatisk litt skeptisk. Den har faktisk "krauset" ser jeg nå, mens jeg var på jobb tydligvis.
 
Tilbake
Topp