Nytt refraktometer

Oddvar Demmo skrev:
Erik1984 skrev:
Ebay - jeg har nettopp bestillt et fra Hong-Kong til 25$. Regnearket må moddes litt, men planlegger å gjøre det uansett så jeg kan legge det ut når det ankommer posten min ;)

Hvorfor det ?

Fordi jeg har bestillt refraktometer med SG-skala, som jeg regner med at BorBar snakket om :) Da må regnearket fikses på så du kan lese av SG-skalaen og konvertere det til Brix som regnearket er laget for. Alternativet er å lage et nytt regneark, men da må jeg har formlene eller regne om formelen i regne om formlene i regnearket og det er bare mye lettere ;)

Er det noen som har en slik Digital refraktometer?
Jeg vurderer å kjøpe en sånn en. Lurt?
http://www.brouwland.com/setframes/?l=2&to=http%3A//www.brouwland.com/shop/product.asp%3Fcfid%3D4%26id%3D3892%26cat%3D422%26dt%3D24%26l%3D2&shwlnk=0

Tja, hvis den virker fint så er det kanskje lurt, men den er fryktelig dyr i forhold til optiske refraktometre. Dessuten ser den ut som den er fra FisherPrice ellerno... ;D

my first sony ;)

har ikke sett på priser i det hele tatt. Ja, det kan være litt for dyrt :jaha:

EDIT jeg har aldri kjøpt noe på ebay. Herregud, det kommer opp så mye annonser at jeg blir helt rar. Hvilken kjøper folk her?

Jeg har et rimelig refraktometer fra ebay (sendt fra kina). Det funker bra til SG og OG, men er ikke helt riktig på FG, så pass litt på der  :)

jeg kjøpte også på ebay. mitt stemmer meget bra, FG trenger et beregningsformular i excel eller lignende for å bli korrekt.
det gjelder uansett type pga lysbrytningen på alkoholen i væsken.
Ebay er ingenting å frykte Huub  :)
har bare gode erfaringer med det....

Bjarte H skrev:
Jeg har et rimelig refraktometer fra ebay (sendt fra kina). Det funker bra til SG og OG, men er ikke helt riktig på FG, så pass litt på der  :)

FG kan ikke uten videre leses av på et refraktometer. Formelen for å regne om er ikke helt enkel, men heldigvis finnes det regneark som er flinke i matte:
http://seanterrill.com/2010/07/20/toward-a-better-refractometer-correlation/

Slik jeg ser det er det ingen vits å kjøpe særlig dyre refraktometre. Etter min erfaring bør man uansett bruke en oechslevekt til å måle OG og FG med, men refraktometeret er glimrende å bruke til kjappe underveis-målinger. Refraktometre er egentlig beregnet på most hvor det aller meste av sukkeret er av enkle typer, og derfor måler det ikke vørter (som inneholder en god del komplekst sukker og derfor bryter lys ennerledes enn most) helt nøyaktig. Omregninger fra Brix til Plato og SG blir derfor bare tilnærminger uansett. Jeg er veldig glad jeg har et refraktometer, men vil aldri la det erstatte oechslevekten helt.

gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg har et rimelig refraktometer fra ebay (sendt fra kina). Det funker bra til SG og OG, men er ikke helt riktig på FG, så pass litt på der  :)

FG kan ikke uten videre leses av på et refraktometer. Formelen for å regne om er ikke helt enkel, men heldigvis finnes det regneark som er flinke i matte:
http://seanterrill.com/2010/07/20/toward-a-better-refractometer-correlation/

Jeg bruker omregningsarket fra Moorebeer eller den innebygde funksjonen i Beersmith, men det blir ikke helt riktig likevel. Det er ikke snakk om et hav i forskjell til hydrometeret, men et par grader.

Det blir her alltid sammenlignet med oechslevekten, men er den rett, har noen kontrolert at skalaen på den du har er rett, greit at den viser 1000 ved 20 grader vann men når den viser 1050 har du ikke garanti for at det er 1050, nesten garanti for at det da ikke er en vekt på 1050 for oss som har handlet på Europris etc.

jeg har kontrolert mitt refraktometer mot mitt wedder oechslevekt, og et billig europris...
viser helt rett ved 1000. og ved målt og viser det også riktig (tilnærmet.... litt synsing inne i bildet, da det blir litt slingring i skalaen pga avlesningsfeil på begge skalaene.) ved fg og hjelp av moorebeer sitt regneark, er feilavlesning på skalaen sannsynligvis den største feilkilden.
om OG og FG blir litt feil (1-2-3) grader spiller for meg liten rolle. så jeg foretrekker refraktometer fremfor oechslevekt. men bruker oechslevekt som referanse når det er hensiktmessig.
personlig bryr det meg ikke om øllet er 4,5 eller 5,5 vol% så lenge det smaker godt.
og hvis feilen er konstant, så er det likevell en god måle-enhet for efektivitet og utgjæring.

Oddvar Demmo skrev:
Det blir her alltid sammenlignet med oechslevekten, men er den rett, har noen kontrolert at skalaen på den du har er rett, greit at den viser 1000 ved 20 grader vann men når den viser 1050 har du ikke garanti for at det er 1050, nesten garanti for at det da ikke er en vekt på 1050 for oss som har handlet på Europris etc.

Den beste kalibreringen jeg har fått til utenom 1000 ved 20 grader vann, er å koke opp en gitt mengde sukker per liter vann, kjøle det ned til 20 grader og sammenligne økslevekt med feks. beersmith. Økslevekten er så og si spot on på OG 1045 på denne måten. Om den er riktig på FG har jeg ikke kontrollert.

Tilbake
Topp