Regulering av gjæringstemperatur

HansV

 
Jeg skal begynne å brygge hjemme og må ha gjæringskaret i kjelleren der det er litt for kaldt for å gjære vanlig øl(men perfekt for pils om vinteren). Derfor har jeg laget en varmeplate som 30 liters gjæringskaret står oppå. Varmeplata er bare en rund, tykk aluminiumsplate på størrelse med bunnen på karet og en effektmotstand. Testet dette i går med karet fullt av vann, og det fungerte fint.
Nå tenkte jeg at det måtte vært fint å kunne regulere temperaturen i karet så det ikke varierer med temperaturen i kjelleren og gir samme temperatur hver gang jeg brygger. Jeg har bestillt en digital temperaturregulator beregnet for akvarium på ebay til under en 100-lapp som bør fungere bra, så monterer jeg sensoren på utsiden av karet. Fant den samme regulatoren i en norsk bryggeutstyrsforretning etterpå, men til en helt annen pris.
Er det noen grunn til at jeg ikke bør gjøre det på denne måten?
Hvilken temperatur er optimal for Ale? Jeg skal bruke tørrgjær som kan brukes fra 15-25 grader. Bør jeg legge meg på 20 grader eller en annen temperatur? Spiller ingen rolle hvor lang tid gjæringen tar, jeg vil bare ha best mulig øl. Når gjæringen er ferdig slår jeg av varmen og lar det stå kaldt en stund før jeg tapper.
Når det stormgjærer vil karet utvikle litt varme selv. Med temperaturregulator vil ikke temperaturen i karet øke forvi varmen automatisk skrues ned. Dette vil kansje begrense stormgjæringen litt. Er det i såfall bra eller dårlig?
Jeg skal prøve med ett par 3kg bryggesett fra Bryggselv.no først. Så blir det eksperimentering med andre sett, tilsetninger og tørrhumling etter hvert. Har CO2 utstyr og to Cornelis fat til å tappe over på, og setter gjærkaret så høyt at jeg ikke trenger å flytte det når jeg skal tappe.
Legger ved bilder av varmeplata som viser hvordan den er laget. Jeg har ett 45 og ett 25W varmeelement jeg kan bruke, men det ser ut som 25W er nok.

Alle svar, råd og tips mottas med takk!
 

Vedlegg

  • 20130106_140028.jpg
    20130106_140028.jpg
    22,8 KB · Sett: 2.148
  • 20130106_140446.jpg
    20130106_140446.jpg
    22,8 KB · Sett: 2.141
  • 20130106_140916.jpg
    20130106_140916.jpg
    23,4 KB · Sett: 2.146
Du må bare passe på st det ikke inntill varmeelementet blir veldi høy temperatur, så jeg ville målt i tempen bunnen ved elementet for å være sikker
 
Det er ikke så høy effekt, så plata blir bare 30-35 grader. Vamen tilsvarer bare en liten lyspære så det er ikke akkurat en kokeplate:)
For sikkerhets skyld skal jeg ta en måling med temperaturproben både i bunnen og toppen av karet for å se at det ikke er veldig ugjevnt. Men jeg regner med at varmen i karet stiger slik at det blander seg nokså godt.
Ser forresten at temperaturregulatoren jeg har bestillt er omtalt i en annen tråd litt lengere nede, så det er ikke bare jeg som har funnet den. Da kan jeg sikkert stole på at det vil fungere bra.
Jeg fant også ut av måling med IR termometer på utsiden av karet ga samme resultat som proben nedi karet. Det er greit så jeg kan sjekke temperaturen uten å putte noe ned i brygget. slki kan jeg også lett se om det er ulik temperatur øverst og nederst.
 
Jeg vurderte noe i samme retning. Jeg landet, som veldig mange andre her på forumet, på et gammelt kjøleskap med frostvakt fra Biltema og en STC-1000 som styrer hele greia. Kan selvfølgelig brukes til gjæring av både Lager og Ale samt det fungerer ypperlig som er vanlig kjøleskap for oppbevaring av flasker/fat når man ikke har gjæringsdunk putrene.

Øystein

Edit: kommakaos :)
 
Det er ganske dårlig varmeoverføring mellom karet og plata, så det går nok bra. Jeg har temperaturprobe som når helt i bunnen av karet, så jeg skal måle temperaturen der. Skal selvsagt passe på at denne temperaturen ikke plif for høy. Har ikke plass til ett eget kjøleskap til dette.
Planen var å isolere karet med ett liggeunderlag jeg har tilpasset så jeg trenger enda mindre varme i bunnen, men da må jeg ha regulatoren på plass først.
Det er en STC-1000 regulator jeg har bestillt også, forresten.
Annbefaler du 18grader gjæringstemperatur for ale, eller bare generelt?
 
HansV skrev:
Annbefaler du 18grader gjæringstemperatur for ale, eller bare generelt?

Generelt ja, men tremperaturen vil stige til 21 under stormgjæringen.
Man angående temperatur må du se hva som anbefales for din gjær.
 
Når jeg regulerer temperaturen på selve karet holder den seg konstant, også under stormgjæringen. Hadde jeg derimot regulert temperaturen i lufta rundt karet som jeg ser at at andre på forumet gjør ville jeg fått en temperaturstigning under stormgjæringen.
Jeg skal bruke Safale S-04 tørrgjær som har ett temperaturområde på 15-24 grader. Da er sikkert 18-20 grader fint, regner jeg med.
 
Utfordringen med denne løsningen, slik jeg ser det, er om det blir temperaturforskjell på topp og bunn. Hvis temperaturforskjellen der er stor, så vil det påvirke smaken. Fordelen med kjøleskap (altså justere romtemp rundt karet) er at man da justerer temperaturen på et større område en rundt. Jeg bruker selv STC-1000 og kjøleskap og er veldig fornøyd. Jeg putter temperaturføleren i en flaske med vann, evt. ned i vørteren, slik at den venter litt med å skru på og av kjøling/varme. Jeg ville nok prøvd å isolere bøtta, slik du sier, og måle temperaturforskjellene mellom topp og bunn. Jeg er også litt usikker på om oppvarming undenifra er så bra for gjærkaka? Gjæra faller jo til bunn, og vil "stekes"? Gulv med varmekabler er jo ikke å anbefale slik jeg har forstått?

Kan ikke det være et alternativ å lage et varmebelte du kan bygge inn i et liggeunderlag f.eks?
 
Ulempen med ei varmeplate, er at det legger seg en god del bunnfall i gjæringsbøtta som kan isolere. Dette vil være proteiner (hot/cold break) og, spesielt mot slutten av gjæringa, mye gjær. Jeg er usikker på hvordan det vil påvirke smaken at dette bunnfallet varmes opp mer enn væska i gjæringskaret.
 
Dette med høy temperatur i bunnen er raportert fra andre som bruker lignende system, men det skjer ikke i dette tilfellet uten at jeg vet hvordan det løses, serlig det med at temp ikke stiger under stormgjæring.
 
Jeg ser poenget med at temperaturen kan stige helt nederst når det blir mye bunnfall som ligger å hindrer sirkulasjonen, men det blir nok ikke noe problem her. Jeg skal ha på veldig lite varme og isolere karet godt. Temperaturen i bunnen blir nok neppe mer enn en grad eller to høyere enn resten, og når karet holdes på 20 grader er det godt innenfor. Men jeg skal desinfisere temperaturproben min godt og ta en måling av temperaturen i bunnen på det første brygget mitt når gjæringen er ferdig for å verifisere dette. Det blir nesten ingen temperaturforskjell med bare vann i karet, som forventet.
Hvis jeg derimot hadde hatt det stående på gulvet i ett rom (f.eks bad) med 23 grader i lufta og god varme fra varmekablene vil det fort bli alt for varmt i bøtta og serlig i bunnen. Jeg får omtrent 5 grader høyere temperatur i 30 liters karet enn i lufta rundt når jeg bruker ett 25W varmeelement og ikke har noen isolasjon. Tipper det holder med 10W hvis karet isoleres med ett liggeunderlag, og det er fint siden lavere effekt gir lavere temperaturstigning i bunnen.
Skal vurdere å lage en løsning med varmeelement rundt bøtta istedenfor, men varmeplata er mye greiere siden jeg bare kan løfte bøtta av når jeg skal vaske den og sette nytt øl.
Da kunne jeg enten bruke varmekabel type frostvakt med liggeunderlag rundt eller lage en tynnere aluminimumplate med varmeelementer jeg bøyer rundt bøtta.
Takk for alle godt innspill, fint at dere deler erfaringene deres siden det tydeligvis er ting her jeg ikke har tenkt på selv:) Har også gjort ett forsøk på å melde meg inn i Norbrygg, dette er tydeligvis en fin plass for å få hjelp og finne informasjon om brygging.
 
Det er visst andre som har tenkt på dette før meg:
http://shop.petit-agentur.no/products/petit-agentur-varmeplate
Denne sammen med en STC-1000 regulator og god isolasjon rundt gjæringsbøtta bør være en bra løsning for andre som skal brygge i en kald kjeller. Temperatursensoren tapes fast på utsiden av bøtta og dekkes med ett liggeunderlag som dekker siden på bøtta. Temperaturen vil da vise omtrent en grad lavere enn faktisk temperatur i karet, så regulatoren stilles inn en grad under ønsket temperatur. Sikkert lurt og teste med vann først:)
 
Veldig spent på resultatet av dette prosjektet. Kanskje du kan legge ut en byggebeskrivelse også? :D Er jo ganske plassbesparende å brygge på den måten. :D
 
Det var plassen som var problemet mitt, så da må man være litt kreativ. Skal legge ut en byggebeskrivelse når det er ferdig og alt virker. Jeg har ikke fått regulatoren enda så jeg vil få testet ut denne løsningen. Det viser seg at den jeg har bestillt på ebay ikke er en STC-1000 men en litt enklere modell. Den er nesten lik men du kan ikke styre varme og kjøling sammtidig og den har litt større hysterese så den vil stå å variere en grad når den regulerer. Det blir nok kansje en PID regulator etter hvert, men det får jeg nok ikke til en 100-lapp.
 
