Regulering av gjæringstemperatur

Jeg har lagd en tilsvarende løsning på dette. Satt karet oppi en flyttekasse i papp fra ikea og siden flyttekassen er rektangulær i bunn satte jeg karet i den ene enden, og varmeelementet under kassen i den andre enden av kassen. Tanken bak dette var å fordele varmen rundt en større del av karet. Så plasserte jeg kassen på et rom som holder 14-15 grader og satt termostaten (Pid’en) på 19 grader. På kassen har jeg lagt noen pledd som isolasjon. Det ble dog litt for mye isolasjon i starten, under stormgjæringen dro temperaturen seg opp mot 21 grader.

Som varmekilde bruker jeg konas tallerkenvarmer som jeg er litt usikker på i forhold til hvor mange watt den er.

Det jeg lurer på nå er
1 – I hvor stor grad tror dere det halve døgnet på 21 grader vil sette smak på ølet? I løpet av 24 timer gikk temperaturen fra 19 til 21 tilbake til 19 grader.
2 – Forstår det slik at jeg bør heve temperaturen mot slutten av gjæring for så å senke temperatur før flasking. Noen forslag til temperaturnivå i disse to fasene?

Two Captains klone brygget med WLP007
 
Hvis det er temperaturen målt i ølet som er 21 grader er det godt innenfor, ikke noe problem. Om det er målt i lufta rund karet vil teperaturen på ølet kansje være 2-3 grader høyere, men det bør fortsatt gå helt greit. Det værste som skjer er at du får litt annen smak på ølet, det blir helt sikkert ikke ødelagt. Ved gjæring på høyere temperaturer blir det litt mer fruktig smak fordi du får mer biprodukter under gjæringen, men det behøver ikke å være feil. En del øl skal være slik.
Jeg øker i hvertfall opp til 20 grader når gjæringen begynner å gå tregt. Fint å høre hvordan andre her styrer gjæringstemperaturen.

Hvis temperaturen overskyter kan du prøve å redusere P parameteret i regulatoren. Når du har god isolasjon kan den stå ganske lavt. Er du sikker på at varmen var helt avslått når temperaturen steg for høyt?
 
HansV skrev:
Nå har jeg montert temperatursensor i gæringskaret og satt opp en PID regulator for å styre temperturen.
PID Regulator REX-C100

Jeg har anskaffet meg akkurat en slik PID, men sliter litt med å forstå hvordan den skal kobles. Jeg har søkt på nettet etter koblingsskjema (og fant det), men da ble jeg bare mer forvirret. På PIDen står det at 240V skal inn på punkt 1 og 2, men i skjemaet jeg fant står det punkt 6 og 7. Vil nødig sette på 240V på feil plass. Kan du lede meg litt i riktig retning? Hvor skal 240V, SSR, føler, alarm etc
 
Jeg har laget en skisse som viser hvordan det skal kobles, regulatoren sett bakfra. Skruteminalene er nummerert ved siden av alle klemmene.
Det er enklest å ta en skjøteledning som du klipper på midten. Jeg koblet spenning inn på 1+2 og koblet en ledning mellom 2 og 3. Ledningen som går ut til varmeelementet er koblet til 1+4.
Sensor skal kobles med - til 9 og + til 10.
Passende ledning: http://www.clasohlson.com/no/Skjøteledning/Pr363574000?showRatings=true
 

Vedlegg

  • PID kobling.jpg
    PID kobling.jpg
    30,1 KB · Sett: 1.242
Nå fikk jeg varmekabel i posten og har prøvemontert på ett gjæringskar. Den er fin og myk, og går to ganger rundt karet. Men en slik, en PID regulator, en temperatursensor montert i karet  og ett liggeunderlag rundt har man en enkle, billig og lite plasskrevende løsning for å styre nøyaktig temperatur i gjæringskaret i ett kaldt rom.
 

Vedlegg

  • Varmekabel.jpg
    Varmekabel.jpg
    524,4 KB · Sett: 1.398
Jeg har koblet opp PID'en min nå, alt ser ut til å funke, bortsett fra at varmeelementet vil ikke koble inn. Har koblet slik du har vist på bildet. Men lurer på om det skal en ledning mellom 3 og 4 også, slik som på 2 og 3, eller er dette innstillinger på PID'en?
 
