Refraktometer og økslevekt.

Skulle vel tro at et profesjonelt hydrometer er et knallgodt referanseinstrument, de er visst kalibrert for hånd før de forlater produsenten og kan leveres i forskjellige målområder for nøyaktig og lett avlesning.
Da snakker jeg egentlig ikke om de jeg har sett i bryggebutikkene her i landet.
Men for all del, med åpen lommebok er det kanskje en ennå bedre teknisk løsning med refraktometer av samme profesjonelle kaliber, men det har jeg null peiling på

Jeg postet en link til et slikt sett engang i en tråd her, og vet at Miguel har gjort det samme

Europris økslevekta er kjent for å være ubrukelig, ihvertfall har en del rapportert dette.
 
Er forøvrig 100% fornøyd med økslevekt selv og ønsker meg ikke noe annet.
Selv om jeg noen ganger kan ta opptil 5-6 målinger under mesk og kok tilsammen, dette for å lære/kontrollere meskeprosessen og styre OG mot ønsket resultat. Kan treffe på økslegraden uten problem
Trikset er å kjøle ned vørteren i en stålsylinder i kaldt vannbad, hvis ikke er det jo en tålmodighetsprøve av dimensjoner
 
Hei
Refraktometer kan ikke brukes til måling av FG. Vil vise feil når det er alkohol i veska, har jeg lest en eller annen plass.

Brede
 
Rafraktometer fra Kina: http://www.ebay.com/itm/271806506343?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
er riktig kalibrert med rent vann. På siste brygg viste det FG på 1.021 mens Europrisøkslevekta viste 1.012. Jaja, begge er jo billige :) men jeg er lei av denne uvissa. Finnes det et instrument, gjerne refraktometer som kan betegnes som et referanseinstrument? (Relativt romslig budsjett i min alder)

Som andre her sier, er refraktometer ikke helt rett fram å bruke til å måle etter gjæring.

Kan du definere "relativt romslig budsjett"? Alex 500 koster visst godt under 100.000...
http://www.anton-paar.com/in-en/products/details/alcohol-and-extract-meter-for-beer-alex-500/
 
Som andre her sier, er refraktometer ikke helt rett fram å bruke til å måle etter gjæring.

Kan du definere "relativt romslig budsjett"? Alex 500 koster visst godt under 100.000...
http://www.anton-paar.com/in-en/products/details/alcohol-and-extract-meter-for-beer-alex-500/
Hehe, jaja, Wenche Foss sa visst: "En million går da så fort i våre dager!", men jeg tror jeg begrenser budsjettet. Jeg fikk en såkalt proff og kalibrert økslevekt fra ebay, men jeg hadde ikke lest godt nok og skalaen gikk altfor vidt og ble derfor ikke mulig å lese av nøyaktig. Har noen en link til en god økslevekt?
 
Her var det mye å velge mellom Miguel. Jeg er litt fersk på dette så jeg spør for sikkerhets skyld, er dette passelig for brygginga: "Hydrometer Specific Gravity 1.000 to 1.070" eller har du en bedre direkte link. Sitter på hytta med mobilt bredbånd som hopper ut til stadighet. :mad:
 
Jeg har bare testet en gang, men jeg fant et xl dokument der jeg fyller inn brix og temperatur så regner den ut for meg. dokumentet har morebeer logo men husker ikke hvor jeg lastet det ned. Kan sikkert sende den på mail
 
Tilbake
Topp