Red ale - for lav alkoholprosent

Hallo

Etter å ha endt opp med et fortreffelig velsmakende førsteresultat av Pale Ale, satt jeg en runde med Red Ale fra ølbrygging.no
Bryggedagen var 27. desember og jeg fikk en OG på 1.053 akkurat som forventet OG, og gjæringen slutta 1. januar. Idag (2. januar) målte jeg FG på 1.021, som tilsvarer en alkoholprosent på bare 4,2 prosent, mens forventet var 5.7%.

Gjæringstemperaturen har ligget mellom 18.2 grader og 19.5 grader.

Hva tror dere dette kan ha kommet av?
 
Nei, er den biten der jeg bomma litt på. Skulle vel ha gjort målinger underveis for å sjekke. Men var i allefall 2 døgn uten aktivitet i gjærlåsen. Og på Pale Alen jeg lagde sist, var FG riktig når den hadde sluttet å ploppe.
 
Porblemet er at jeg - noe overivrig - har satt dem på flaske idag. Skal huske på det til neste gang.

Innholder 6 Kg malt:
Münchener, Red X og Melanoidin malt
Humle: Magnum og Aurora
Gjær: Mangrove Jack’s British Ale M07
 
Ale, 2 uker gjæring. Lager, 4 uker gjæring. Punktum. Husk nå på å lagre flaskene dine trygt så det ikke blir sånn søl når de sprekker.
 
Samme temperatur ved mesking og samme gjær i begge?
Mistenker du flaskebomber så ta forholdsregler.
 
Nei, Pale Ale hadde en mer varierende temperatur, og Mauribrew Draught gjær.

Flaskebomber høres ikke bra ut. Bør/kan jeg åpne opp og helle tilbake i gjæringskaret? Er det noe tidspunkt jeg trygt kan anta at det ikke blir bombe likevel?

Eller er dette å anta å være en fiasko, og like greit å bare kvitte seg med?
 
Er dere samstemt uenig med bruksanvisningen som følger med Beer Brew?

Hvor lang tid tar gjæringen av ølet?
Dette er først og fremst avhengig av hva slags temperatur dere gjærer på (lager: 8-12 grader og ale: 18-25 grader). Vanligvis er ale gjæret ut på en uke, men det kan ta opptil 3 uker. Lager er vanligvis gjæret ut på 14 dager, men det kan ta opptil 2 måneder. Ølet er ferdig utgjæret når det slutter å boble i gjærlåsen.
 
Da skal jeg helt klart ha det i tankene til neste gang.

Får la flaskene stå i dusjen en periode fremover.
 
Husk sveisehansker og vernebriller når de åpnes.
PS. Det ligger alvor i spøken...
 
Kan være greit å lagre ølet en plass der de ikke ødelegger noe dersom flaskene sprekker. Eks i en balje med lokk eller håndkle over. Bobling i gjærlåsen er en dårlig indikasjon. Som det står i bruksanvisninga di så kan ale ta fra 1 til 3 uker. De fleste lar nok ølet stå i min to uker.
 
Jeg lagde en Red Ale selv nettopp og hadde samme problemstilling. Ølen med høy tetthet var dog kun den første skvetten som rant ut fra bunn av gjeringskaret. Da jeg tok en ny prøve underveis i flasking en var den normal (1.010). Min teori er at trub/grums hadde høyere tetthet en ølen...

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp