Nytt refraktometer fra Ebay en stor skuffelse

Har samme refraktometer fra Ebay, og har kun gode erfaringer. Var skeptisk til det, så jeg brukte ochelsvekten min på de første 4-5 bryggene også.
Har ingen grunn til å tvile, det fungerer svært godt, og gir like gode resultater som ochelsvekten. Synes det er spesielt greit å kunne ha mulighet til å måle preboil gravity, for å eventuelt justere koketiden eller tilsette spraymalt om jeg bommer på OG. Tidligere sto jeg med ett melkeglass vørter i kaldt vannbad i 20 minutter, og det gidder jeg ikke lenger, for å si det sånn.
 
Tar opp igjen denne tråden.

Jeg har kjøpt meg et refraktometer av typen RSG-100ATC.

Hvordan er den beste måten å kalibrere det på?

Jeg brukte nå springvann (kokte det ikke) og justerte temperaturen til vannet viste 20 grader, tok noen dråper på refraktometeret, ventet 30 sekunder og leste av. Så skrudde jeg på skruen til refraktometeret viste 1,000. En time, halvannen, etterpå testet jeg igjen. Da viste refraktometeret 1,002. Vannet hadde steget noen grader til rundt 23, men det skal vel ikke bety noe...?

Er det vanlig at refraktometeret "varierer" slik? Hvor ofte bruker dere å kalibrere det, og hvordan gjør dere det?
 
Etter å ha funnet nettopp det du opplever, begynte jeg å kalibrere før bruk, HVER gang (altså flere ganger i løpet av en bryggedag). Bruker bare springvann.
 
glennrlie skrev:
Etter å ha funnet nettopp det du opplever, begynte jeg å kalibrere før bruk, HVER gang (altså flere ganger i løpet av en bryggedag). Bruker bare springvann.

Alright, er vel egentlig det jeg har konkludert med at jeg må gjøre og  :ilike:
 
Springvann?  :jaha:  Jeg fikk såpass forskjellig reading med springvann vs. vann jeg tok fra vannkokeren (startet med springvann, men bestemte meg for å gjøre det "ordentlig"), at jeg måtte justere det én gang til. Tok det for gitt at det var forskjellen på springvann og kokt vann som skapte forskjellen hos meg...  her må det sjekkes igjen skjønner jeg.
 
Nå vet jeg ikke noe om springvannet ditt, men dersom det av en merkelig årsak inneholder sukker vil jo koking redusere dette ned til en mer sukkerholdig væske når vannet fordamper ;)
Mitt springvann er ikke særlig søtt :p
 
Mener det står distilled water i bruksanvisningen, men ikke helt sikker på akkurat hva som ligger i det. Rent vann? Skulle det kokes hadde det vel stått boiled?

Edit: distilled som i koke og bruke vannet fra dampen. Høres kronglete ut, hehe
 
Spøk til side: Det er vel sikkert lurt å bruke desillert vann, men for mitt bruk (og siden jeg bruker samme vann til å måle med som i bryggingen, og dette er likt fra gang til gang) er det tilstrekkelig.
 
Ja, iom at jeg ikke har destillert vann (som vel bruksanvisningen sier) liggende og slenge så tenkte jeg at å koke var et alternativ "nære nok". Sjekket igjen nå, og forskjellen var ikke så stor som jeg husker den, men det er en ørliten forskjell på kokt vann og springvann, knapt en halv brix.

Vel, du koker jo vørteren, så det blir jo ikke helt feil å sammenligne kokt vann med kokt vørter sånn sett, men uansett: refractometeret er uansett for unøyaktig imo til at jeg tillegger det for mye verdi, er bare et praktisk hjelpemiddel. :)
 
Må kalibreres med destillert vann- ak damp-destillert vann, men temperaturen ved avlesning er viktig, 20 grader. Når temperaturen varierer vil avlesingen gjøre det samme :jaha:.
 
Tar opp denne, nok en gang...

Hadde min første bryggedag i går med refraktometer. Jeg kalibrerte før jeg målte SG før koking, men fikk forskjellig avlesning når jeg gjorde dette noen runder (alle runder før kok).

Da jeg målte OG fikk jeg også litt varierende avlesning. Tok en prøve med hydrometeret også, og når prøven hadde stått og klarnet en stund viste hydrometer og refraktometer det samme.

Er det sånn at vørteren må klarne for at jeg skal få en korrekt avlesning på refraktometeret? Hvordan gjør dere det når dere måler SG før kok for å få konsistente, og riktige, avlesninger?
 
Det viktigste er å få en passe ren prøve og sørge for at hele plata er dekket. Jeg måler ikke hvis jeg ser en luftboble.

Hvordan målte du preboil? Hvis bruker kontinuerlig skylling og måler det som kommer ut av meskekaret på forskjellig tidspunkt så vil jo en prøve  vise lavere SG enn en som er tatt tidligere. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Brygger BIAB, så målte etter at jeg hadde helt skyllevannet tilbake i kokekjelen. Rørte og hentet ut en prøve. Kan jo selvfølgelig være at jeg har fått en luftboble eller noe som har gitt meg forskjellige avlesninger.
 
Tilbake
Topp