Tenkte jeg skulle bestille en slik regulator, men lite lysten på å bestille feil. Hvordan ser jeg at det er riktig.
 
Hans Einar skrev:
Tenkte jeg skulle bestille en slik regulator, men lite lysten på å bestille feil. Hvordan ser jeg at det er riktig.

Hva skal du bruke regulatornen til? Bare varme eller både kjøle og varme?
Hvis du bare skal styre varme kan du fint bruke begge. Ellers bør du ha STC-1000 som kan veksle automatisk. Bare søk på STC-1000 på ebay eller kjøpe fra den norske nettbutikken som selger disse. STC-1000 skal klare 10A på releene, men den andre er oppgitt til 5A.
Jeg har også bestillt meg en billig PID regulator jeg vil prøve. Når jeg har varme i bunnen av karet er det bedre, for den vil ikke kjøre full effekt hele tiden når den står på, men redusere effekten når den nærmer seg settponktet. Det vil gi mindre temperaturøkning i bunnen av karet, som er ulempen med denne løsningen. Men begge deler vil nok virke fint, og PID regulatoren er vanskligere å sette opp riktig.
 
Takker tror jeg fant riktig. Varme og kjøl på forskjellige utganger. Kjøpte to, kjekt å ha 100.- /stk fritt levert.
 
Nå har jeg montert temperatursensor i gæringskaret og satt opp en PID regulator for å styre temperturen.
PID Regulator REX-C100: http://www.ebay.com/itm/180830006347?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 K-Type sensor M8 gjenge: http://www.ebay.com/itm/120942575898?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Nå kan jeg styre nøyaktig temperatur i karet under hele gjæringen. Skjekket sensoren mot to andre temometer først for å være sikker på at den måle riktig.
Det jeg har endret på PID regulatoren er:
P: 20
I: 600 (sekunder, lengere integrasjonstig fordi reguleringen er veldig treg)
D: 0 (trenger ikke denne, så det er best å koble den ut ved å sette den til 0)
I tillegg er periodetiden økt fra 20 til 60 sekunde, så releet ikke skal slå inn og ut så ofte.
Jeg bruker samme varmeplate fortsatt og ett liggeunderlag rundt og på toppen av karet. Dette ser ut til å fungere glimrende og temperaturen står der den skal. Nå har jeg full kontroll på temperaturen inne i bøtta. Det er en fordel å bruke PID regulator i stedenfor en vanlig termostat, så effekten tilpasser seg helt riktig og temperatuen står i ro og ikke går opp og ned med at termostaten slår inn og ut.
Neste oppgradering blir nok en 20W varmekabel type frostvakt jeg har bestillt på ebay, som kan kveiles opp rundt karet. Det fungerer nok like godt, og da trenger jeg ikke være rett for at det blir for varmt i bunnen.
Varmekabel, 20W 230C: http://www.ebay.com/itm/26115712381...Name=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Kan kjøpes i ulike lengder, med 10W/meter. Større gjæringskar kan sikkert bruke 5meter kabel.
Regulatoren viser sett-temperatur som den stilles inn til og målt temperatur som det faktisk er i karet. Disse bør helst bli like etter hvert:)

Edit: jeg ser en interessant egneskap til ett slikt system med isolert gjæringskar og tempersturstyring. I begynnelsen når det gjærer godt er det nesten ikke nødvendig å tilføre varme for å holde temperaturen oppe i karet. Gjæringen lager så mye varme at med 18 grader i karet og 10 grader i kjelleren er varmen koblet inn veldig liten del av tiden. Dette er fint fordi den ekstra oppvarmingen i bunnen av karet blir minimal på det meste av gjæringsprosessen. Når det begynner å gjære ut må selvsagt den tilførte varmen øke etterhvert som den genererte varmen blir mindre. Jeg tror ikke det kan bli så mye varmere i kjelleren før jeg må fjerne isolasjonen i begynnelsen for at det ikke skal bli for varmt, men det er lett å justere når jeg har liggeunderlag som bare er festet med litt tape rundt karet.
Tror jeg kan konkludere med at denne løsningen med varmeplate og PID regulator fungerer glimrende, og som ett alternativ kan det brukes varmekabler rundt karet. Men jeg tror jeg dropper dette fordi det er enklere å bare sette karet oppå en varmeplate.
 

Vedlegg

  • PID styring.JPG
    PID styring.JPG
    86,2 KB · Sett: 1.423
Tilbake
Topp