Refractometer fra brouwland

agedahl skrev:
Vi brukte det nå under siste brygging og det er jo utrolig hendig. På tordag skal vi tappe og da hadde det vært kjekt å kunne bruke refractometeret igjen, men: Jeg finner ingen omregningstabell ... Har du noen tips til hvor jeg finner det?

Brewcalk kan lastes ned gratis i App store.
Her kan man legge inn Refractometer verdien å få FG verdi og alc %

Er det denne du tenker på https://itunes.apple.com/us/app/brewcalc/id476982800?mt=8 ? Sikker på at den kan fortelle FG - altså sukkerinnhold etter at
gjæring har startet? Kan ikke se av beskrivelsen at den kan det?

Er i det hele tatt usikker på hvordan dette kan regnes ut i det hele tatt: Hvordan kan man regne ut FG etter startet gjæring uten å vite hvor mye av sukker som er omdannet til alkohol - og hadde man visst det, ja så hadde man jo visst FG ... Litt usikker på hva jeg spør om her  :attevar:

Jeg forstår ikke hvordan man kan bruke refraktometeret etter at gjæring har startet. Har ikke Beersmith. Noen som har noen tips?

Refractometer måler lysbrytingen i en væske. Populart brukt av verksteder for å måle glykol i kjølevæsken på biler....
Etter gjæring er væsken alkoholholdig, og dette gir en annen lysbrytning enn ikke alkoholholdig.
Ved å oppgi OG, vil det ved å vite sukkerinnhold før gjæring, beregnes et avvik fra målte FG pga alkoholen, som da blir målt FG korrigert til korrekt FG.
Helt kurant, og ganske nøyaktig.
Jeg gidder ikke bruke noe annet enn refractometer lengere. Mindre søl, rask og minst like nøyaktig under hele bryggingen.

Tilbake
Topp