Nytt refraktometer

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg har kjøpt et nytt og fint refraktometer, eBay fra HongKong. Flotte greier, men når jeg skulle teste det kokte jeg opp litt vann, tok en dråpe fra undersiden av lokket og justerte til 0 grader. Testet så med noe som står og gjærer og det viste 1.028. Når jeg kontrollerer mot flytevekta viser den 1.018. 10 grader feil?!?!? Har gjentatt dette flere ganger og refraktometeret viser tydeligvis 10 grader for mye. :noway:
Gjør jeg noe hårreisende galt eller har jeg fått en sekk med katt i fra HongKong?
 
Fungerer dårlig å måle gjærende veske med et refraktometer. Alkoholen ødelegger, og det er best å bruke den gode gamle oechselvekten når gjæringen har satt i gang.
 
Dag skrev:
Gjør jeg noe hårreisende galt eller har jeg fått en sekk med katt i fra HongKong?

Eg har og ein sekk med katt i på veg fra kina. Men det er nok som herren over seier, alkoholen påvirkar lesingen. Men veldig fint å bruke under mesking og koking for å finne ut om ein er "in the ballpark".
 
Har kjøpt et fra Morebeer, er i transporten foreløpig. Vet ikke hvor lang tid det vil ta pga utbruddet på Island. Så jeg har ikke fått testet det.

Men til poenget. På Morebeer's hjemmeside ligger det EXCEL ark for nedlasting som kompenserer for alkoholen. I det minste så det fint ut på Videon.
 
Det nevnte regnearket er vedlagt her.
 

Vedlegg

  • refractbeer.xlsx
    46,4 KB · Sett: 223
Beersmith kan også justere. Jeg testet mitt i dag jeg også (fra HongKong), og det stemte :) Temperaturen på vannet du kalibrerer med må vel være mellom 10 og 30 grader, helst 20, tror jeg.
 
Ølvind skrev:
Beersmith kan også justere. Jeg testet mitt i dag jeg også (fra HongKong), og det stemte :) Temperaturen på vannet du kalibrerer med må vel være mellom 10 og 30 grader, helst 20, tror jeg.
Jo, men en eller to dråper vil jo få samme temperatur som plata på refraktometeret i løpet av et par sekunder. I flg bruksanvisningen skulle man la det ligge på plata i 30 sekunder før avlesning.
 
Jo, men du må vite OG, og sette den inn på regnearket, neste gang du måler blir alcoholen "innkalkulert" i regnearket, da stemmer SG

Så det eneste jeg har funnet ut er at du må kalibrere med rent vann neste gang, hvem som driver å justerer på dette når det ligger i skapet i et låst hus vet jeg ikke  :)
 
refraktometeret måler sukkerinnhold i væsken. vannet trenger ikke kokes for å kalibrere med, og hvis refraktometeret er ATC, skal det vise korrekt mellom 10-30 grader (ca).
jeg bruker et iphone programm, som konverterer mellom brix og ochler når det trenges. har et sånn kina-refraktometer, og det fungerer helt supert. men nevnte excelark må brukes for å få korrekt avlesning etter gjæring.
OBS ligger to regneark på siden der. det ene er for vin og det andre er for øl...
 
Takk for tips, Dag!
Da blir det refraktometer fra Hong Kong på meg også.
Prisen er det ikke noe å si på. 175 NOK inkludert frakt... Rørende billig!
 
Nuvel, men det er ikke bare alkoholen som er problemet her (når er den vel det?). Jeg rørte ut litt spraymalt (kunne jo brukt vanlig sukker også, men tenkte litt for fort..seint) og testet med dette, og nå viser det bare 8 grader feil. Burde jeg være glad? Neppe. Det er vel bare å innse at HongKong lever opp til alle fordommer.
 
Regner med at det er samme hong-kong vare du har som den jeg har.
Min er iallefall ok. sjekk følgende:
Ikke bruk kunstig lys, da dette kan medføre feil i avlesning.
Er refraktometeret ATC?
Rengjør linsen og glasset
Kalibrer ved 5 eller 10 brix (ved kjent ochle) ved null du mister et kalibreringspunkt.
Er refraktometeret beregnet for sukker? hva er måleenheten? (denne kan byttes)
et refraktometer måler bare lysbrytningen på væsken tross alt så ikke gi opp. dette er et veldig enkelt instrument ;)
 
Jaha, nå har jeg sjekket litt rundt på nettet og funnet bl.a. dette: http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=5&t=72520
Hvis man skal tro dette, så er de fleste (alle) avlesninger med refraktometer flere poeng unna riktig verdi. Dette fordi et refraktometer måler lysbrytningen i sukrose, som er forskjellig fra lysbrytningen i maltose. Man snakker om 3-4 poeng skeivt, for mitt vedkommende 8-10.
Så alle som er lykkelige for refraktometret sitt, og har kastet hydrometeret; shit happens!

Men det må vel finnes refraktometere som måler lysbrytningen i maltose også?
 
hygrometer vil også få en feilmåling i cola som de refererer  til i den artikelen pga kullsyren i cola. (ubetydelig liten sådan, men lysbrytningen blir vel ikke riktig i cola heller pga div. tillsetninger) lysbrytningen blir sannsynlig vis forskjellig på sukrose og maltose. men kalibrer refraktometeret med maltose, og forskjellen skal være liten. jeg for min del synes en feilmargin på 2-3 er ok sammenlignet med enkelheten av bruken. Jeg vet ikke om feilmålingen er linjær slik at du kan legge til/trekke fra denne uansett måling, men om øllet mitt er 5,2 eller 5,6 spiller liten rolle også, så jeg kan leve med en slik målefeil. testet forøvrig mitt refraktometer, og forskjellen mellom refraktometeret og hygrometeret er sannsynligvis i samme sjiktet som feilavlesningen pga dårlig gangsyn ;D
skiller mellom 1011 og 1013 på FG. greit nok for meg. håper du får i gang ditt til ca samme resultat etter litt fikkling.... :)
det er uansett et enkelt verktøy sammenlignet med hygrometer.
 
Ja, jeg skal jobbe litt med saken. Jeg ser fram til å kunne måle graviteten uten å måtte avkjøle prøven i kjøleskap en halvtime, eller drive med vannkjøling og styr...
 
Jeg er også den heldige eier av et slikt...

Lastet ned regnearket, men må vel ærlig innrømme at jeg har mine tvil...
Uansett hvilken verdi jeg legger inn - får jeg 1.007... Se vedlagt screencapture...

Er det jeg eller regnearket som burde fått en ekstra gjennomgang ?
 

Vedlegg

  • screenshot.png
    55,7 KB · Sett: 470
Tror det blir deg :)
Refraktometeret viser fra 0 - kanskje 30 (varierer) målingen legger du inn i den røde ruta. målingen av OG den du setter til gjæring, deretter fyller du inn evt. SG i rutene nedenfor.
Se mitt utklipp
 

Vedlegg

  • ref.tiff
    42,3 KB · Sett: 512
OK... :roedme: :roedme: :roedme:
Har et av de hvor en kan lese OG direkte av en skala...

Da ble alt så mye lettere vettu !
Takk for hjelpen !
 
Ebay - jeg har nettopp bestillt et fra Hong-Kong til 25$. Regnearket må moddes litt, men planlegger å gjøre det uansett så jeg kan legge det ut når det ankommer posten min ;)
 
Tilbake
Topp