Hva slags regulator har du? Samme som min?
Det er en lysdiode overst til venstre som indikere at varmen kobles inn. Du hører også om releet klikker inn.
Kan du se at regulatoren slår seg på, eller skjer det ingen ting?
Hvordan har du satt opp regulatoren?
 
Den er lik din ja. "Out" blinker hele tida. Vil PID'en regulere styrken på varmeelementet, eller bare av og på? Er litt usikker på om innstillingene mine stemmer. Var ikke lett å forstå alle.
 
Den slår bare av og på. Varmen reguleres med hvor stor del av tiden den står på. Regulatoren har en periodetid du kan justere, f.eks til 60 sekunder. Når den gir halv effekt står den på i 30 sekunder og av i 30 sekunder. Periodetiden bør ikke være for kort, det sliter unødvendig å releet.
Er du sikker på at du har koblet rett og at varmeelementet ditt fungerer?
Har du ett multimeter så du kan måle om du har spenning ut til varmeelementet? Ellers kjenner du vel om det blir varmt.
Har du testet varmeelementet koblet rett i stikkontakten?
Måler du forresten rett temperatur?

Legger ved manualen til regulatoren, der finner du det du skulle trenge om innstillinger og oppkobling.

Edit: Jeg ser at databladet ikke stemmer med regulatoren min når det gjelder kobling av releet, slik kan det fort være med kinavarer. Står det bilde av koblingen på siden av regulatoren din? Du kan evt. prøve å koble i gjennom kontakt nummer 4-5 i stedenfor 3-4. Enklest blir det å flytte ledningen fra 3 til 5 og la den på 4 stå. Tror ikke du får til å ødelegge noe om du kobler feil. Det er ikke noen vits i å koble sammen 3 og 4, da vil du få varme hele tiden.
 

Vedlegg

  • REX-C100 manual.pdf
    362,5 KB · Sett: 113
Temperaturen måler rett ja. Kan se ut som jeg ikke har spenning ut av kontakta til varmeelementet, multimeteret viser ingenting ut. Skal feilsøke videre. Noen innspill?
 
Du må bare finne ut hvordan releet er koblet, og koble den ene lederen som går til varmeelementet gjennom dette på samme måte som du kobler bryteren til en vanlig lampe. Du kan måle motstanden gjennom releet med multimetert når du ikke har spenning tilkoblet, bortsett fra på 230v inngangen.
Bare ett spørsmål, er du sikker på at regulatoren in har rele og ikke utgang med 12v pulser for SSR? Den kommer i flere varianter.
Kan du ta ett nærbilde av siden på regulatoren med klistremerke som viser koblingsklemmene. Da blir det lettere å se hva slags regulator du faktisk har og hvordan den skal kobles.
 
Jeg har SSR på 4 og 5. Den viser +4 og -5. Har ikke lest allverdens mye om denne PID'en, det skal jeg innrømme
 
Hvis du har kjøpt en for PID for SSR så må du ha ett eksternt SSR rele, eller solid state/halvleder rele koblet til regulatoren som slår strømmen til varmeelementet av og på. Da gir PIDen bare ett 12v styresignal ut som slår på SSR releet.
Jeg anbefaler deg å kjøpe en ny PID som har innebygget rele for 230V. Du ser at disse er spesifisert å kunne switche 230v og 3A. Jeg kan hjelpe deg å finne riktig hvis det trengs.
Det blir unødvendig tungvint å bruke en PID med ekstern SSR hvis du bare skal styre varmen til ett gjæringskar. Det kan vel også hende at du har ødelagt regulatoren du har hvis du har koblet 230v inn på 12v utgangen.
For andre som skal kjøpe PID, pass på å kjøp riktig type! Enten for å bruke med eller uten ekstern SSR.
 
Ok. Takk for hjelp. Hvis du gidder så kan du godt legge ved en link til en PID uten SSR, slik at jeg vet at jeg får riktig :)
 
Jeg har en slik:
http://www.ebay.com/itm/Dual-Digita...?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item2a1a4eec4 Den har produktnummer REX-C100FK02-M-AN, det samme som denne har på bilde. Ut fra databladet er Den M-en mellom bindestrekene på slutten som anngir at den har releutgang.
Hvis du får selgeren til å bekrefte nummeret før du bestiller skal du være helt sikker, i tilfelle det er bilde av feil regulator. De to siste bokstavene har ingen betydning, det er bare spesifikasjon på alarmutgangene som du ikke har noe bruk for.
 
Tilbake
Topp